Niet meer maar juist minder Zaanse treinen

Meer treinen door de Zaanstreek? Spoorboekloos? Elke 10 minuten een sprinter? Elke 10 minuten een intercity? 60.000 reizigers per dag door de Zaanstreek?

Vergeet het maar. De NS heeft de Zaanlijn ‘afgewaardeerd’ wegens personeelstekort. In plaats van de gebruikelijke 4 sprinters per uur rijden er nu nog maar 2 buiten de spits. En het aantal intercity’s in het weekend is ook minder geworden.

De raad van Zaanstad heeft onlangs een ‘positieve zienswijze’ afgegeven om de Guisweg-spoorovergang op te heffen en te vervangen door een tunnel ter hoogte van het A8-viaduct. Deze ingrijpende operatie moet het spoorboekloos rijden (50 procent meer treinen) mogelijk maken. De huidige praktijk staat daar haaks op.

Vanaf 7 november 2022 rijden er op 15 trajecten minder sprinters, daar hoort ook het traject Uitgeest – Driebergen/Zeist bij. Op 4 trajecten rijden minder intercity’s (o.a. Alkmaar-Schagen).

Al eerder was het aantal intercity’s tussen Alkmaar en Amsterdam (weekend) en tussen Enkhuizen en Amsterdam Centraal (werkdagen in de spits) verminderd. De weekenddiensten van sprinters tussen Uitgeest en Driebergen/Zeist waren toen ook al minder frequent geworden. Bij die eerdere aanpassing gingen op bijna 30 trajecten treinen minder frequent rijden.

Wat betekent dat in de praktijk?

  • Tussen 7.00 en 9.00 kan je op werkdagen nog 4 keer per uur van Krommenie/Assendelft naar Amsterdam
  • Tussen 9.00 en 10.00 nog 3 keer per uur
  • Vanaf 10.00 uur nog maar 2 keer
  • Vanaf 15.00 uur loopt het weer op en tussen 16.00 en 19.00 kan je weer 4 keer per uur
  • Na 19.00 wordt het minder en vanaf 20.00 gaat de sprinter 2 keer per uur
  • In het weekend rijdt de trein 2 keer per uur
De plannen en prognoses

Door Piet Bakker, informatie over minder treinen van de NS, eerdere berichten over de Guisweg op De Orkaan

Deel dit artikel:

13 reacties

  • Gerrit Voorn

    Het komt goed uit dan moeten we niet zo lang wachten voor de spoorbomen.
    En ze kunnen nog lager wachten om de aanleg van de onder tunneling.
    Daar bij tel ik het CO2 probleem niet op.

  • Wat ik een aanfluiting vind is dat de directe trein verbinding van Zaandam naar Alkmaar geschrapt is en je dient nu over te stappen in Uitgeest op de trein van Haarlem naar Hoorn. Alleen het leuke (not) is dat als je aan komt op Uitgeest de trein naar Hoorn net 1 minuut weg is en je moet dus 29 minuten wachten op de volgende trein. 😒

    • Peter Bos

      volgens de NS-app rijden er vandaag overdag vier rechtstreekse intercity’s per uur van Zaandam naar Alkmaar.

    • van Koog aan de Zaan, Zaanse Schans, Wormerveer en Krommenie rijden al jaren geen treinen meer naar Alkmaar, je moet altijd in Uitgeest overstappen op een trein die net weg is. Vanuit Zaandam kun je nog wel met de trein naar Alkmaar, maar die rijdt gek genoeg andere Zaanse plaatsen voorbij zodat de trein die tot Uitgeest gaat er door kan. Schrap die trein dan en laat die trein naar Alkmaar gewoon stoppen in de Zaanstreek, scheelt hooguit 10 minuten voor de reizigers die naar Alkmaar moeten en je maakt Alkmaar een stuk beter bereikbaar vanuit de Zaanstreek. Je bent nu verdorie net zo snel in Utrecht als in Alkmaar vanaf Wormerveer, terwijl Utrecht drie keer verder is.

      • Erik Esteie

        @ peter

        Ik had misschien even moeten melden dat ik over het weekend praat en de laatste keer dat ik het mee maakte was in augustus en toen was het excuus ook al personeels tekort

      • Suzanne Bruins

        Ik kan het hè nog leuker vertellen vanaf Station Zaandam naar Bijlmer ArenA ben je net zo lang onderweg als van Nijmegen naar Bijlmer ArenA. Echt top dat OV

        • Peter Bos

          Was dat op dezelfde dag dat Erik in de trein zat? Er rijdt ook in de huidige uitgeklede dienstregeling elk half uur een rechtstreekse sprinter van Uitgeest via Zaandan naar Bijlmer. Vanaf Zaandam doet-ie daar net geen half uur over. En dat is toch echt korter dan een trein- of autorit van Nijmegen naar Bijlmer.

          • Peter,

            Zit je zelf wel eens in de trein of kijk je alleen maar op de app?

            Ik heb geen telefoon waar een app op geinstaleerd kan worden en ben dus afhankelijk van de informatie op de borden op het station en dan heb je van die mooie gele borden met de dienstregeling er op, en die klopt dus van geen meter omdat de volgende trein die zou moeten aankomen op het station uit de dienstregeling is genomen

            Verder klaag ik niet over het feit dat de dienstregeling is/wordt uitgekleed maar meer over het feit dat ik bijna een half uur moet wachten terwijl mijn aansluiting maar 1 minuut hoefde te wachten

            Gelukkig ben ik verder niet afhankelijk van treinen en was ik op bezoek in Alkmaar voor de leuk (en dat twee keer) maar het wachten doe ik liever thuis, als je begrijpt wat ik bedoel 😉

            Verder heb ik ook nog een recente ervaring van een reisje naar Tilburg, over Rotterdam en via Breukelen, heen en terug. Een plezier reisje van twee en een half uur.

            Waar ik over val is dat de trein naar Hoorn niet even een minuut kan/kon wachten op de trein uit Zaandam.

  • Monica Muller

    Boven alles zou het dan wel erg prettig zijn als de treinen die dan nog wel op het programma staan ook daadwerkelijk rijden.
    De laatste tijd is het constant raak dat als je op het perron staat te wachten dat ie er alsnog weer is uitgehaald.
    Van het hele schema in de app kan je niet meer van op aan.
    De goede service is tegenwoordig wel heel erg ver te zoeken, maar dan straks wel weer duurder worden.

    En misschien kunnen ze de conducteurs beter omscholen naar machinist, want ze doen toch niks op de treinen behalve af en toe het fluitje laten horen, en dan duiken ze weer het hok in of gaan in de 1e klas zitten, meer doen ze niet. Controle vindt er toch al niet meer plaats. Dan beter omscholen, kunnen ze meer treinen laten rijden.

  • Dino Zuurders

    Ieder station voorzien van poortjes en perronpersoneel die het fluitsignaal geven. Conducteurs omscholen tot machinisten en steekproefgewijs treinen door controleteams laten uitkammen. Probleem opgelost en daarbij personeel op elk station.

  • Peter Bos

    @Erik Esteie. Ik reis al 34 jaar met de trein. Eerst vanaf Zaandam. tegenwoordig vanuit Krommenie. Bestemming Amsterdam en Utrecht. Tot voor kort ging dat altijd prima, de laatste tijd rijden er inderdaad te weinig treinen en is er te veel uitval en vertraging. De verbinding tussen de Zaanstreek en Alkmaar is al beroerd sinds de rechtstreekse stoptrein naar Alkmaar jaren geleden is opgeheven. Het lijkt erop dat die lijn NS weinig interesseert.

  • Jan Mulder

    En dan haalt vervolgens Zaanstad ook alle parkeerplaatsen weg. Zodat we allemaal met het OV moeten dat zo “goed” geregeld is. Het klinkt als een “feest” om gebruik te mogen maken van het OV. Klinkt echt allemaal als een top idee

    • Het OV is ook een feest, als ik van Wormerveer naar Tilburg Reeshof (ja een sprinterstationnetje) doe ik er precies 2 uur over, dat gaat dus wel goed, maar als ik naar Alkmaar wil doe ik er 52 minuten over, dat is natuurlijk een ontzettend rare verhouding. 140 km en 19 km. In de NS app staat nu zelfs dat ik in Uitgeest beter over kan stappen op de streekbus naar Alkmaar omdat dat 3 minuten sneller is!
      Ik denk dat de gemeenteraad van Zaanstad, en ook die van Wormerland want Wormer ligt op nog geen kilometer van het station, maar eens bij de provincie dit moet aankaarten, dat het OV binnen de provincie een stuk beter moet en er een rechtstreekste sprinter terugkomt naar Alkmaar, zodat het ook op dit traject weer een feestje wordt.

Reageren? Ja, graag! Houd je aan onze regels

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *