‘Kortgeleden heeft de gemeente Oostzaan de gemene gaten en kuilen in de berm van De Haal Noord en de Oostzanerrijweg opgevuld met grasbetontegels. Een goede zaak zou je zeggen, ware het niet dat de tegels niet overdwars maar in de lengterichting zijn gelegd!’

We kregen de mail van Jan Heitlager van de Fietsersbond en om eerlijk te zijn hadden wij er ook al met verbazing naar gekeken, maar we gingen ervan uit dat de inrichters vast wisten waar ze mee bezig waren.

Door de lengterichting van de tegels ontstaat een spoor waarin je banden terecht kunnen komen en dat voelt als fietsen naast een afgrond.

Heitlager meldt:

‘Zonder dat hard te kunnen maken en een direct verband voor 100% te kunnen leggen, is een jongeman op zijn fatbike al de sloot in gereden, met het geluk aan zijn zijde dat er net een boer uit Oostzaan passeerde. Die kon kind en fiets weer uit de sloot halen. De jongen kon geen verklaring geven, maar het vermoeden rees dat er sprake was van het tramrails effect. Een beetje onoplettendheid en je volgt het spoor! Met smallere banden ga je onderuit.’

De Fietsersbond stelde vragen over de verkeerd gelegde tegels. De reactie van Oostzaan was bijzonder:

”In principe kan de fietser op het asfalt blijven rijden. De berm bestond eerder uit kuilen en was er een rand aanwezig met het asfalt.”

De fout herstellen en de tegels alsnog dwarsleggen blijkt een brug te ver. Wel is er een lapmiddel verzonnen:

‘Wij zullen binnenkort de grastegels opvullen met fijn cementgebonden zand.’

Of Heitlager blij is met de oplossing?

‘Dan ben je toch met stomheid geslagen?’

Liever luisteren?

Onder: de niet-dwarse tegels in volle glorie.