Stationsgebied Koog Zaandijk op de schop

Station Koog Zaandijk krijgt niet alleen een andere naam in december (Zaandijk – Zaanse Schans), maar gaat zelf ook op de schop. Net als de omgeving van het station en de looproute naar de Zaanse Schans.

Dat moet volgens de gemeente gebeuren omdat dit station “door reizigers als onprettig wordt ervaren”. En dat terwijl het een belangrijke rol speelt bij het verwerken van de stroom toeristen die dagelijks de Zaanse Schans bezoekt.

In 2016 zijn er drie liften bij het station aangebracht. De tunnel heeft meer daglichtinval gekregen. De wachtruimte op het middenperron van het station is vernieuwd en is een openbaar toilet gemaakt.

Het deel van de tunnel onder de Provincialeweg krijgt nieuwe wanden en nieuwe verlichting. De vier opgangen van de tunnel worden geschilderd. Deze werkzaamheden zijn naar verwachting eind 2016 afgerond volgens de gemeente.

In 2015 is de Stationsstraat (de looproute naar de Zaanse Schans) is heringericht. De route is voorzien van informatieborden over de geschiedenis van Koog Zaandijk. Op het voorplein van het station bij de Stationsstraat is een grote kaart van de directe omgeving gekomen.

Het deel tussen Stationsstraat en de Hoogstraat/Lagedijk naar de Julianabrug wordt heringericht in
2018.

Tegenover het station, aan de oostkant, moet een hotel komen. Voor dat hotel is al een bouwvergunning afgegeven, maar de bouw laat nog op zich wachten.

plek hotel koog zaandijk

Dit najaar start ProRail met de bouw van nieuwe fietsenstallingen. ProRail en de Stadsregio Amsterdam betalen ieder de helft.

De kosten voor de naamswijziging van de beide stations á € 200.000 worden gedekt door een subsidie van de provincie.

In de perrontunnel komt een kunstwerk van € 50.000 “dat appelleert aan de Zaanse Schans”. Het
kunstwerk moet eind 2016 klaar zijn.

5 Reacties op Stationsgebied Koog Zaandijk op de schop

  1. Hans Kuyper schreef:

    Tja, dit is een schot voor open doel natuurlijk. Dat kunstwerk dat ‘refereert aan de Zaanse Schans’ hangt er al een tijdje, en ROSA kan best wat geld gebruiken met het oog op de verkiezingen van 2018… Win-win!

  2. Nick schreef:

    Kunstwerk voor 50K? 😀 Laat gewoon een aantal jongeren een mooie graffiti piece aanbrengen, kost je hooguit 3.000 euro.

  3. Zaben schreef:

    Komt er ook een Zebrapad? Of moet je nog steeds een gevaarlijk oversteek maken… (of via het donkere tunnel)

  4. Pieter Ruig schreef:

    Een graffiti kunstwerk van 3.000 euro lijkt mij veel beter en goedkoper.
    dan iets van 50.000 Je moet oppassen dat er vandalen de zaak niet beschadigen.

  5. yede schreef:

    best triest dit plan was al gepresenteerd door prorail in 2012 aan de bewoners over het kunstwerk van de tunnel. natuurlijk wordt het station als onprettig ervaren zou dat iets te maken hebben met de uitbater van het winkeltje? en in 1950 waren er vier toiletten twee heren en twee dames voor de reizigers. inmiddels vele gebruikers meer maar door slecht beleid en beheer werd er slecht lange tijd maar een beschikbaar gesteld. en door slechte meting van gebruikers tellingen en belevingsondezoek van prorail slechts vragen lijsten in het nederlands en niet in het engels chinees frans en spaans dus scheve gegevens en het hierdoor nog slechts enige overgebleven toilet is niet openbaar door sleutel bij de ondernemer en hoe gaat dat dan voor en na sluitingstijd? dat hotel zal er vast niet komen want dat kan verkeerstechnisch niet eens in de stationstraat het pleintje is nu al te krap om een rondje te rijden met de politie auto hoe met dat dan met een tourngcar? en de fietverhuurders aldaar? je kan er beter een ehbo post gaan bouwen dan hebben we het nog niet eens over de schooljeugd op de fiets naar de sportvelden en zwembad

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *