Slagboomkruiper

Deze dame had haast. Eerst had ze de rode lichten en het geluidssignaal genegeerd en was ze onder de dalende slagbomen de brug opgelopen.

Aan de overkant was de slagboom al naar beneden. Op de knietjes dus met het boodschappenwagentje er onderdoor.

Het was niet de enige die zondagochtend deze route nam. Voor haar waren al twee anderen onder de bomen doorgegaan.

Na het dodelijke ongeluk bij de Den Uylbrug in 2015 ging Zaanstad het aantal ‘brugincidenten’ meten. Soms werden er in één week wel 700 incidenten vastgesteld: mensen die onder slagbomen doorkruipen, van openstaande bruggen afspringen, tussen slagbomen zigzaggend de andere kant proberen te halen, stoplichten en geluidssignalen negeren. Het aantal incidenten nam niet af en het bijhouden was zoveel werk dat er al snel mee op werd gehouden.

Bijna alle bruggen in Zaanstad worden trouwens op afstand bediend. Via camera’s worden de slagboomkruipers in de gaten gehouden.

Advertentie

Deel dit artikel:

28 reacties op Slagboomkruiper

  1. Henkie hartog schreef:

    Domme gasten. Vind je het gek dat er slachtoffers vallen met zulke figuren die zo dom en stom handelen ?

    • Andre dekker schreef:

      Jammer dat er geen agent stond daat geef een boete van 150 euro doen ze het niet meer ze was een hele grote domme gans

    • Dirk bruins schreef:

      Zit bij de Bataaf, en zie een probleem voor de zaanbrug twee grote schepen wachten op de brug dat hij open gaat, gaat niet uit zaandam, gewoon weer brugwachter op de plek

  2. Wout van de Hoek schreef:

    Het bedienen op afstand gaat niet altijd even vlot. Minutenlang staan we met zijn allen voor dichte slagbomen, terwijl de brug allang dicht is, en dat ene piepkleine plezierbootje waarvoor het hele ding niet eens open hoefde al om de bocht naar de Zaanse Schans uit beeld is verdwenen. Of de brug wordt lekker extra lang opengehouden voor het geval een schip ineens woeps achteruit onder de brug schiet, dus om zeker te weten dat dat vrachtschip van 500 ton nou toch echt niet meer onder de brug terecht kan komen wachten we tot het ding voorbij de laatste dukdalf is. Je wet het namelijk nooit met die vrachtschepen, ze schieten soms ineens pardoes achteruit dus we nemen het zeker voor het onzekere en wachten nog een paar minuten extra terwijl we met de schipper kletsen over de marifoon. En ziet, aan de horizon verschijnt nog een scheepje, een stalen vlet, de gepensioneerde meneer aan het stuurwiel heeft een kapiteinspet op dus die is vast belangrijk! dus we houden de brug wel zolang open. Staan er 7 stadsbussen, veertig auto’s, twaalf bezorgscooters met eten dat koud wordt, tweehonderd mensen en een ambulance te wachten? Nou jammer hoor, die moeten hun dag maar beter plannen, en er rekening mee houden dat we hier in de centrale alle tijd nemen voor de buitengewoon gewichtige procedure van het indrukken van een knopje.

    • Jaap Meeuwsen schreef:

      Vroeger toen we nog brugwachters op de brug hadden werd de brug op het laatste moment een klein beetje geopend voor een bootje dat er net niet onderdoor kon.
      En nu ?
      Licht op rood….wachten, wachten….
      belletje, wachten…..slagbomen naar beneden…..wachten, wachten…
      brug eindelijk helemaal om hoog….blijft omhoog totdat bootje uit het zicht is.
      Daarmee bevorder je natuurlijk wel dit soort acties maar neemt niet weg natuurlijk, op rood, slagbomen dicht = wachten.
      Is niet anders.

    • Wezel levi schreef:

      Maar dat dus! Mooie woorden

    • Rob van den Born schreef:

      De beste brugwachter zit achter een toetsenbord.

    • Imre Hoffmann schreef:

      Beste man,

      Gedraag u.

      Mvg Imre Hoffmann

  3. jan van der laan schreef:

    dame? ’n echte dame doet zo iets niet.

  4. Willem Kuiper schreef:

    Ook hier geldt: Wie zonder zonde is, werpe de eerste steen … Officieel mag je niet meer doorlopen zodra het rode licht gaat branden, ook al staan de bomen nog recht overeind. Mijn indruk als voetganger is dat door de bediening op afstand de procedure langer is gaan duren. Eerst gaat het rode licht aan, maar dan verstrijkt er enige tijd voordat de bellen gaan rinkelen en de slagbomen naar beneden komen. En ondertussen zie je een groot, traag varend schip aan komen kruipen. Probeer je zelfbeheersing dan maar te bewaren.

    • d siebeling schreef:

      Eerst gaat het rode licht aan, maar dan verstrijkt er enige tijd voordat de bellen gaan rinkelen en de slagbomen naar beneden komen
      hoe had u dat anders gewild hebben?

      • Karen Kooiman schreef:

        Tja… Rood licht = wachten is duidelijk moeilijk voor veel mensen in Zaanstad… Als je zo verongelukt is het echt niks anders dan uw eigen dikke schuld. Stoplichten staan ook wel eens langer op rood dan ik zou willen, dat betekent niet dat ik er maar doorheen rijdt.

    • Neeltje Waagmeester schreef:

      Oef, dat klinkt als een kort lontje als dat al een opgave is! Ik leg me er altijd makkelijk bij neer. Even een rustmomentje. Blijft uniek, leven met het water.

  5. A. De Jong (1) schreef:

    Wat mij betreft wordt het woord
    Slagboomkruiper, het woord van het jaar.

  6. Bert Versteeg schreef:

    Nu is gebleken dat de mensen gewoon onder de slagbomen doorkruipen moet de gemeente als de wiedeweerga al die afschuwelijke geel geschilderde brugkleppen gelijk weer overschilderen!

  7. P. Hoogkamer schreef:

    Nog meer fun ga dan eens toeristen spotten op de Julianabrug..als de brug open wil gaan,
    tenenkrommend, wat die allemaal uithalen,

  8. Mischa Van Asperen schreef:

    Haar Darwin-award zal binnen 10 werkdagen worden bezorgd.

  9. Dirk bruins schreef:

    Brugwachter weer terug, geeft werk gelegenheid, en veiligheid.

    • Corine Gorter schreef:

      Dat lijkt mij ook een goed idee. Misschien zijn er bruggen waar meer incidenten plaatsvinden dan bij andere bruggen, en kan bij die bruggen een brugwachter terug. Een stukje extra werkgelegenheid creëren lijkt mij een prima idee.

    • Jan v/d Broek schreef:

      En wat kan die brugwachter tegen stommiteit doen, haar een oorveeg geven?

      Zeker als het brugdek al in beweging is kan dat niet zomaar gestopt worden.

      • Anne Thijssen schreef:

        De brugwachter kon vroeger via speakers instructies geven aan de (toeristische) scheepvaart. Dus ook aan eventuele slagboomkruipers. Als die er in die tijd al waren… 🤔

  10. hans van rheenen schreef:

    Slagboomkruiper … (woord van het jaar)

    Een werkelijk genereuze woordvinding door slagboom en boomkruiper te combineren.

    Een zwakker woord met een pragmatisch duidelijke en dezelfde betekenis is een onderdoorkruiper: iemand die totaal overspannen is, binnenkort gaat bezwijken, levensmoe is en zo snel mogelijk wil overlijden.

  11. Jan Schoen schreef:

    Ha, ha, prachtig woord ‘Slagboomkruiper’. Let op Van Dale, dit is goed voor het woord van het jaar. Wij mogen deze dame wel dankbaar zijn. Dit woord komt boven slagroomklopper in het woordenboek te staan. Geweldig!

  12. Oliver de Wit schreef:

    Hoewel het een zeer domme actie is, begrijp ik de frustratie.

    Het wordt tijd dat er een pin terminal voor boten in de sluis komt met een flinke tolheffing voor de pleziervaart.

    Industriële schepen heb ik nog begrip voor, maar de brug staat vaker open dan dicht omdat er weer een of andere levensgenietener met een midlifecrisis te lui is om het vlaggenmastje van z’n sloepje naar beneden te klappen.

Hier vind je onze regels

Reageren? Ja, graag!

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.