NACO-huisje terug naar Amsterdam

Jarenlang stond het achter het Amsterdamse Centraal Station. Maar door de werkzaamheden bij het CS verdween het NACO-huisje in 2004 naar een opslagterrein aan de Rijshoutweg op het industrieterrein Achtersluispolder in Zaandam. Het huisje moest gerestaureerd en terug naar Amsterdam.

Komende maandag is het eindelijk zover!

Het huisje wordt maandag 13 december vanaf ongeveer 9 uur teruggevaren naar Amsterdam. Het zal een plek krijgen op een eigen steiger, bij de nieuwe pontfuik van het IJveer naar het IJplein in Amsterdam Noord. Je kan de reis naar Amsterdam live per camera volgen. 

Totaal was met de aankoop, restauratie, opslag en terugplaatsing ongeveer een miljoen gemoeid. De gemeente Amsterdam draagt de kosten voor de terugkeer van het monument. Stadsherstel kon het monument kopen dankzij een donatie van haar vriendenvereniging en een crowdfunding actie.

Het houten gebouw van Amsterdamse School-architect Guillaume La Croix werd in 1919 gebouwd in opdracht van ‘J.G. Koppe’s Scheepsagentuur’. Vanaf deze plek vertrok onder meer de boot naar Marken.

naco4 koppes

Het gebouw heeft niet alleen maar trekken van de Amsterdamse School, het is ook geïnspireerd op de originele bouwstijl die op Sumatra werd gebruikt, vandaar de overhangende gevel.

Hier een foto uit de tijd dat het nog achter het CS stond, de plek waar het opnieuw naartoe moet.

naco vanaf water

De naam NACO-huisje kreeg het nadat het in de jaren zestig werd gekocht door de Noordhollandsche AutoCar Onderneming (Naco) in Alkmaar. Eén van de voorlopers van Connexxion.

In 2004 verhuisde het huisje naar Zaandam (onder).

naco2 2004 naar zaandam

Het huisje staat nu nog in de Achtersluispolder.

naco5 zaandam

Deel dit artikel:

Éen reactie op NACO-huisje terug naar Amsterdam

  1. Piet Nieuwenhuizen schreef:

    In dit gebouw heb ik, namens Scheepswerf Vooruit uit Zaandam, een contract afgesloten met de Naco voor het verbouwen en het vernieuwen van de motoren van de “Bep Glasius”, vaart als passagiersschip tussen Enkhuizen en Stavoren en de “FQ en Hollander” dat een partyschip werd.
    Bep Glasius was de vrouw van de directeur en FQ den Hollander was de directeur van de Nederlandse Spoorwegen.
    Naco was eerst Rederij Koppe en was een goede klant van Scheepswerf Vooruit.
    Verbouw van verschillende stoomschepen tot motorschepen, bouw twee spoorponten tussen Amsterdam-centrum en Amsterdam-noord, bouw van Ied Glasius een passagiersboot tussen Amsterdam-Volendam en Marken.

Hier vind je onze regels

Reageren? Ja, graag!

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *