Afgelopen week kregen we weer een persbericht van de Postcode Loterij: een blij stel in Zaandam, een grote cheque, en Winston Gerschtanowitz die het goede nieuws komt brengen. Vroeger zou je dat verhaal misschien op De Orkaan hebben gelezen. Inclusief foto’s van stralende gezichten en de B-BN’er.
Maar vanaf nu doen we dat niet meer. En dat is een bewuste keuze.
Waarom we ermee stoppen
Die berichten komen rechtstreeks uit de PR-machine van de Postcode Loterij. Ze zijn gemaakt om deelname aan een commercieel kansspel aantrekkelijk te maken. De menselijke verhalen (‘The Dutch dream’, ‘blijdschap in de straat’) en vrolijke foto’s zijn daar het middel voor.
Er zit ook een psychologisch trucje in: ze spelen in op je FOMO; fear of missing out. Want stel dat je buren winnen en jij niet meedoet… Zulke berichten versterken dat gevoel, en dat is precies de bedoeling.
Wat er meestal níet in de persberichten staat is hoeveel mensen meedoen, wat de echte kans is om te winnen, of hoeveel geld deelnemers gemiddeld kwijt zijn.
Geen marketing-verlengstuk
We weten dat deze stukken bovenmatig goed scoren. Dat maakt het verleidelijk om ze tóch te plaatsen. Maar onze eerste verantwoordelijkheid is niet om zoveel mogelijk kliks te krijgen; het is om betrouwbare, onafhankelijke journalistiek te maken.
Natuurlijk zijn prijswinnaars blij. Natuurlijk is het leuk om te zien. Maar in de kern is dit geen nieuws dat zonder marketinglaag kan bestaan. Het is promotie, verpakt als nieuws.
Betekent dit dat we nooit meer over loterijen schrijven?
Zeker niet. Als er wél nieuwswaarde is, bijvoorbeeld als gokreclame een sportevent domineert of als er geklungeld wordt bij een loting, dan lees je dat bij ons. Mét de context en kritische vragen die je van ons mag verwachten.
Kort gezegd: ‘leuke’ marketingverhalen zijn er genoeg. Nieuws is een andere tak van sport.
Door: Merel Kan, de foto werd aangeleverd samen met het persbericht van de Postcodeloterij-marketingmachine. We mogen hem plaatsen onder vermelding van ‘Fotograaf’.
heel veel respect voor dit!
Top! De Postcode Loterij vult de zakken van NGO’s en veelal activistische organisaties. Daar moet je niet aan mee willen werken door deze te promoten of een lot te kopen.
Prima besluit, met een prima onderbouwing
Dit gedrag is prijzenswaardig. Al waren mijn motieven om de Postcodeloterij te verlaten meer de doelen die deze organisatie steunt. Veel van deze kan ik me niet in vinden. Maar jullie motieven zijn minstens net zo plausibel.
Bravo Orkaan!
Temeer daar geld van de postcode loterij wordt besteed aan extremistische doelen om een niet wetenschappelijk onderbouwd klimaat beleid te ondersteunen.
Goed beschouwd een criminele organisatie.
Als ik een vette prijs zou winnen in de Postcodeloterij ( of een andere loterij) wil ik anoniem blijven.
Lijkt allemaal leuk, foto in de krant etc, maar des te minder mensen weten dat je een grote geldbedrag hebt gewonnen des te beter het is!
En zo is t!
Goed zo, opdringerige marketing om de goklust aan te moedigen zou verboden moeten worden.
Jeej. Helemaal mee eens. Ik was heel lang geleden lid en heb opgezegd omdat ze toendertijd nog ook geld gaven aan goeie doelen, hongerige kindertjes in Afrika. Dat je die dus helpt door mee te doen en dan miljonair te worden? Wat een onzin en dat gaat tegen mijn principes in. Je wordt niet gelukkig van een miljoen hoor. Hele gewone mensen die dat winnen, gaan meestal niet hun leefstijl of uitgavepatroon veranderen. Die Zeeuw dan die 7 miljoen won en het op zijn bankrekening liet staan en niks ervan uitgaf. Je krijgt wel rijen dik mensen die ineens je beste vriend zijn en geld aan je vragen. Sowieso, ik ben tegen gokken, er zijn veel gokverslaafden in Nederland, die dakloos worden of erger. Nee hoor, doe mij maar een simpel en bescheiden leven, dat leeft veel prettiger. Heel integer van jullie.