Openstelling busbrug stapje dichterbij

B&W van Zaanstad gaan het ‘voorkeursplan’ voor de herinrichting van de rondweg in Westerkoog aan de gemeenteraad sturen. De Glazenmaker en Wildeman krijgen een adviessnelheid van 30 kilometer per uur.

Als de rondweg opnieuw is ingericht, kan de busbrug tussen Westerkoog en Westerwatering 24 uur per dag open.

Ook worden er maatregelen genomen om de verkeersveiligheid en leefbaarheid te waarborgen en zijn er voorzieningen nodig om de geluidsoverlast bij woningen bij de busbrug te beperken. De maatregelen kosten ongeveer € 2 miljoen.

De gemeente organiseerde bewonersavonden om het voorkeursalternatief voor te leggen en heeft daarop het ontwerp op onderdelen aangepast:

“onder andere het aanbrengen van enkele middeneilanden bij zebrapaden en het vervangen van klinkerverharding door geluidreducerend asfalt op de verkeersplateaus worden meegenomen.”

Planning

Voordat de bouw kan beginnen gaat er waarschijnlijk wel een jaar overheen. Eerst moet de raad het ontwerp goedkeuren, vervolgens wordt gestart met de bestemmingsplanprocedure, de omgevingsvergunning en het verkeersbesluit.

“Voor deze procedures zijn aanvullende onderzoeken nodig zoals onderzoek naar stikstof. Daarna is er de mogelijkheid om bezwaar te maken.”

Als de procedures zijn opgestart kan na 10 maanden het werk beginnen. Dat is dus na goedkeuring van de gemeenteraad. De plannen zijn nog niet op de agenda gezet.

Ook moet er nog een bedrijf worden gevonden die het werk gaat uitvoeren. In de online planning staat nog optimistisch dat de busbrug in 2021 tijdens de spitstijden open kan. Maar zo waarschuwt Zaanstad:

“Vertraging door eventuele bezwaren zijn niet meegenomen in deze planning.”

18 reacties op Openstelling busbrug stapje dichterbij

  1. R de Berk schreef:

    Dit is een al jaren durende discussie. Het is steeds bijna maar het gaat steeds niet door. Het lukt blijkbaar. Een erg kleine groep het belang van een veel grotere groep al jarenlang te gijzelen. Knap maar wel in en in triest dat dit kan. Meer daadkracht van de gemeente Zaanstad is welkom.

    • A. Visser schreef:

      Woont De Berk zelf op 20 meter van een weg waar binnenkort 12000 auto’s per dag passeren?

    • Elly van de Stadt schreef:

      Helemaal mee eens wat een gezeur over die brug. Dat jaren geleden het winkelcentrum van westerkoog in vlammen opging en de busbrug werd opengesteld verdwenen plots het merendeel van de posters achter de ramen vandaan en de tegenstanders toen ook gebruik gingen maken van de beruchte brug. Open die brug voor iedereen 24 uur per dag.

    • Theo Engels schreef:

      Vreselijk dat die busbrug nog altijd niet is open dag en nacht de mensen die er wonen wisten toch dat de busbrug er is dus nu niet zeuren over de overlast etc die dan misschien komt belachelijk gewoon open de busbrug 24.u per dag.

  2. Peter Schoonebeek schreef:

    Nou A. Visser 20 mtr is wel heel dichtbij. Je hebt het wel lang volgehouden zo vlakbij de brug. Wist je niet waar een brug voor dient?

    • A. Visser schreef:

      Meneer Schoonebeek rijdt waarschijnlijk zo hard door de wijk dat hij geen inschatting van afstand tussen de huizen en de weg kan maken. Welk vervolg geef je aan een weg na de brug. Dat is hier de vraag. Over een rondweg langs woonerven die hier nooit voor bedoeld was, of alsnog rechtdoor over de Westerkoogweg. Dat heeft niets met pesten te maken.Dat heeft betrekking op het gebruik van gezond verstand.Dus aan alle gefrustreerde bewoners van Westerwatering. We zijn niet tegen jullie maar wel voor een goede en duurzame oplossing.

    • Johan Stadt schreef:

      Het is geen busbrug meer maar één race baan. Gewoon dicht de busbrug en gebruiken waar voor ie bedoeld is BUSBRUG dus allen de BUS.

      • Rene v Vliet schreef:

        Inderdaad busbrug. En adviessnelheid 30 km. Is een advies, dus geen max. snelheid, blijft dus 50 km op glazenmaker en Wildeman. En 50 km is voor vele al te langzaam. Flitspalen dan maar.

  3. Piet Davon schreef:

    Ik zie hier boven weer allerlei aannames, egoïstisch gedrag en kort door de bocht opmerkingen. 1 het is geen klein groepje, maar meer dan 50% van de bewoners van Westerkoog die tegen een spits openstelling van de brug zijn. 2. ik ben benieuwd of de mensen hierboven ook voor een weg langs hun voordeur zijn om een andere wijk te ontsluiten. Waar mensen welbewust, wetende dat er een geen goede ontsluiting voor auto verkeer is, zijn gaan wonen. 3. Is een doorgaande weg dwars door een woonwijk niet meer van deze tijd. 4. Het zijn niet de bewoners van Westerkoog, maar de gemeente Zaanstad die in 30 jaar met geen enkel maar dan ook geen enkel fatsoenlijk alternatief plan is gekomen om het verkeer van de Westerwatering te ontsluiten (bijvoorbeeld een weg onder het spoor door of iets dergelijks) 5. Heeft de gemeente nu werkelijk in deze tijden meer dan twee miljoen! over om de busbrug 4 uur per (week) dag extra open te doen? Er wordt namelijk steeds een voorstelling van zaken gegeven dat de brug altijd en eeuwig gesloten is, maar deze is 88% van de tijd gewoon open.

    En als allerlaatste. Als iets al meer dan 30 jaar duurt, kan het volgens mij geen goed plan zijn!

    • L. Cameron schreef:

      Helemaal mee eens. Onzinnig om zoveel geld uit te geven voor een openstelling van 4 uur extra per dag. En als het al 30 jaar zo is, wat is dan het probleem? Nog steeds niet aan gewend? Of nog niet gelukt je leven er op in te richten? Vaag, 30 jaar is toch echt een lange tijd. Laten we de discussie sluiten en onze tijd en energie beter inzetten, lijkt mij.

    • André Meester schreef:

      En zo is het!

  4. Betty Schoon schreef:

    Volgens mij heeft iedereen hier een klein beetje gelijk. Maar de hoofd schuldige is toch zeker de gemeente zelf. Als je toch ergens 30 jaar over moet bakkeleien ben je als gemeente niet goed bezig, en ja als het erover gaat dat het erfpacht geld omhoog moet gaan is de beslissing zo genomen.

  5. Tonvanheeswijk schreef:

    Pak eens lekker de fiets.

    • Rob Wolvers schreef:

      Dat lijkt mij ook. Volgens mij kun je langs 9 verschillende routes Westerwatering in en uit op de fiets. Dus zo slecht is het niet met die bereikbaarheid.

  6. André van Beveren schreef:

    De rondweg moet in Westerkoog opnieuw ingericht worden, er komen eilandjes om overstekende voetgangers veilig te houden, er moeten opnieuw oversteekplaatsen geregeld worden, geluidsschermen moeten worden geplaatst, foeilelijk maar noodzakelijk ivm de geluidsoverlast, twee rotondes zijn al uitgevoerd maar de kosten daarvan moeten wel opgeteld worden bij het totaal van de kosten om de Busbrug 4 uurtjes per dag langer open te houden. Wat een onzin allemaal, en dat voor meer dan twee miljoen! Zet dat eens tegen het licht van ongeveer 130 miljoen die de uitvoering moet kosten om de verkeerstunnel naast het Coentunnel viaduct onder het spoor door te realiseren in verbinding met een nieuw verkeersplein vlak bij het politiebureau. Ook waarschijnlijk verspild geld, zeker als het plan van wethouder Gerard Slegers over enige tijd doorgang vindt. Dat plan betekent namelijk dat het spoor ondergronds moet vanaf het Noordzeekanaal. In dat geval is die 130 miljoen (informatie Vervoerregio Amsterdam in samenwerking met Zaanstad) ook voor niets besteed. Gut-o-gut, wat zijn we blij met een gemeente die niet in staat blijkt te zijn goede plannen voor de langere termijn te plannen, want ook de spoorovergang bij de Guisweg is al jaren een groot probleem. En laat de ingreep rond de Guisweg nou helemaal niet eens nodig zijn als het spoor daadwerkelijk ondergronds gaat!!!! Kan er ook een oversteek gemaakt worden vanuit Westerwatering naar de Vincent van Goghweg.

  7. M.Pool schreef:

    31 jaar geleden werd de busbrug gebouwd, al 31 jaar wordt er gediscuseerd over deze brug, ieder keer een plan, weet weer iemand het tegen te houden, mu dachten we eindelijk gaat de brug open, maar nee hoor, we gaan weer praten over de inrichting van de wegen rond de brug, één troost voor de tegenstanders, deze brug gaat mooit open, in ieder geval ik zal het niet meer meemaken.

Hier vind je onze regels

Reageren? Ja, graag!

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *