Sluis, brug en flat…

Drie hoofdrolspelers op de foto bij Fred Wolf: de Wilhelminasluis waar nog steeds aan gewerkt wordt, de Beatrixbrug met omstreden fietspaden en de Beatrixflat waarvan niemand weet hoe lang die daar nog zal staan.

Verder een beeld op de Wilhelminabrug, de nieuwe roadblocks die de brug gekregen heeft en de plaquette met de tijdscapsule die in de wand is aangebracht.

Elke week fotografeert Fred Wolf de vorderingen bij de renovatie, bekijk hier alle eerdere reportages. Klik op foto’s voor een vergroting.

De sluis vanaf Havengebouw
Nu ook roadblocks bij de Wilhelminabrug
De plaquette ter gelegenheid van de renovatie
Zicht naar het noorden met de Beatrixflat
Deel dit artikel:

6 reacties

  • Siem Meijn

    Leg mij uit, het fietspad op de Beatrixbrug is het zelfde als Wilhelminabrug.
    Op de Beatrix gebeurd niets en Wilhelmina vallen de mensen. Hoe kan dit?

    • Fred Wolf

      Misschien ligt het toch aan ons zelf,en een kwestie van wennen….

    • Siem,

      Bij de Beatrixbrug is alles recht aangelegd en dat heeft te maken met het plan uit de jaren 50 van de vorige eeuw, er moest toen een weg komen van oost naar west. Dwars door het hart van Zaandam

      De situatie op de Wilhelminabrug is totaal anders, deze brug is er al sinds het aanleggen van de Wilhelminasluis in 1903, met alle problemen van dien

      Ik ga niet zeggen dat de oplossing simpel is omdat het recht trekken van de weg niet kan op de Wilhelminabrug, het is geen Beatrixbrug

      Ik denk echter wel dat er geschaafd kan worden aan de Wilhelminabrug zodat het veel veiliger kan worden gemaakt. Laten we eens beginnen met de fietsers te laten rijden op de rijbaan(auto’s te gast!)

      Ik denk dat het uiteindelijk wel goed gaat komen, we moeten nog even geduld hebben, de Oost en Westkade zijn ook nog niet klaar 😉

      • Bert Versteeg

        Erik, de eerste Wilhelminabrug was een smalle brug en lag iets noordelijker dan de huidige brug namelijk in het verlengde van de Wilhelminastraat. Enkele jaren later werd de oude havenkom, het huidige Damplein, gedempt om meer ruimte te creeren voor wegen. In de jaren `50 was het verkeer zo enorm toegenomen dat besloten werd de Wilhelminabrug te vernieuwen en een 2e brug , de Beatrixbrug, te bouwen. De Beatrixbrug was eind jaren `50 klaar waarna de Wilhelminabrug werd vernieuwd.
        Toen de nieuwe Wilhelminabrug in 1965 gereed was kon het verkeer van beide bruggen gebruik maken en als één van beide bruggen open stond kon je altijd gebruik maken van de andere.
        Verkeer kon toen via de Savorin Lohmanstraat, de Dam en de Damstraat weer naar de Gedempte Gracht. De Gedempte Gracht was toen een ontsluitingsweg naar de Provinciale Weg. De huidige problemen pas ontstaan toen de Dam werd afgesloten voor het autoverkeer.De weg is nu gewoon recht alleen is die malle slinger thv het Zaantheater het probleem. Het is mijn inziens een kleine moeite om de slinger te verruimen door het stuk fietspad tussen de slinger en enkele meters voor de slagbomen te verlagen waardoor fietsers veel meer ruimte krijgen en de situatie dus veel veiliger wordt.

        • Siem van Westen

          Als de “ slinger” meer naar het Zaantheater verplaatst wordt ter hoogte van de bank, waarbij het hele brede trottoir iets smaller wordt, dan fiets men vanaf daar in een rechte lijn over de brug(gen).
          Het probleem is dat de brug over de toegang van de kleine sluis hoger is en dan moet dat brugdek vervangen worden, maar door eerder de fietsers op die hoogte te laten fietsen kan er na dat brugdek een geleidelijke verlaging naar het grote brugdek gemaakt worden.
          Het bijvoegen van fe fietsers vanaf de kade gebeurt dan op het “hoge” gedeelte en niet vlak voor een slinger.
          Fietser die vanaf de Nicolaasstraat komen “slingeren al voor het Zaantheater op een deel van het brede trottoir.

  • Winnie de Wit

    Die foto met de Beatrixflat erop: het kàn toch niet dat zo’n icoon gesloopt gaat worden? Omdat het gebouw Soeters in de weg staat? Ik vind het echt zo’n prachtig ding!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *