“Het realiseren van een verdiept of ondertunneld spoor is een forse investering die niet opweegt tegen de baten.” Dat is de conclusie van een Maatschappelijke Kosten-Baten Analyse (MKBA) die Zaanstad heeft laten uitvoeren.

Een verdiept spoor gaat naar schatting € 257 miljoen kosten. Als de bestaan plannen (fietstunnel bij Guisweg, autotunnel bij A8) doorgaan, kost dat € 143 miljoen. Ondertunneling is nog duurder en ook een extra ontsluiting van Westerwatering (ter hoogte van Vincent van Goghweg) voert de kosten op.

Deze kosten zijn overigens wel hoger dan waar Zaanstad eerder vanuit ging (€ 132 voor de originele plannen). Een derde ontsluiting van Westerwatering is relatief goedkoop als die samen met een verdiept spoor moet worden aangelegd, maar duur als die er komt in de huidige situatie (spoor op maaiveld).

Het voordeel van een verdiept spoor over een afstand van ongeveer 2,3 kilometer is dat bestaande oost- westverbindingen, zoals de kruising Guisweg (die blijft maar zonder spoorovergang) en een aantal fietsverbindingen verbeterd kunnen worden en een derde ontsluiting van Westerwatering eenvoudiger te realiseren is. Ook levert het minder geluidshinder op.

Op 30 juni 2022 is en een technische sessie met raad gepland “om meer in detail in te gaan op de achtergronden en resultaten van de uitgevoerde onderzoeken” maar gezien de financiële randvoorwaarden lijkt een verdiept spoor geen haalbare kaart.

Stukken bij Zaanstad zijn hier te downloaden.

De huidige voorkeursvariant: extra autotunnel met T-splitsing tussen Wezelstraat en Provincialeweg.