Meer treinen door de Zaanstreek? Spoorboekloos? Elke 10 minuten een sprinter? Elke 10 minuten een intercity? 60.000 reizigers per dag door de Zaanstreek?

Vergeet het maar. De NS heeft de Zaanlijn ‘afgewaardeerd’ wegens personeelstekort. In plaats van de gebruikelijke 4 sprinters per uur rijden er nu nog maar 2 buiten de spits. En het aantal intercity’s in het weekend is ook minder geworden.

De raad van Zaanstad heeft onlangs een ‘positieve zienswijze’ afgegeven om de Guisweg-spoorovergang op te heffen en te vervangen door een tunnel ter hoogte van het A8-viaduct. Deze ingrijpende operatie moet het spoorboekloos rijden (50 procent meer treinen) mogelijk maken. De huidige praktijk staat daar haaks op.

Vanaf 7 november 2022 rijden er op 15 trajecten minder sprinters, daar hoort ook het traject Uitgeest – Driebergen/Zeist bij. Op 4 trajecten rijden minder intercity’s (o.a. Alkmaar-Schagen).

Al eerder was het aantal intercity’s tussen Alkmaar en Amsterdam (weekend) en tussen Enkhuizen en Amsterdam Centraal (werkdagen in de spits) verminderd. De weekenddiensten van sprinters tussen Uitgeest en Driebergen/Zeist waren toen ook al minder frequent geworden. Bij die eerdere aanpassing gingen op bijna 30 trajecten treinen minder frequent rijden.

Wat betekent dat in de praktijk?

  • Tussen 7.00 en 9.00 kan je op werkdagen nog 4 keer per uur van Krommenie/Assendelft naar Amsterdam
  • Tussen 9.00 en 10.00 nog 3 keer per uur
  • Vanaf 10.00 uur nog maar 2 keer
  • Vanaf 15.00 uur loopt het weer op en tussen 16.00 en 19.00 kan je weer 4 keer per uur
  • Na 19.00 wordt het minder en vanaf 20.00 gaat de sprinter 2 keer per uur
  • In het weekend rijdt de trein 2 keer per uur
De plannen en prognoses

Door Piet Bakker, informatie over minder treinen van de NS, eerdere berichten over de Guisweg op De Orkaan