Oostzijderpark vertraagd door stikstof

oostzijderpark impressie

Ontwikkelaar Oostzijderpark B.V. heeft de start van de verkoop van de woningen die voor eind 2019 gepland was, uitgesteld. Volgens de ontwikkelaar is de stikstofproblematiek de boosdoener. 

Samen met de gemeente wordt gezocht naar oplossingen om de wijk duurzamer te maken, ‘slimme mobiliteitsoplossingen’ moeten resulteren in minder verkeersbewegingen.

Op de website van het nieuwbouwproject wordt geschreven dat de problemen vooral “de rekenmethodiek van stikstofuitstoot” betreffen, “hierdoor loopt het project Oostzijderpark vertraging op”, maar “er wordt gekeken naar een nieuwe rekenmethodiek.”

In totaal zouden 120 projecten in Zaanstad vertraging oplopen volgens de tekst op de website.

Dat de ‘rekenmethodiek’ het probleem is, lijkt nogal kort door de bocht. Het probleem bij de stikstofuitstoot is dat er voortaan aangetoond moet worden dat die daadwerkelijk beperkt wordt.

Oostzijderpark is één van de 16 snelle woningprojecten van Zaanstad. Uiterlijk in 2021 zou daar gebouwd moeten worden. Maar die afspraak dateert van voor het stikstof/PAS-besluit van de Raad van State dat voor vertraging bij veel projecten leidde.

Op de oude velden van VVZ moet het Oostzijderpark verrijzen (381 woningen): tussen station Kogerveld, de brandweerkazerne en de A7. De verkoop van de eerste woningen was aanvankelijk gepland voor begin 2019 maar werd later opgeschoven naar het eind 2019.

5 Reacties op Oostzijderpark vertraagd door stikstof

  1. Er zijn genoeg stikstof- en trouwens ook CO2 beperkende maatregelen te bedenken, die uiteindelijk ook nog eens het “woongeluk” vergroten.
    Misschien eens wat minder ruimte voor parkeerplaatsen en meer voor groen bestemmen?
    En verplichten om een deel van de tuinen onbetegeld te laten, dan wel betegeld oppervlak extra belasten?

    • Berry van Halderen says:

      Maakt niet uit, zelfs groene projecten met energie zuinige woningen, grond sanering, bovengemiddelde bouwstandaard en torenhoge prijs staan on-hold.

    • David Sluis says:

      Beste Peter, woongeluk is idd subjectief. Minder parkeerplaatsen? Waar laten we de huidige auto’s dan? Minder tegels in de tuinen? Ik ben voor!! Ik twijfel wel een beetje aan de impact voor NO2 in deze. CO2 iets meer, maar ook marginaal. Dit zijn niet de oplossingen die het verschil gaan maken op dit vlak mi. Op andere vlakken kan het zeker nuttig zijn.

  2. Ron Bouw says:

    Goed bezig Zaanstad: heel weinig parkeerplaatsen opnemen in jullie plannen voor Oostzijderpark en Hofwijk( Maak.Zaanstad). Dure woningen en denken jullie nu echt dat daar geen mensen komen wonen die minimaal 2 auto’s hebben.Ze hebben een goede baan, goed inkomen en….. een leaseauto van de zaak, je moet toch wel boter op je hoofd hebben als je je dat niet realiseert. Zaanstad niet hoor, ze maken plannen die niet reeel zijn, met ingehuurde externen die als hun opdracht erop zit weer weg zijn , en wie zitten met de ellende : juist wij degene die er wonen of komen te wonen.
    Ik voorspel dat het hele parkeerterrein bij station Kogerveld straks vol staat met auto’s van deze bewoners, als je in Kogerveld woont kan je daar je auto niet meer kwijt en staat het overal vol, ook op het kleine industrieterrein Noordervaldeurstraat en omhgeving, het is nu al een groot probleem om daar te parkeren.
    Staan ook veel wrakken en auto’s zonder kenteken: handhaving Zaanstad zou er vaker langs moeten gaan en optreden hier tegen.
    Het beleid in Zaanstad laat veel steken vallen en beleid op de lange termijn, daar hebben ze nog nooit van gehoord,
    Gemiste kans, erg jammer allemaal.

  3. Frank Peter says:

    Onbegrijpelijk dat de dwangmatige, overdreven milieupaniek een woonwijk kan tegenhouden;echt te gek voor woorden. En overigens snap ik niet zo goed dat electrische auto’s zo gepromoot worden terwijl je ook die nergens kan parkeren? Er zijn woningen nodig! En snel!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>