Station Zaandam geopend! (nu in één keer)

We hadden het helemaal gemist, waarvoor excuses. Vorige week plaatsen we een filmpje van de opening van Station Zaandam. We maakten het met samengeknepen billen, omdat we niet echt welkom waren.

De communicatiemensen van de verschillende stakeholders hadden andere plannen en daarin pasten wij niet: er moest een professioneel filmpje komen waarin de opening van het station werd gevierd met de burger. Zojuist ontdekten we dat het officiële filmpje online staat. Dat staaltje vakmanschap willen we onze lezers natuurlijk niet onthouden.

Let vooral op de perfecte tekstbeheersing van onze wethouder Gerard Slegers en de spontane duim-omhoog van NS-regiodirecteur Irma Winkenius. Een klein puntje van kritiek: Prorail Regiodirecteur Harro Homan komt prima uit zijn woorden, waardoor het gek is dat een voice-over later alles wat hij vertelde herhaalt.

Al met al een opening waar het feest spontaan vanaf spat. Ter vergelijk nog even ons amateuristisch geschoten weergave van het moment:

En dan nog ter vergelijking de opening van 1983, vastgelegd door onze vrienden van OtterDVD:

4 reacties op Station Zaandam geopend! (nu in één keer)

  1. p.hoogkamer schreef:

    Wat zou zn spontaan profi filmpje kosten ?En wat is het rendement van deze vertoning

  2. E. Renkema schreef:

    Zaandam en humor zijn onovertrefbaar. Begint echter behoorlijk gênant te worden.

  3. André van Beveren schreef:

    Met de Gemeente Zaanstad is het zeker humor in de overtreffende trap. Het station nèt met nogal wat bombarie geopend, maar nu zegt wethouder Gerard Slegers dat er een ondergronds station en ondergrondse spoorlijn moet komen, ‘ten koste van alles’. Geopperd is eerder om de trein vanuit de Hembrugtunnel ondergronds te laten tot voorbij Krommenie. Dàt zou wat zijn: eerst de Guisweg overgang aanpakken, daarna een tunnel graven naast het Coentunnelviaduct onder de spoorlijn door, die moet aansluiten op een rotonde naast het viaduct bij het politiebureau, waarbij de naast gelegen tennisverenigingen gedwongen worden terrein prijs te geven met alle ellende die daarbij hoort, de overweg realiseren in het verlengde van de Vincent van Goghweg.

    Vervolgens is alles daarna voor niets geweest “want we gaan een tunnel graven vanaf het Noordzeekanaal tot Krommenie. En alle voorgaande investeringen zijn dan voor niets geweest. Dát is pas plannen op de lange termijn. Zaanstad, ga nou eens eerst nadenken voor wilde ambtenaren allerlei plannen verzinnen die veel kosten en daarna nutteloos blijken te zijn.
    Overigens zou het natuurlijk fantastisch zijn wanneer de spoorlijn ondergronds gaat. Dan worden eigenlijk in één klap heel veel bovengrondse problemen opgelost. De Guisweg overgang bestaat dan niet meer en wordt een ‘gewone’ kruising, de tunnel om de Guisweg te ontlasten hoeft dan ook niet meer, en Westerkoog, maar zeker Westerwatering krijgen volop de gelegenheid om in oostelijke richting ontsloten te worden. De hele heisa rond de Busbrug behoort dan ook tot de verleden tijd, want die kan blijven zoals het nu is. Meestal draait het op een teleurstelling uit als iemand van buiten de gemeente toch wethouder wordt, maar soms kan een verhelderende blik erg nuttig zijn.
    Dus wethouder Slegers: morgen beginnen met graven, koste wat kost.

  4. Wendy Kind schreef:

    Ja Orkaan, zó maak je dus een filmpje 😉

Hier vind je onze regels

Reageren? Ja, graag!

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *