Westerwatering zet online petitie in voor busbrug

De gemeenteraad is akkoord is gegaan met 24-uurs openstelling van de busbrug en herinrichting van de rondweg (Glazenmaker en Wildeman) door Westerkoog.

Vorige week kondigde de Stichting Verkeersveilig en Gezond Westerkoog desnoods naar de rechter te stappen om de plannen tegen te houden. De dag nadat dat nieuws bekend werd, zetten voorstanders van openstelling een petitie online die inmiddels door bijna 700 mensen is ondertekend.

Het merendeel van de ondertekenaars komt uit Zaandam (472), een minderheid uit Koog (57), Zaandijk (27) en Westzaan (23).

Een greep uit de argumenten:

Ik onderteken omdat ik altijd elke werkdag 20 minuten om moet rijden om naar Wormerveer te gaan. Van de zotte!

Westerwatering gewoon beter ontsloten moet worden.

Graag zsm openstelling, scheelt tijd, milieu, economische doelstellingen, wel streng beleid verkeersveiligheid in beide wijken.

Het is absurd hoever je steeds om moet rijden. En dat in een gemeente die pretendeert “groen” te zijn. Het kost veel tijd, benzine en volle wegen om steeds om te moeten rijden.

Het tijd wordt dat er een betere ontsluiting uit de wijk westerwatering komt, zeker nu steeds meer nieuwbouw bij komt!

We zijn het (als de eerste groep bewoners van Westerwatering) na 30 jaar meer dan zat, dat de busbrug nog steeds niet 24/7 open is!

Omdat ik tussen koog aan de zaan en zaandam moet rijden om mijn hondje naar mijn ouders te brengen 5 dagen in de week

Ik ben voor openstelling van de busbrug i.v.m. de veiligheid bij calamiteiten en bij drukte op de Houtveldweg. .

Afbeelding: busbrug in 1990

Deel dit artikel:

16 reacties op Westerwatering zet online petitie in voor busbrug

  1. Nico Vennik schreef:

    Ik hoop zo snel mogelijk open ,ik wacht al 25 jaar !!

  2. Dick visser schreef:

    Vijstelling tbv bewoners van Westerkoog en Westerwatering (dmv kentekenherkenning) is toch een mooie middenweg? Daarnaast de ring Westerkoog veiliger maken middels 30 km zone i.c.m. dremels, flitspalen etc. Nu wordt er er flink doorgereden om voor 16.00 uur de brug nog te halen. Dit zorgt voor gevaarlijke situaties die je juist wilt vermijden. En anders 30 jaar dicht, 30 open, 30 jaar dicht 🙂

    • p.hoogkamer schreef:

      beste dick, en Rooswijkbewoners dan? anders de westerkogers maar met kentekenherkenning niet meer voor de spoorweg in de file op de guisweg.. zo kunnen we nog meer gekke oplossingen bedenken..de meeste hardrijders wonen in westerkoog zelf is gebleken uit eerdere pijlingen.🤣

      • Jonathan Romans schreef:

        Die moet je ook meenemen in de ontheffing, net als de bewoners van de westzanerdijk en omliggende buurt. Niemand zit te wachten op vrachtverkeer of ander onnodig sluipverkeer in de spits. Op deze manier lijkt mij iedereen tevreden en hoeven de 70(!) bomen niet te sneuvelen.
        Helaas zijn de roeptoeters uit Westerkoog nog steeds op een heilloze kruistocht om de busbrug dicht te houden. Hiermee rijden ze een haalbaar en duurzaam alternatief in de wielen.

        • C. Deijkers schreef:

          Je kan ons roeptoeters noemen, maar zolang het serieus een levensgevaarlijke situatie oplevert. Ben ik tegen. En je kan roepen dat je nu heel lang moet rijden voordat je op de snelweg bent, of een andere reden opnoemen maar die beslissing maakte je op het moment dat je daar ging wonen.

  3. Henk rongen schreef:

    Vindt ik een prima voorstel zo kan de verkeers drukte toch een beetje in toom worden gehouden

  4. René Kruithof schreef:

    Laat ik zeggen dat de huidige situatie ook verre van ideaal is, en ook in principe vóór opening ben. Echter vind ik ook dat de huidige inrichting van de rondweg gewoon niet geschikt is voor een doorgaande weg en ben ook compleet voor om de busbrug als ‘bargaining chip’ te gebruiken voor een verbeterde rondweg. Maar het huidige voorstel voor de herinrichting van de rondweg lijkt mij zo’n kleine verbetering (wellicht uiteindelijk zelfs een verslechtering) dat ik zoiets heb van laat dan maar zitten. De weg wordt toch al verbreed, en het enige dat er aan fietsvieligheid gebeurd is dat er meer stroken komen. Als je dan toch de weg verbreed en bomen kapt, waarom dan niet het rijbaangedeelte voor auto’s even breed houden en een fietspad op trottoirhoogte houden? In het huidige voorstel komt er vooral meer ruimte voor auto’s met alle nadelen van dien. Zaanstad is al veels te autovriendelijk.

    • Siem van Westen schreef:

      Recente ervaringen laten zien dat het verhoogde fietspad een risico vormt.
      Het toegang verlenen van beperkte groepen lijkt een oplossing al veroorzaken niet vergunninghouders die toch inrijden opstoppingen en mogelijke vertragingen.

    • Rob Wolvers schreef:

      Fietspaden zijn hier geen oplossing. Je zal zien dat daardoor de snelheid op de rondweg nog meer toeneemt en dat het risico zich verplaatst naar de kruisingen. In het algemeen zie je na aanleg van fietspaden een lichte daling van het aantal rijbaanongevallen, maar een sterke toename van het aantal kruispuntongevallen. En door toegenomen snelheidsverschillen zal de aard van het letsel ook ernstiger zijn. Met maar liefst een stuk of 10 zijstraten langs de Wildeman is dat risico erg groot.

      Onderschat ook de benodigde ruimte voor een fietspad niet, met de noodzakelijke schuwstroken zit je al snel op 2 x 3 meter. Nu zie je in de praktijk dat wegbeheerders bij beperkte ruimte gaan sjoemelen met normbreedtes of kiezen voor een tweerichtingsfietspad, maar dat vergroot de kans op ongevallen juist weer.

      Als de ruimte beperkt is en heb je veel kruisvlakken op korte afstand dan gaat de voorkeur uit naar een rijbaanprofiel met brede fietsstroken en een 30 km regiem. Maar de terechte vraag is of die nog wel veilig zijn bij een verwachte toename van 12.000 mvt/etmaal.

      Als fietspaden noch fietsstroken een veilige oplossing zijn dan rest eigenlijk maar één conclusie en dat is de busbrug dichtlaten.

  5. Erik Esteie schreef:

    “Omdat ik tussen koog aan de zaan en zaandam moet rijden om mijn hondje naar mijn ouders te brengen 5 dagen in de week”

    Begrijp ik dit goed?

    Je hebt een hondje maar hebt geen tijd om voor je hondje te zorgen en moet hem(of haar) 5 dagen in week naar je ouders brengen omdat je doordeweeks niet voor je hondje kunt zorgen..

    Ik vraag me serieus af wat voor soort mensen ten westen van het spoor wonen? (sorry, vind het advocaat van de duivel wel leuk, je kan je hondje ook lopend naar je ouders brengen! komt het beestje ook nog eens buiten!)

  6. jan ceelie schreef:

    een doseerstoplicht in de spits is misschien een oplossing.

  7. hans van loo schreef:

    Het onderwerp gaat over de busbrug, dat begrijp ik. Maar wat ik steeds mis zijn opmerkingen over dat nare kruispunt De Wildeman/Westerkoogweg/De Glazemaker en dan met name in relatie tot de onoverzichtelijke situatie v.w.b. het kruisende rijwielpad.

  8. Raymond Kuijken schreef:

    Zou het niet verstandiger zijn om die hele busbrug te slopen? Bus rijdt gewoon om, evenals ambulances, politie, brandweer etc.
    Fietsers in het vervolg gewoon via de provinciale weg, evenals voetgangers. Is de hele discussie over openstelling meteen verleden tijd!

  9. A. te Nooye Leijne schreef:

    Is er iemand die cijfers kan verstrekken over het aantal verkeersongevallen op de Wildeman in Westerkoog? Op 4 uur na rijdt er dag en nacht verkeer over die weg en fietsen er ook mensen. Op basis daarvan moet er nagedacht worden over oplossingen van de rondweg.

    Kleine opmerking voor degene die direct willen beginnen over het belang van de Westerwateringers; De busbrug wordt door bewoners van beide kanten gebruikt. Ook de toegankelijkheid van Westerkoog is bedroevend te noemen.

    De beste oplossing lijkt mij, nog steeds, de trein omlaag vanaf station Zaandam tot voorbij station Wormerveer zodat alle Westerlingen op een normale manier ‘het spoor over kunnen’.

    Nu zijn beide wijken 4 uur per dag bereikbaar vanaf slechts 1 kant, een hele vreemde en ongewenste situatie. Hulpdiensten zijn sowieso vele minuten langer onderweg door de gebrekkige ontsluiting. Dat is onacceptabel want ‘elke minuut telt’.

    Met de bouw, en later met de geplande groei, van de Westerwatering had er direct over goede ontsluitingen nagedacht moeten worden en niet over een overlastgevende ontsluiting via de busbrug. Waar, helaas, tot nu toe nog steeds aan wordt vastgehouden. Is er nu écht geen raadslid te vinden die eens ‘out-of-the-box’ wil meedenken?

    • Erik Esteie schreef:

      Ik denk dat het spoor ondergronds misschien een oplossing zou kunnen zijn voor de kruising bij Zaandijk, echter, het spoor zou dan pas ondergronds kunnen gaan na de splitsing Hoornselijn en bied dan pas een oplossing na de Vincent van Goghweg. Zou je ondergronds willen gaan voor dit punt dan zou de Hoornselijn ook ondergronds moeten tot de Zaan gepasseerd is en moet de trein direct na station Zaandam de diepte in gaan.

      Technisch zal dit allemaal mogelijk zijn maar dan gaat het kosten plaatje meespelen(+ jaren lang een bouwplaats aan de spoorlijn)

      Als men wil en er is nog een potje geld over dan zou het kunnen, zie de spoorlijn in Delft

      https://www.treinenweb.nl/nieuws/4731/trein-in-delft-gaat-voortaan-ondergronds.html

      Of de trein die onder Rotterdam rijd

      https://nl.wikipedia.org/wiki/Station_Rotterdam_Blaak

  10. Fred van der Meijden schreef:

    Van mij mag deze busbrug gisteren al open. Ik woon in de wijk Westerwatering al sinds 1988 en heb ervaren dat het erg hinderlijk is om helemaal om te rijden en altijd weer de spoorbomen tegen hebt, dat kost veel tijd en benzine en dus slecht voor het milieu. Open die busbrug, een 2e ontsluiting is ons altijd beloofd!

Hier vind je onze regels

Reageren? Ja, graag!

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *