Het Rijk heeft € 11,2 miljoen toegezegd om het tekort voor project Guisweg te dekken. Dat project houdt de sluiting van de overweg bij de Guisweg in, een fietstunnel op die plek, afsluiting van op- en afritten van de A8 in Koog a/d Zaan, en de aanleg van nieuwe op- en afritten bij het politiebureau en een nieuwe autotunnel naast het tracé van de A8.

Vanuit Europese gelden krijgt Zaanstad ook nog eens € 550.000.

Dit ‘voorlopige voorkeursalternatief’ is door Zaanstad bestuurlijk vastgesteld en vrijgegeven voor inspraak. Er wordt nu toegewerkt naar een definitief voorkeursalternatief waarbij ook financiering voor het project zit. De € 11,2 miljoen maakt dat deels nu mogelijk.

Naar verwachting kan begin 2023, met behulp van de extra middelen, de planstudie worden afgerond en het definitief voorkeursalternatief worden vastgesteld. Het projectteam gaat binnenkort ook het proces uitleggen waarbij de inspraakreacties worden beantwoord.

Met deze verdere stappen lijkt een ander plan dan het ‘voorkeursalternatief’ (met name een verlaagd spoor) steeds verder uit beeld te raken. In Zaanstad gaf een meerderheid van de raad wel een positieve zienswijze af maar iedereen gaf tegelijkertijd aan eigenlijk liever voor een verdiept spoor te kiezen. Maar dat zou duurder uitvallen en NS/ProRail willen dat niet betalen.

Als de plannen doorgaan moeten er 50 procent meer treinen over het traject kunnen. Dat is toekomstmuziek. In verband met personeelsproblemen rijden er minder treinen op de Zaanlijn: Niet meer maar juist minder Zaanse treinen.

Lees hier ons Guisweg-dossier.

Zo moet het worden: