Het betaald parkeren in de Muziekbuurt in Westerwatering (Zaandam) wordt per 1 oktober 2025 uitgebreid tot alle straten van de buurt. Het gaat om de straten Rapsodie, Wals, Fanfarehof, Harmoniehof, Mazurka, Symfonie, Aria, Serenade en Cantate.
Zaanstad heeft na vragen van bewoners een draagvlakonderzoek laten doen waaruit bleek dat een meerderheid van de bewoners positief over de invoering van betaald parkeren is.
In 2020 was het eerste deel van de Muziekbuurt aan de beurt. In 2024 volgde het tweede deel vanwege het zogenoemde waterbedeffect (automobilisten ging een plekje net buiten het betaald parkeren-gebied zoeken). Dit effect doet zich – zoals verwacht – nu weer voor, vandaar dat nu de hele buurt aan de beurt is.
Waterbed
In oktober 2025 dus deel drie van de invoering. Wethouder Gerard Slegers hoopt het nu stevig aan te pakken om te voorkomen dat zich herhaalt:
‘Om de parkeerdruk nu echt effectief aan te pakken en herhaling van het waterbedeffect te voorkomen, wordt er in één keer in alle straten in de Muziekbuurt betaald parkeren ingevoerd.’
Geen waterbed meer in de Muziekbuurt. Maar automobilisten kunnen nu uit gaan wijken naar aangrenzende buurten waar parkeren nog gratis is. De overlast wordt deels veroorzaakt door de nieuwbouw aan de spoorstrip (tussen Houtveldveldweg en spoor) waar niet voor alle auto’s plek of een vergunning is.
€ 81.000
Slechts een nipte meerderheid van de bewoners heeft gereageerd op de nieuwe draagvlakenquête (51 procent). En van degenen die de enquête invulde gaf maar 54 procent aan voor betaald parkeren te zijn. Er werd echter ook gevraagd waarvoor ze zouden kiezen als in de omliggende straten betaald parkeren zou worden ingevoerd. Toen bleek 63 procent voor invoering.
Volgens Zaanstad komt de lage respons en het betrekkelijk lage percentage voorstemmers in de buurt doordat in een aantal straten in de Muziekbuurt het merendeel van de bewoners een parkeergelegenheid op eigen terrein heeft. Die ondervinden dus nauwelijks parkeeroverlast.
De kosten van het project zijn € 81.000. Daarvan moet het gebied worden ingericht, personeel worden aangesteld en de scanauto worden betaald. Maar er zijn natuurlijk ook opbrengsten.

Door Kenneth Jubitana, met informatie uit raadsinformatiebrief en Orkaanarchief. Foto boven: Sascha Timmerman (De Orkaan).
zo blijven we opschuiven, de Dammen buurt is de volgende, met dank aan de gemeente/ projectontwikkelaars.
Geweldig beleid over de loopbrug naar de buurt daar is het gratis, dus de nieuwe mensen in de flats die nu opgeleverd worden parkeren daar. Dat had ik ook gedaan ik woon in de weide buurt elke dag s'morgens auto's voor mijn deur van mensen die in Amsterdam en Utrecht wonen. Ik spreek deze hard werkende mensen, zij komen uit Noord Holland. Ik ben ervoor om het hele gebied te laten betalen behalve bij het winkelcentrum. Tegenover mij wonen 2 gezinnen. Zij hebben 7 auto's zoon en dochters vader en moeder hebben auto's die krijgen maar 2 betaalde vergunningen jammer dan. Dus steeds een stukje opschieten in wijk is stom beleid van mensen die buiten Zaandam wonen. Geluk ermee
Dit lijkt op symptoombestrijding. Er is blijkbaar onvoldoende parkeergelegenheid, dus dan is het niet zo gek dat mensen een plek elders gaan zoeken. De schuld en kosten worden nu bij de burger neergelegd, terwijl de gemeente niet zorgt voor een echte oplossing.
Gewoon geen parkeergelegenheid bieden zorgt er niet voor dat er ineens minder auto bezitters zijn. Met de auto is toch vaak net iets sneller en makkelijker.
Mogelijk zou meer deelauto's in de buurt een kleine verlichting kunnen bieden, maar ik vermoed dat de meeste mensen toch gehecht zijn aan hun eigen auto.
helemaal mee eens , en wat een geld voor zo'n onderzoek. maar zaanstad geld zat zeker , net als die geweldige loopbrug in Westerwatering die voor een geoefende bergbeklimmer er nog een kluif aan heb
Wij wonen in het begin van de Max Havelaarstraat. Nou het staat hier nu ook al vol, we kunnen onze auto amper meer kwijt. 😡 Wordt dan straks helemaal een feest!
Veel mensen hebben geen andere keus dan zich per auto te verplaatsen.
Bij het bouwen van woonwijken zouden gemeenten daar rekening mee moeten houden.
Dat doen zij niet of nauwelijks in voldoende mate, mede omdat zij zich kunnen verrijken door het heffen van parkeergeld en parkeerboetes.
De Rijksoverheid zou de taak op zich moeten nemen gemeenten te dwingen voor gratis parkeergelegenheid te zorgen voor bewoners en bezoekers.
Ik vind het een schande dat de gemeente Zaanstad zich zo schaamteloos gedraagt tegenover haar inwoners.
Misschien moet de gemeente ook eens gaan denken aan het verbieden van bedrijfsauto's waarvan de vestiging van het bedrijf niet in de buurt is, maar die wel overal in Westerwatering neergezet worden. Koppel er dan ook een handhaving van de pakeerduur van caravans en aanhangwagens aan vast...... Maar uiteindelijk wordt alles ten Westen van het spoor onleefbaar omdat nou eenmaal de auto het enige vervoermiddel is waarmee de meesten in die regio naar hun werk gaan, en zolang dat blijft (en dat blijft het want het OV is niet voldoende betrouwbaar, zie de staking vandaag en het capaciteitstekort) en de parkeerruimte standaard steeds minder wordt, dan is het overal onmogelijk te parkeren, of het betaald parkeren is of niet.
Enz. Enz. Enz….. en de Gemeente lacht steeds harder. Ik wil die kosten van 81.000,- wel op me nemen als ik daar ook zelf mag gaan handhaven.
De noordelijker delen van de Westerwatering kunnen dus rekenen op een verhoogde parkeerdruk, wat de geesten daar weer voorbereidt en gewillig maakt voor de volgende stap.
Natuurlijk zullen de winkels in de Westerwatering dan gaan klagen dat bij hen betaald moet worden voor het parkeren en niet bij de winkels in Westerkoog. Tsja, hoe moet Zaanstad dat nu weer oplossen? O wacht, betaald parkeren ook daar en dan vervolgens weer verder.
Wat krijgt men eigenlijk terug voor het nieuwe parkeergeld, anders dan wat men eerder al gratis had?
Geheel volgens de verwachtingen. Het waterbed schoof nu een stukje op. Het is gewoon de fout van de Gemeente om in de Zaanse Helden een veel lagere parkeernorm te accepteren. En velen bezitten 2 voertuigen welke nu maar bij de buren gedumpt worden. Met de eerste ronde betaald parkeren zag je het opschuiven en nadat ook Opera en daar achter het kregen nog een straatje verderop.