Vanavond was het opnieuw raak op de Thorbeckeweg in Zaandam. Op de beruchte ‘Diverging Diamond Interchange’ (DDI) ging het mis toen de verkeerslichten het weer lieten afweten.
Een BMW en een Seat kwamen hard met elkaar in botsing. De BMW is total loss, de Seat raakte zwaar beschadigd. Ambulancepersoneel heeft één persoon nagekeken, maar die hoefde niet mee naar het ziekenhuis.

De ravage zorgde voor flinke chaos: weinig ruimte, onduidelijkheid en niet-werkende stoplichten maakten het kruispunt tot een warboel. Beide voertuigen zijn door Hoogwout Berging opgehaald.

Problemen
Het is niet de eerste keer dat er ongelukken gebeuren op deze kruising.
- 21 juli schreven we al over de verwarrende verkeerssituatie: automobilisten ervaren het rijden op de DDI als ‘spookrijden’.
- 26 juli kwamen twee Volkswagens met elkaar in botsing toen de stoplichten ’s nachts uitvielen.
- 30 juli meldde de gemeente op vragen van De Orkaan dat deze eerdere storing vier uur duurde. In die periode ontstond de gevaarlijke situaties waarbij bestuurders bijna de verkeerde rijbaan opreden. Ook bleek dat er op 24 juli een korte storing was geweest.
Onrust en vragen
Lezers van De Orkaan omschrijven de DDI steevast als onoverzichtelijk en gevaarlijk, vooral in de avonduren wanneer het donker is. Het tijdelijke wegontwerp zou nog anderhalf jaar blijven bestaan totdat de Gé Frankentunnel klaar is.
Dat betekent dus nog 18 maanden lang omschakelen, scherp blijven… en hopen dat de verkeerslichten blijven werken.

Door: Merel Kan, 112-De Orkaan en Orkaan-archief.
Ik vind het redelijk ok, maar wordt gek van de belijning. De oorspronkelijke belijning is zwart gemaakt met een glimmende afdekking. Bij kunstlicht en sommige standen van de zon kun je door het glanzen de nieuwe en oorspronkelijke belijning bijna niet van elkaar onderscheiden. Ik vind dat het meest verwarrend. En daar zou toch eenvoudig wat aan te doen moeten zijn
Ik zat tot een paar jaar terug veel langs de weg en dit verschijnsel kom je overal tegen. Gewoon de rechterbaan houden dat is het meest zeker. De stukken weg waarover het gaat zijn vrijwel nooit langer dan 6 km.
Stuur safe, kruip even achter een vrachtwagen….
Het is niet het overzichtelijkse maar bedenk wel dat het alternatief zeker niet beter zou zijn. Namelijk het kruispunt gedurende de bouw helemaal af te sluiten en ieder over de Bernhardrotonde moet
het is wat het is voorlopig,gewoon goed opletten, laten we het niet groter maken dan het is,er gebeuren ergere dingen in de wereld
Makkelijk roepen: Het is wat het is, maar als weggebruiker mag je een veilige weg verwachten.
Als je als burger wordt aangesproken op weggedrag mag je ook eisen dat de weg veilig is.
De verkeerslichten deden het eerder op de avond ook al niet.
Ik kwam vanaf de Wibautstraat en moest de Thorbeckeweg op toen deden ze het al niet.
Ik heb verder op de Thorbeckeweg gekeerd want moest de brug over en niets van de verkeerslichten werkten.
Ik was op de motor en ben op een gegeven moment op een uitvoegstrook van werk verkeer stil gaan staan en ben gaan bellen
met politie.
Maar voor ik ze aan de lijn had begon het verkeerslicht het overal weer te doen dus dacht het is op gelost.
Later die avond waren de verkeerlichten nu blijkt dus weer uitgevallen met een ongeluk tot gevolg.
Nu moet ik ook zeggen als die verkeerslichten het niet doen is het ook wel erg gevaarlijk rijden daar,
En is het wachten op ongelukken.
Zolang mensen het voor elkaar krijgen op rechte wegen op elkaar te klappen door niet op te letten kunnen dit soort ongelukjes geen verbazing wekken...
Stoplichten zitten op een auto en verkeerslichten regelen het verkeer. (als ze het goed doen of werken). Zo niet dan moet je extra opletten.Bas Banning
Domme Debiele Infrastructuur
Wie is aansprakelijk als je een ongeluk krijgt door niet werkende verkeerslichten, terwijl je geen enkel overzicht hebt? Voor de zekerheid vraag ik het alvast
Ontwerp van deze verkeerssituatie misschien niet eens zo gek.
Uitvoering werkelijk heel slecht.
Rommelig, onoverzichtelijk en onduidelijk.
Veel te veel verkeerde prikkels in een toch al bizondere situatie.
Haal die verkeerde pijlen van de weg, de lichten op betere hoogte en zorg dat het wat overzichtelijker wordt.
Als stad wil je op deze manier toch niet in de picture staan.
Misschien zou iedereen zich daar eens aan de snelheid moeten houden, want er wordt geregeld veel te hard gereden
Ik mag er dagelijks rijden, maar zo verwarrend is het eigenlijk helemaal niet. Achter het stuur moet je opletten. De situatie is alleen lastig als de verkeerslichten het inderdaad niet doen, want hoe zijn dan de voorrangsregels ? Dan krijgen mensen error, en gebeuren deze ongelukken.
Zorg als deze in storing gaan voor adequate acties en opvolging.
Mochten de stoplichten weigeren ga dan terug naar les 1:
Rechts heeft voorrang behalve wanneer links op een voorrangsweg/kruising rijdt of op een normale kruising met zwaailicht en werkende sirene opduikt……
ik dat ik maandag aandelen Hoogwout hoop.
Vanaf de bank bedacht denk ik zomaar.
Stel de ontwerpers verantwoordelijk voor deze chaos.
En de opdrachtgever staat hier zeker ook niet buiten spel v
Vanaf mijn autostoel denk ik, zo moeilijk is het toch niet. Hou je aan de snelheid en als de verkeerslichten het niet doen geef je voorrang bij de haaientanden.
Even kijken welke wethouder dit in zijn portefeuille heeft.
Ach, laat ook maar….
Dit kan zo niet meer. Dit is leuk op de Efteling, maar niet hier. Gewoon weer aan de juiste kant rijden, stoplichten afstellen. Alsof je een rotonde oprijdt en verplicht wordt om linksom te rijden, dat gaat fout.
We rijden hier al sinds mensenheugenis linksom op de rotonde.
Gewoon op de borden en andere aanwijzingen letten en je aan de snelheid houden. Niet zo heel erg lastig.
bussen moeten van en naar de Wibautstraat, wordt dan lastig.
ik hoop niet van der Laan