Uitstel dreigt voor ‘project Guisweg’

De stikstofregels kunnen ervoor zorgen dat het verkeersproject Guisweg (ondertunneling van het spoor) waarschijnlijk niet in 2024 kan beginnen.

De twee alternatieven die voor het project zijn uitgewerkt, leiden beide “tot een te hoge stikstofbelasting bij omliggende natuurgebieden zoals Polder Westzaan.”

De Vervoerregio onderzoekt met Zaanstad, ProRail, provincie Noord-Holland en Rijkswaterstaat oplossingen om de stikstofbelasting te beperken of te compenseren. Zo wordt bekeken of andere stikstofbronnen in het gebied kunnen worden weggenomen, of dat schade aan de natuur kan worden gecompenseerd.

Het gebied waarin het project ligt, heeft nu al een te hoge stikstofbelasting volgens de Vervoerregio, en de natuurgebieden mogen er niet verder op achteruit gaan.

Fietstrap

De alternatieven die zijn voorgesteld (vastgesteld volgens de Vervoerregio) gaan beide uit van afsluiting van Guiswegovergang voor auto’s. Daarvoor in de plaats komt een nieuwe tunnel onder het spoor die ten noorden van de A8 komt te liggen. Voor fietsers komt er een aparte tunnel, maar die sluit niet op de noord-zuid-route aan, daarvoor moet een fietstrap worden genomen.

Tegen deze plannen is verzet aangetekend door de Fietsersbond die een echte tunnel wil. Ook omwonenden en Hart voor Stad vinden beide oplossingen niet voldoen, het zou tot veel meer verkeer in woonbuurten leiden aldus buurtbewoner Robert van Tellingen:

“De gemeente, in combinatie met de NS, de Vervoersregio Amsterdam en ProRail biedt de Zaankanters een keuze uit de twee slechtste opties als alternatief voor de overgang Guisweg. Het zijn, niet toevallig, de goedkoopste opties.”

Verlaagd spoor

Hart voor Stad blijft voorstander van verlaagd spoor in Koog Zaandijk en wordt daarin gesteund door de VVD en LZ die deze optie terug op de agenda willen. Maar alles duidt erop dat de besluitvorming hier in handen is gegeven van de Vervoerregio die voor de goedkoopste oplossing (met name voor ProRail/NS) gaat.

In de communicatie wordt de nadruk gelegd op de “verkeersveiligheid en doorstroming bij het drukke kruispunt van de Guisweg met het spoor en de Provincialeweg.” Maar in feite gaat het vooral om het de NS mogelijk te maken met 50 procent meer treinen op het traject te rijden, daar past de huidige overgang bij de Guisweg niet in. Wethouder Gerard Slegers heeft eerder duidelijk gemaakt dat er zonder tunnel geen extra treinverkeer komt.

De beide alternatieven van de Vervoerregio ontlopen elkaar niet zoveel. De nieuwe verbindingsweg komt vlak langs de A8 of een stukje noordelijker, in het eerste geval krijgen fietsers een halfbakken tunnel (met fietstrap) bij station Zaandijk Zaanse Schans. In alternatief 2 komt diezelfde fietstunnel (met trap) bij de huidige Guiswegovergang en wordt voor auto’s de op- en afrit van de A8 bij de Albert Heijn afgesloten. 

Lees hier alles over het project Guisweg.

Deel dit artikel:

10 reacties op Uitstel dreigt voor ‘project Guisweg’

  1. Elly van de Stadt schreef:

    Ze kunnen beter stoppen met dit tot nu toe mislukte project kost alleen maar heeeeel veel geld en het levert niks op.

  2. Mischa Bosveld schreef:

    Het zou me niets verbazen als de gemeente Zaanstad wederom niet naar het advies van de Fietsersbond luistert. Net als bij de Wilhelminabrug.
    Gewoon triest.

  3. Rene Minnebo schreef:

    ik weet niet hoe lang ze al over project Guisweg bakkeleien maar er word al 60 jaar gesproken over de verbinding A8-A9 en er is nog geen schep de grond in gegaan. Project Guisweg word er ook zo 1. Ik ben ervan overtuigd dat project Guisweg niet van de grond komt.

    • De Orkaan schreef:

      Het heeft niks te maken met A8-A9. Op het Guisweg-project zit een heel andere druk, die van de NS die vanaf 2024 50 procent meer treinen op dat traject wil laten rijden, met een gelijkvloerse kruising bij de Guisweg gaat dat gewoon niet lukken.

      • Andre van Beveren schreef:

        Het heeft allemaal met elkaar te maken. Ter hoogte van de Guisweg wordt een extra oprit richting Beverwijk en een extra afrit komende vanuit de richting Beverwijk gepland. Daartoe krijgt de nieuwe verbindingsweg onder het spoor door een bijzondere krul om alles passend te krijgen. En dat heeft weer zijn weerslag op de grotere verkeersdruk die gaat ontstaan op de ringweg van de wijk Westerkoog.
        Een visie op het grotere plaatje zou het medium De Orkaan goed doen.

  4. Bert Versteeg schreef:

    Nu weer uitstel vanwege dat eeuwige stikstof gezeur?
    Kijk eens wat het nabij gelegen Olam en andere indusrie allemaal uitstoot daarbij vergeleken stelt dat hele kleine beetje dat bij dat bij de bouw geproduceerd wordt helemaal niets voor.
    “Er wordt gezocht naar oplossingen om de uitstoot te compenseren”
    Nou, dat is niet zo moeilijk want al dat verkeer dat nu voor de spoorwegovergang staat te wachten produceert in de tijd dat het project wordt uitgesteld veel meer stikstof dan dat er tijdens de bouw vrijkomt.

    • Elly van de Stadt schreef:

      Eindelijk eens iemand die het ook begrijpt😀

    • Bruce Latham schreef:

      Maar juist het creatief boekhouden door te rekenen met toekomstige (onzekere) besparingen is door de rechter verboden. Voor compensatie moeten direct maatregelen worden genomen. Al is dat heel frusterend als het gaat om een beter spoor en doorstroming dat tegengehouden wordt, terwijl Olam een vergunning krijgt om meer uit te stoten dan ze nodig hebben

  5. Frits Roos schreef:

    Het is voor de gemeente het beste voorlopig niets te doen. Over 1 of 2 jaar komt de NS wel over de brug. Zij willen meer treinen en zullen derhalve gaan meebetalen voor een verlaagd spoor.

Hier vind je onze regels

Reageren? Ja, graag!

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *