‘Nationaal Programma Landelijk Gebied’ (stikstof-reductie) grote impact op Zaanstreek

De ‘Nationaal Programma Landelijk Gebied’ dat ministers Van der Wal en Staghouwer gister presenteerden, zal ook voor de Zaanstreek grote gevolgen hebben.

Dat komt vooral omdat er drie grote Natura2000-gebieden (deels) in de Zaanstreek liggen. En juist rondom deze gebieden moet de grootste stikstofreductie (70 procent) gerealiseerd worden.

De agrarische sector zal de grootste gevolgen ondergaan, de landbouw gaat er “fundamenteel anders uitzien” aldus de brief die de ministers aan de Kamer stuurden. Landbouw zou voor meer dan de helft van de Nederlandse stikstofneerslag in natuurgebieden verantwoordelijk zijn volgens het RIVM, daarnaast spelen industrie en vervoer een rol.

De ministers hebben de algemene doelen geformuleerd, de provincies krijgen een jaar om daar invulling aan te geven. De reductie in stikstofuitstoot moet in 2030 zijn gerealiseerd.

Het hoofddoel voor wat betreft de natuur- en stikstofaanpak is een gunstige staat van instandhouding op landelijk niveau en het bereiken van de instandhoudingsdoelstellingen van de Natura 2000-gebieden in het bijzonder. In de Zaanstreek zijn dat de Polder Westzaan (ruim 1000 hectare), het Wormer- en Jisperveld & Kalverpolder (1.839 hectoare) en Ilperveld, Varkensland, Oostzanerveld & Twiske (2.553 hectoare) dat deels in de Zaanstreek ligt.

In de brief die de ministers aan de Kamer stuurden is ook de kaart met reductiedoel opgenomen (boven een uitsneden daaruit).

Kalverpolder met op de achtergrond molens op de Zaanse Schans en Olam.
Deel dit artikel:

33 reacties

  • Dan mogen ze eerst het probleem vliegverkeer boven Zaanstad wel eens gaan aanpakken.

  • Frans Kwast

    Boeren zijn de klos, maar ondertussen zitten we klem tussen Schiphol, Tatasteel en de Amsterdamse haven. Hoe verhoudt zich dat? Dan Natura 2000 gebied, het Twiske, maar wel festivals daar organiseren daar. Kom op zeg…

  • Eerst maar eens draaiende stilstaande diesels aanpakken ,,r !open de winkel in en laten hun motor draaien.

    • Alida Pekelharing

      Met de eerste lockdown, was o.a. het water in Venetië weer helder en de CO2 in de atmosfeer ging drastisch omlaag ….. Mij is duidelijk dat het ‘stikstofprobleem’ niet door de boeren komt, wanneer in zo’n geval op deze manier de natuur zich snel herstelt. Ik zie hier een heel verkeerde aanpak, waarbij vnl. de economie, lees kapitaal en winst, de hand boven het hoofd gehouden wordt ……

      • Helemaal waar. Je wordt soms helemaal gek van die herrie hier. Als ze hier over vliegen kam je elkaar soms niet verstaan als je in de tuin zit!
        De boeren durven ze wel maar het groot kapitaal durft deze regering niet aan te pakken.
        Die hebben heel veel macht!

    • Vandaar dat er op natuurgebied een gevangenis is gebouwd en dat de natuur daar is omgetoverd tot bedrijven terein.
      Nauerna recreatie gebied is afgesloten omdat de grond is vervuild.
      Er steeds meer huizen zijn bij gebouwd .

      • Gre Luttik

        Juist, geel juist Jacqueline! Mijn eerste hond is overleden aan blaaskanker veroorzaakt door het spelen in dat vervuilde water! Een schande dat het werd opengesteld voor recreatie. Ze hebben mijn hond vermoord.

  • Lourens Reijm

    Eerst maar eens die invliegvliegbaken bij fort SPYKERBOOR maar eens verplaatsen, dan hebben we al meer als de helft gewonnen!.

    • Nico Kuilman

      Ik krijg niet het idee dat de VOR bij spijkerboor nog wordt gebruikt door door de meeste vliegtuigen, die gebruiken satelliet navigatie.

  • Bert Versteeg

    Het is een utopie te denken dat de uitstoot van stikstof drastisch omlaag kan!
    We laten ons van alles opdringen door Europa ( lees Timmermans)
    De Schiphol tegenstanders laten uiteraard ook weer van zich horen maar Schiphol, het Westelijk Havengebied of, de boeren of Tata Steel zijn het probleem niet.
    Het grootste probleem in Nederland is de bevolkingsgroei geweest terwijl Nederland niet groter is geworden.
    En door die bevolkingsgroei moet er meer gebouwd worden want we willen wonen, werken, recreëren en sporten, we moeten eten, ons verplaatsen en veel mensen hebben huisdieren.
    We zien in Nederland een enorm tekort aan woningen dus die zullen gebouwd moeten worden en er zullen straten en wegen moeten komen om die nieuwe woningen en wijken te ontsluiten.
    Veel beschikbare woningen gaan naar asielzoekers waarvan er in Nederland veel te veel van zijn dus minder asielzoekers is minder bouwen.
    Verminder het aantal huisdieren drastisch, honden en katten zorgen ook voor een forse CO2 uitstoot.
    Veel mensen hebben een (zeilboot) waarvoor bruggen geopend moeten worden. Beperk het aantal keren dat een brug geopend moet worden voor de pleziervaart.
    Verder kan er in veel plaatsen de infrastructuur verbeterd worden.
    Mooi voorbeeld in Zaandam zijn de wijken ten oosten van de Zaan. Om de A8 te bereiken moet dat verkeer of over de Thorbeckeweg of via de rotonde.
    Vervang de Hempont en pont Buitenhuizen door tunnels en zorg dat Noord Holland middels een nieuwe snelweg door het IJsselmeer verbonden wordt met de A6 bij Almere waardoor je de A8 enorm ontlast.
    Europa wil dat we in 2035 allemaal elektrisch rijden maar stikstof wordt niet alleen veroorzaakt door verbrandingsmotoren,remmen en banden zoen ook voor stikstof.
    Al die elektriciteit moet ergens vandaan komen dus bouw een aantal nieuwe kerncentrales en vervuil land en de zee niet met die afschuwelijke windmolenparken waaran bewezen is dat die heel slecht zijn voor de fauna!

    • Frans Kwast

      Bert, helemaal eens, je krijgt van mij gelijk!

    • J Klinge

      Helemaal mee eens

    • Adriaan van Tulpenbaard

      Ik dacht nu juist die windmolenparken op zee te bouwen, ver weg op zee waar niemand ze kan zien, omdat ze zo lelijk zijn en het mooie landschap verpesten, ook omdat Nederland veel te klein is om vol te bouwen met windturbines, op zee kunnen er ook minder turbines, omdat het er harder waait.

    • Caspar Vanhautem

      Orgineel die oplossing. Geef de assieziekers maar de schuld en alles is opgelost. Die kerncentrales mogen bij u in de achtertuin,radioactief afval blijft 10.000 den jaren actief. Geef mij maar liever windmolens die kun je veilig recyclen. Maar ja ze zijn slecht voor de fauna en die gaat je aan het hart, tussendoor wel alle honden en katten ruimen.
      Stikstof wordt voor het grootse deel door vee uitgestoten dat is wetenschappelijk bewezen,dat is een feit geen mening. Dat weet men al vele jaren en men dacht dat het weg zou gaan indien men het hoofd in de grond stak, helaas was dat niet zo. Dit is verschrikkelijk voor de boeren want hun is jaren een worst voorgehouden ( Bleker ) die er niet was. De enige hoop voor hun is lokale metingen en hopen dat die beter uitpakken. Zo niet kunnen ze hun bedrijf op een andere manier runnen,er blijft een toekomst alleen met minder vee. Dat moet voor de biodiversiteit en de longen van onze kinderen.

    • Anja ten Hoope

      Bert Versteeg, klare taal, uitstekend verwoord.

    • Beste Bert,

      Je slaat net naast de spijker, om niet te zeggen dat je compleet mis slaat. Het probleem is de economie, die moet namelijk blijven groeien om de problemen die in het verleden zijn gecreerd te kunnen te kunnen blijven oplossen. Als we onze welvaart willen behouden dan moeten we steeds groter en steeds meer en meer.

      De vraag die uiteindelijk overblijft is deze, willen we maar blijven groeien?

      Nieuwe tunnels, nog meer wegen, windparken in zee, een grotere haven rond Amsterdam, noem het maar op. Willen we dit en willen we onze welvaart behouden en men dronk een glas en deed een plas en alles bleef zoals het was?

      In mijn ogen moeten dingen radicaal anders en het kan alleen door onze eigen welvaart en welzijn op te geven, en te stoppen met het alsmaar groter worden en meer winst te maken.

      Bomen groeien niet tot in de hemel, en daar moet het beleid op gemaakt worden.

      Maw, het groot kapitaal moet aangepakt worden en dat gaat bij iedereen pijn doen.

      Dit gaat niet over het wel of niet roken van een sigaretje, of het drinken van een wijntje.

      Het gaat over werkgelegenheid en welvaart.

      Is Schiphol echt nodig, met al zijn vakantiegangers en overstappers?

      En als Schiphol niet per sé nodig is, wat dan.

      Nederland kennis land, kennis voor wie?

      Tata steel dicht, dan wordt het staal ergens anders geproduceerd en hebben wij er geen last meer van.

      We moeten (helaas) anders gaan denken

  • P Kossen

    Die natura 2000 gebieden, hoelang zijn die al in het bezit van die vereniging???
    En zijn het niet eigenlijk oude boeren weilanden, van agrariërs die gestopt zijn. En nu zeiken op de boeren die daarnaast hun beroep uitoefenen.

    • nico kuilman

      Als ik van westerkoog naar assendelft rij kom ik langs zo een gebied, prutsloten en wat grasland moet dat nu natuurgebied zijn? Maal het droog en bouw er huizen van de n515 tot aan het noordzee kanaal. Lost heel wat problemen op inklusief stikstof.

  • Vandaar dat er op natuurgebied een gevangenis is gebouwd en dat de natuur daar is omgetoverd tot bedrijven terein.
    Nauerna recreatie gebied is afgesloten omdat de grond is vervuild.
    Er steeds meer huizen zijn bij gebouwd .

  • Louis Dirksen

    Stikstofreductie in Oostzaan? Vier boeren. Zestig jaar terug zeker veertig. De vermindering van het aantal koeien in de polder is meer dan de helft. Eendenhouders zie je ook niet meer. En dan meer stikstof. Dat klopt wel, in zestig jaar is het aantal vliegtuigen vertienvoudigd en ze zijn ook nog eens drie keer groter. Over het auto verkeer hebben we het maar niet.
    Maar die vier Oostzaanse boeren gaan zorgen voor tientallen procenten vermindering van de stikstof? En gie geleuft dat ?hoor je boeren van de zandgrond denken…..

  • Sinclair van Oort

    Laten we niet vergeten dat stikstof iets anders is dan co2. Als je naar co2 kijkt zijn verbrandingsmotoren de boosdoener. Maar stikstof is echt een ander verhaal. Helaas zijn boeren hier een groot deel voor verantwoordelijk en zal dus helaas moeten inkrimpen. We zullen als bevolking meer moeten betalen voor ons vlees en melk voor kleinere en inefficiëntere boeren bedrijven om de druk op de natuur te verlichten.

    • Louis Dirksen

      Ik neem aan dat u meent dat ik stikstof en zijn verbindingen verwar met kooldioxyde. Maakt u zich geen zorgen, mijn HBO opleiding chemie uit de zestiger jaren kende dit verschil echt wel hoor……

    • Eelco Taams

      Als de stikstof neerslag in de Zaanse natuurgebieden te hoog is kan dat onmogelijk door boeren worden veroorzaakt. Er loopt nog maar weinig vee bij ons, want er zijn niet veel boeren meer. Ik wil de feiten wel eens op een rijtje zien mbt het stikstof gehalte bij ons en de bronnen daarvan en de mate waarin elke bron bijdraagt aan het teveel.

    • Bert Versteeg

      U heeft deels gelijk,stikstof zit onder meer in mest maar het gaat hier ook om stikstofverbindingen, zoals stikstof met zuurstof en dan hebben we het over stikstofoxiden en ammoniak.
      CO2 is een verbinding tussen koolstof en zuurstof maar komt in beide gevallen vrij met verbranding.
      Dus dan komen we bij nog een punt dat ik niet had genoemd en dat is de barbecue, met mooi weer wordt er in Nederland veel gebarbecued, heel leuk en het vlees is erg lekker maar ook hierbij komt stikstof vrij en lang niet iedereen is gediend van de stank die daar vanaf komt.

  • Zeer bijzonder dat de natuurgebieden de schuld krijgen? Ik als longpatiënt ervaar deze gebieden als verruimend,,heb heel veel last van de vliegtuigen boven Westzaan(herrie en ongetwijfeld de vervuiling) soms vettige neerslag,dan de provincieale weg die voor het huis langs gaat erg veel zwarte fijnstof herrie en uitlaatgassen vooral diesels. En de houtstook van kachels iedere dag uit alle richtingen (waarschijnlijk groen genoemd)en zomers de BBQ!?en bij kouder weer de tuinkachels en de luchten van de industrie niet te vergeten. Ik heb hier nooid last van gehad maar sinds 3 jaar zijn deze activiteiten explosief toegenomen en zet mijn bedenkingen ook bij de natuura 2000 gebieden,(straks moerasgas?) Dan kunnen we een glazen Dome over de polder zetten en het gas opvangen om op te stoken net als vroeger met brongas.voorlopig gebruik ik luchtreinigers in huis omdat ventileren steeds moeilijker is, maar wel met groene stroom net als het opladen van de gesubsidieerde electrische auto waarschijnlijk opgewekt met een bio centrale. De Zaanstreek was van oudsher altijd al een industrie centrum maar is nu ook de trechter van verkeersstromen en nieuwe industrie waar de groene gebieden voor moeten wijken? Mischien ter compensatie de industrie en verkeersstromen verplaatsen!

    • Gre Luttik

      Bert Berends, goed verhaal. Het is hier in het noordelijke deel van Westzaan heel erg met die vliegtuigen. Het eerste vliegtuig komt om 7.45 uur vreselijk laag over en vervolgens alle vijf minuten. Ramen open om te luchten?. Forget it.
      En dat fijne stukje polderland? Gras heeft bv. een reinigende werking als het gaat om CO2 / stikstof. Laat vooral de koeien fijn buiten lopen beste boeren van Westzaan! Ik zag nog nooit een koe piesen en poepen tegelijk. Jullie wel? We denken aan jullie hoor. Laat die paar boeren in Westzaan zitten. Zoveel zijn het er niet meer…….

  • Dirk Schoonderbeek

    Bert Versteeg, U bent een heldere denker! Onze regering loopt kritiekloos achter Europa aan, Dhr Frans Timmermans wil iedereen van het gas afhebben, auto’s die op benzine of diesel rijden in de toekomst verbieden maar vliegt zelf de hele wereld over, rijdt of vliegt naar Brussel en gelooft nog steeds in het verbranden van hout. Laten we niet vergeten dat we de boeren nodig hebben, grote varkens of kippenstallen stoten veel ammoniak uit dus mogen dmv vergunningen aan banden worden gelegd. Iedereen heeft het over de landbouw, maar het is de veeteelt, met name de intensieve, bijvoorbeeld in Brabant die stikstof uitstoot. Laten we de boeren die het netjes doen steunen!

  • Piet Zwikker

    in Vlieland moet de stikstofuitstoot met 70 procent gereduceerd worden. maar er zit geen een boer. dus….?

  • Michel Fransen

    Nederland als geheel heeft helemaal geen stikstofprobleem. Al deze heisa gaat over de stikstofdepositie in een enige tientallen ‘overbelaste’ Natura2000 gebiedjes, die vaak maar een paar hectare groot zijn. Afgezien van de Veluwe en de strook Noordzeeduinen inclusief de Waddeneilanden, zijn Nederlandse Natura2000 gebieden postzegeltjes natuur in een land dat zelf een postzegel op de Europese landkaart is.
    Dat komt vooral omdat Nederland klein en dichtbevolkt is. In landen als Frankrijk of Italië zit er veel meer ruimte tussen landbouwbedrijven en natuurgebieden, en omdat natuurgebieden er veel groter zijn, wordt de kritische depositiewaarde er minder makkelijk overschreden.

    Stikstof is dus een wezenlijk ander probleem dan CO2, waarbij het gaat om de totale uitstoot, en het niet uitmaakt waar dat gebeurt.

    Tot overmaat van ramp zijn juist Nederlandse ecologen geobsedeerd door ‘schrale’ natuur: ‘overbelaste’ Natura2000 gebieden bestaan uit heide en veen, en die danken hun bestaan aan een nijpende schaarste aan meststoffen. Die zijn daarom buitengewoon kwetsbaar voor stikstofdepositie. Ook in dat opzicht is Nederland speciaal.

    Europa stelt ook helemaal geen eisen aan stikstof niveaus. Dat is een onzinverhaal. We zijn slechts verplicht te voldoen aan de Habitat-richtlijn, die stelt dat we in de Natura2000 gebieden moeten streven naar een ‘gunstige staat van instandhouding’. Daar wordt nota bene niet eens een termijn voor genoemd.

    Stikstof is maar één van de factoren die meespelen bij die ‘gunstige staat van instandhouding’, en meestal is onbekend welke invloed dit heeft. Sommige Natura2000-gebieden, zoals die in de Zaanstreek, blijken in de praktijk niet of nauwelijks last van te hebben van die ‘overbelasting’ met stikstof. Al in 2019, in het rapport Stikstof in Perspectief, hekelde het Planbureau voor de Leefomgeving deze obsessie met Kritische Depositiewaardes.

    Sinds de jaren negentig is de Nederlandse uitstoot van stikstofoxiden met een factor drie teruggedrongen, en de uitstoot van ammoniak met een factor twee. Dat komt door schonere auto’s, schonere industrie en milieumaatregelen in de landbouw. Met alle technische vernieuwing die gaande is – zoals: steeds meer elektrische auto’s – zal die dalende trend zich voortzetten, ook zonder draconische maatregelen als het liquideren van boerenbedrijven.

    We zijn dus met z’n allen een niet bestaand of in ieder geval zelf veroorzaakt juridisch probleem op te lossen.

    Zie ook: https://www.wyniasweek.nl/nederland-heeft-de-stikstofcrisis-helemaal-aan-zichzelf-te-danken/

Reageren? Ja, graag! Houd je aan onze regels

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.