‘Het vuur van wat was, werd as.’
Het is de mooiste zin die ik ken. Ik had hem graag bewaard voor mijn eigen crematie, maar hier lijkt hij beter op zijn plek.
Afgelopen week ging ik met mijn moeder naar de uitdragerij van Gideon Italiaander in Aalsmeer. Op Facebook hadden we gezien dat de schilderijen van Lappen Klaas daar lagen. Te koop. Dat konden we niet negeren. Mijn moeder is een geboren Westzaner. Ik een geboren dromer.
Vijf werken kocht ik. Tien euro per stuk. Mijn moeder nam er ook één mee – uit piëteit, vermoed ik.
Mijn man wil ze niet in huis.
‘Te veel vrouw, te veel naakt, te veel glas, te veel troep en Klaas. Misschien kun je ze allemaal kwijt aan de muren van de Orkaan-redactie.’
Ook mijn vader schudde zijn hoofd. Die van mijn moeder gaf hij het liefst direct mee aan mij.
Maar wat een vondst. En wat een verlies.
Lappen Klaas. Geboren in 1930, in Westzaan. Marktkoopman van beroep, kunstenaar van roeping, excentriekeling van nature. Bekend werd hij door zijn beeldentuin. Een bont parkje van gerecycled glas, metaal, fantasie en lef. Geen gecureerde expositie. Geen strak plan. Geen vergaderingen. Een hof. Een plek om te verdwalen.
Met zijn blote handen bouwde hij werelden. Geen borders, geen hagen, geen grindpad. Geen regels. Geen concessies. Alleen Klaas. En een fles. Of duizend. En dromen, die hij niet sprak maar bouwde, dronk, schroefde, lijmde, schiep.
De Catalaanse architect Antoni Gaudí (Sagrada Família) wordt beschouwd als een grondlegger van de organische architectuur. Maar Gaudí had geld, een bisschop, een stad en een team. Klaas had zichzelf.
Hij maakte iets dat groter was dan hijzelf. En groter dan wij.
Naar zijn erf durf ik niet meer. De laatste keer dat ik ging, in 2022, stond ik voor een ruïne van herinnering:
Wat rest, staat nu op een kar. Tussen klokhuisraspen, afgedankte kaasfonduesets, kattenbeeldjes, spaarpotten en stoffige Libelle-bundels uit 1978. Kunst met een kortingssticker. Alsof het niks was.
Terwijl het alles was, maar we vergaten hem of zagen het niet.
Klaas begreep iets wat wij zijn kwijtgeraakt: de waarde van het overbodige. Kunst die niet hoeft te verkopen, niet hoeft te passen, niet hoeft te pleasen. Ongevraagd. Ongemakkelijk. Onaangepast. Volledig onafhankelijk. En juist daarom van wereldklasse.
Hoe kan het gebeuren dat Klaas verdwijnt – en wij ons er niet eens schuldig over voelen? En misschien nóg fundamenteler: wie bepaalt wat kunst is? En waarom geloven wij diegene?
Door Merel Kan.
wat prachtig geschreven , recht uit het hart,dat voel je!
Mijn moeder en ik deden ook hele toneelstukken bij lappen klaas...aaaa mam...kijk nou!! prachtige stof! neee....veel te duur. dan keek ik naar lappen klaas...smekend. mijn moeder liep weg, ik mokkend mee... klaas riep altijd ...oke oké.
maar jullie maken mij arm. Dan draaiden wij ons triomfantelijk om...heerlijk om deze herinnering weer boven te krijgen, na al die jaren!!
Wat mooi geschreven. Bijna 32 jaar geleden maakte wij onze trouwfoto’s in die prachtige tuin van Klaas. Gelukkig hebben we de foto’s nog en een schilderij. Niet van bij Gideon vandaan maar van Klaas zelf gekocht.
Wauw, dank. Ik ben ook benieuwd naar foto's van de schilderijen!
Prachtig Merel, prachtig geschreven !
Mooi artikel Merel, hij was heel bijzonder, een aantal keer bij hem langs geweest, zelfs een teamuitje van mijn werk eraan besteed, iedereen was onder de indruk van de kunstwerken in combinatie met de natuur en plek. Jammer dat het verdwijnt.
Wat heel erg leuk……
Een artikel over Lappen Klaas, wist niet dat hij ook “kunst” maakte. Mijn moeder kocht altijd lapjes bij hem op de markt. Vast pandoer was afdingen en wanneer het haar nog teveel geld was zei ze: “Dan hou je het maar met een wegwerpgebaar”. Uiteindelijk gaf hij dan toe en mocht ze weer een mooi lapje meenemen voor een nieuwe jurk o.i.d.
Ik ging vaak mee, vandaar dat ik dit ritueel heel goed ken.
Op een gegeven kwam hij ook manege Booij in Krommenie verblijden met zijn komst als leerling.
Hij kwam wel zo ver om uiteindelijk een buitenrit te mogen maken in Bakkum.
Alleen het werd geen feest, want na een half uur waren zijn billen rauw en vroeg hij om een spons in zijn broek.
Mooi om deze nostalgie te delen.
Groeten aan Zaandam
Josje Schut-Lafeber
Geboren in Zaandam en nu wonend in Drouwen
Dank!
Verdomme, waarom kunnen sommige mensen zulke teksten uit hun pen of toetsenbord laten rollen en ik niet. Mooi geschreven, mevrouw Kan.
Van de doden niets dan goeds, maar de realiteit was wel even anders dan hier afgeschilderd.
Klaas was dronken, of onderweg dronken te worden.
Een litertje of twee jenever ging er moeiteloos in.
Toen hij tijdens een wilde nacht over de rand van zijn terras gestruikeld was en daarbij zijn heup gebroken had vond ik hem ‘‘s morgens en belde om een ambulance.
Hij bleek toen nog een promillage in zijn bloed te hebben waar je U tegen zegt.
Hij is daarna nooit meer thuisgekomen
Een roemloos einde van een roemruchte man.
Moge hij rusten in vrede.
Tsja, die duizenden lege flessen kwamen ergens vandaan. Maar dit zegt niets over de kwaliteit van zijn werk.
Ja Gaudi had poen zat.
Maar die kathedraal is nog steeds niet af.
De lege flessen waren op.
Had de Franse postbode Ferdinand Cheval (1836-1924) geen last van.
Prachtig geschreven, Merel.
wat een geweldig eerbetoon aan Klaas en wat hij schiep.Ik ben onder de indruk van deze tekst
Dit artikel...... ? een gedicht op zich Merel. Klaas zou trots op je zijn denk ik................