Onder de titel Sacre revisited brachten pianisten Gerard Bouwhuis en Sepp Grotenhuis zaterdagavond een zeer gevarieerd quatre-mainsprogramma in de Vermaning aan de Westzijde.

Het was een concert in de serie Nieuwe Huys-concerten van Roel Stern.

Hoogtepunt was Strawinsky’s eigen bewerking voor piano quatre-mains van zijn Sacre du Printemps. Een stuk dat ondoenlijk lijkt, maar deze twee topmusici weten er wel raad mee. Het bankje waarop de twee mannen zitten is net aan breed genoeg, maar op het klavier zitten ze elkaar af en toe lelijk in de weg. Soms lijkt er simpelweg geen plek te zijn voor de arm van de ander, maar die komt er dan toch te zitten.

Je moet elkaar dus wel goed gezind zijn. Soms zitten de vingers van de een op de witte toetsen, terwijl de ander de zwarte toetsen erboven beroert. Voor de toeschouwer is dit prachtige stuk niet alleen fantastisch om naar te luisteren, maar het levert ook een spannend schouwspel op. Buitengewoon knap, een soort to-sport.

De andere stukken waren eveneens van bijzondere klasse, zoals Schuberts Fantasie in f-klein, twee stukken uit 6 morceaux van Rachmaninov en – om na de Sacre weer een beetje tot rust te komen – Bach’s koraal Gottes Zeit is die allerbeste Zeit in een bewerking van György Kúrtag.

Deze avond vergeet je niet licht!

Tekst: Winnie de Wit, foto’s: Jan Lapére

sepp-grotenhuis-en-gerard-bouwhuis_49539832116_o

sepp-grotenhuis-en-gerard-bouwhuis_49539833301_o