Westerkoog naar rechter vanwege busbrug, bomenkap en rondweg

De Stichting Verkeersveilig en Gezond Westerkoog gaat bezwaar maken tegen de 24-uurs openstelling van de busbrug, de kap van 70 bomen en de herinrichting van de rondweg door de wijk.

Als die bezwaren niet het gewenste resultaat hebben, stappen ze naar de rechter om de besluiten tegen te houden. Ook roepen ze bewoners op bezwaar te maken en de gang naar de rechter voor te bereiden.

Dit besluit is genomen nadat de gemeenteraad donderdag 26 november akkoord ging met de herinrichting van de rondweg. Volgens de actievoerders uit Westerkoog komen daardoor 4000 motorvoertuigen meer door de woonwijk tijdens de spits (“in totaal 12.000 auto’s per etmaal door onze wijk”).

“Wij gaan tot en met het hoogste rechtsorgaan strijden tegen de plannen die moeten leiden tot de 24-uurs openstelling van de busbrug.”

Het gaat concreet om het besluit om 70 bomen te kappen (om de rondweg Wildeman-Glazenmaker breder te maken), de rondweg een 30 km-max profiel te geven en de busbrug de Binding te openen.

De Stichting was nog wel te porren geweest voor een ‘weg binnendoor’ maar nu dat alternatief is afgeschoten “gaan we procederen tégen de volledige openstelling van de busbrug met alle daarbij behorende procedures.”

De Stichting is ook beducht voor te snelle kap:

“Gezien eerdere ervaringen met de gemeente waar het de illegale kap van bomen betreft, nog het volgende: zodra u ziet dat er een boom wordt gekapt is het belangrijk dat u de boomkapper vraagt om de kapvergunning te laten zien. Heeft hij deze niet bij zich, of klopt de kapdatum niet, vraag hem dan te stoppen met kappen en bel de politie om een proces-verbaal op te maken.”

Afbeelding boven van de Facebookgroep van Verkeersveilig en gezond Westerkoog.

34 reacties op Westerkoog naar rechter vanwege busbrug, bomenkap en rondweg

  1. Mani Simone schreef:

    24uur open lijkt mij ook totaal niet kunnen. Ik woon er niet, maar kom er vaak langs en ik kan mij dan ook goed voorstellen dat het dan gevaarlijk wordt voor vooral de kwetsbare fietsers (kinderen) en weggebruikers.

  2. Piet Davon schreef:

    Weg totaal ongeschikt voor al deze plannen. Te veel mensen die oversteken, fietsen, kinderen, huizen te dicht op weg, enz. enz. enz. Als ik heel eerlijk ben, is het nu al te druk en rijden veel mensen (en ik loop er vaak langs met mijn hond) nu al als idioten (80/90 km/u is geen uitzondering) om maar zo snel mogelijk de wijk door of uit te kunnen. Zebrapaden zijn echt levensgevaarlijk. Je zou dan denken de gemeente gaat werken aan verkeersremmende maatregelen, zorgdragen voor minder auto’s en handhaving. Nee, i.p.v. deze (in mijn optiek) logische zaken, gaat de gemeente stimuleren om nog meer auto’s door de wijk te laten rijden.

    • Jos Everaerts schreef:

      80/90

      80/90 Km/u klinkt als veel emotie of anders als een hoog telegraaf gehalte, woon zelf in een 30 Km/u zone waar het doorgaande verkeer doorheen raast.

  3. A. v.d. Zee schreef:

    De meeste bewoners van Westerkoog hebben ook een auto, zij bezorgen in andere delen van de stad ook overlast. Als zij er zo op tegen zijn zouden ze als eerste hun auto weg moeten doen.

    • Rene Minnebo schreef:

      Helemaal mee eens A v.d. Zee

      • A. Visser schreef:

        Toch leuk.. iedere keer weer de reacties dat de men in Westerkoog niet moeten zeuren. Ikki ikke ikke en de mensen in Westerkoog mogen stikken.. in de fijnstof en geluidsoverlast.

    • Elly van de Stadt schreef:

      Helemaal mee eens A vd Zee
      Leg om de de zoveel meter een hoge verkeersdrempel aan dan kun je niet hard rijden.

    • André van Beveren schreef:

      Om maar een voorbeeld te geven: Een Westerkoog-bewoner rijdt in de Stationsstraat of de Zeemanstraat in Zaandam ook niet harder dan hooguit 30 of 40 km snelheid. Ik heb zelf gezien dat auto’s met een rotgang eerst langs de verkeerde kant van een vluchtheuvel reden omdat een fietser voor hen de weg “blokkeert”, vervolgens de rotonde overvliegt en vol gas de busbrug ‘nam’. @A. v.d. Zee: een misplaatste reactie. Het gaat niet om ‘gewoon’ overlast. Er bestaan heel veel woningen langs de ringweg in Westerkoog. Deze mensen krijgen straks allemaal 12.000 auto’s langs hun tuin of voordeur. Dat wens je zelfs je ergste vijand niet. Vanmorgen maar eens gekeken langs de rondweg waar de 70 bomen staan die gekapt moeten worden volgens de plannen. Ze staan allemaal ruim meer dan een meter of anderhalf van de weg af. De ringweg moet volgens de plannen verbreed worden. Komen de auto’s nòg dichter langs je voordeur. U woont toevallig niet in Westerkoog?

  4. Gert van Houts schreef:

    Dan toch maar de Houtveldweg vanuit Westerwatering doortrekken tot voorbij de bebouwing en het Westenwindpad en dan met een bocht naar rechts verder doortekken tot aan de Fortuinweg? Daarmee compenseer je alle leed van de bewoners van Westerwatering en Rooswijk die nu al 30 jaar worden dwarsgezeten door een beperkte groep die voor eigen belang gaat.

  5. André Meester schreef:

    Een beperkte groep? Eigenbelang? Het gaat in ieder geval om een groot deel van de bewoners van Westerkoog: 1/4 ervan is betalend sympathisant van de stichting Verkeersveilig en gezond Westerkoog. Dat zijn meer dan 1000 mensen en het worden er steeds meer. En wat het eigenbelang betreft: natuurlijk is het ook eigenbelang. Daar is niets mis mee. De kwestie is of het onredelijk eigenbelang is, ten koste van het belang van anderen. Bedenk dan dat de busbrug al voor 88% van de tijd open is!! Het is pijnlijk en onterecht dat dit argument (een beperkte groep, eigenbelang) steeds weer wordt gehanteerd. Kijk naar de tijdlijn van de busbrug geschiedenis die op deze site te vinden is en lees hoe de gemeente bij herhaling zowel Westerwatering als Westerkoog dupeert door verkeerde besluiten te nemen. Want deze “oplossing” is ook niet goed voor Westerwatering: filerijden in een woonwijk, wie wil dat nou?

    • Erik Esteie schreef:

      Ik ga nu even heel ongenuanceerd doen en ga mee in de reaktie van A. v.d. Zee

      “De meeste bewoners van Westerkoog hebben ook een auto, zij bezorgen in andere delen van de stad ook overlast. Als zij er zo op tegen zijn zouden ze als eerste hun auto weg moeten doen.”

      Hoe denken de bewoners van plan Havezate dit op te lossen?
      (en kom nu aub niet aan met een gemeente die dit moet oplossen, de gemeente probeert dit al 30 jaar op te lossen en vind steeds ontevreden, zeikende burgers tegen over zich)

      Wel de lusten van in een mooie autoluwe woonbuurt wonen, maar niet de lasten van het hebben van een auto accepteren, het zijn anderen die problemen veroorzaken, toch?

      Iets met pot en ketel en een deksel die nooit ver van de boom valt

      • Walter van der Voort schreef:

        Absoluut 1000% de waarheid!!!
        Wel de lusten maar niet de lasten…
        Lekker hypocriet 🤔

      • André van Beveren schreef:

        Ik woon in Westerkoog en heb een auto, ja. Maar ik rijd hooguit 2000 km per jaar!!! Hoezo lusten en lasten?

      • André van Beveren schreef:

        12.000 auto’s langs je tuin elke dag. @Erik Esteie, ik hoop dat jij geen woning hebt aan die ringweg. Je hebt geen flauw idee hoeveel overlast je dan ervaart.

        • Erik Esteie schreef:

          Beste André,

          Ik woon op het Vissershop en heb geen auto.

          Waar het mij om gaat is dat het probleem bij de automobilisten ligt + eigen verantwoording.

          Ik kan me heel goed voorstellen dat er aan de west kant van het spoor mensen zijn die heel graag zo snel mogelijk naar de andere kant van het spoor willen omdat ze bv boodschappen willen doen, of naar oma op visite willen gaan, of naar hun werk willen.

          Laat ik nu weer even advocaat van de duivel spelen en zeggen dat al die mensen die snel, snel, snel naar de andere kant willen ontsluitings wegen willen, en die moeten er ook komen, nu! Er wordt al ik weet niet hoelang over geklaagd! De bus brug moet open. De houtveldweg moet vierbaans worden. de Thorbekeweg loopt elke dag vol in de spits, los het op. En wel nu! Het is een schande dat de gemeente, de provincie of het rijk niet zorgt dat ik zo snel mogelijk op de plek van bestemming kom als ik zou willen.

          Het probleem is dat welke oplossing je ook bedenkt, je schopt tegen iemands anders schenen en trap op zijn uitzicht omdat er nieuwe weg moet komen, of de verkeers situatie wordt aangepast tegen de zin van hen die in hun woon genot beperkt worden. Wat men ook bedenkt, er zullen altijd mensen zijn die last ondervinden, of beperkt worden in hun woongenot.

          Een verbinding tussen de A8 en A9? Prima, maar niet in mijn achtertuin. Of bij mijn voordeur, voor dat je het weet razen de gekken met 130 langs. En wat te denken van fijnstof, voor je het weet ga ik 50 jaar eerder dood omdat ik aan een doorgaande weg woon. Waarom doet de gemeente hier niks aan?

          Snap je wat ik bedoel?

          We willen van alles zolang we er zelf geen hinder van ondervinden en als we er wel hinder van ondervinden dan schreeuwen “we” vooral dat de wetgever verboden moet instellen zodat we niet gehinderd worden in ons eigen genot

          Sorry dat dit nogel een lange post is geworden en ik hoop dat je er een touw aan kunt vast knopen, en dat je mijn punt snapt dat we het samen moeten doen ipv roepen dat de ander iets wil dat niet past in “ons” beeld van woongenot.

          Ps. Ik prijs mezelf gelukkig dat er op het Vissrshop geen sprake is van doorgaand verkeer maar ook hier word te hard gereden en zijn er parkeer problemen. Ik ga nogmaals advocaat van de duivel spelen, de auto’s zijn het probleem, die zouden verboden moeten worden!

  6. René van Delft schreef:

    Misschien is een tunnel richting de Vincent van Gogh weg het allerbeste alternatief en die had er na al dat gezeur al die jaren al moeten zijn.

  7. Siem van Westen schreef:

    Ik krijg sterk het gevoel dat al deze projecten een vorm van werkverschaffing zijn voor vergaderaars, plannenmakers en ontwerpers. Een knoop doorhakken betekent dat ze tijd over gaan houden die nergens in rekening gebracht kunnen worden!!?
    Misschien heeft iemand nog een proefballonnetje, maakt niet uit hoe waanzinnig, die we nog op kunnen laten?

    Laten we de burgers nog een keer mee laten praten want die komen vast met goede ideeën waar we zeker weer een hoop tijd over kunnen praten.
    Anders krijgt men het idee dat wij zo maar iets doen.
    Of laten we nog eens kijken naar een plan uit 1892, daar zaten ook frisse ideeën in.
    En de maalstroom met overleggingen , die gekmakend is voor gewone mensen, kolkt maar door.

    Maar het vult de media wel lekker.

    Werkelijk eindeloos is dit!?

    • Piet Davon schreef:

      Misschien is enige nuancering nodig in dit dossier. Volgens mij zijn de meeste mensen helemaal niet tegen het openstellen van de busbrug voor bestemmingsverkeer van en naar de Westerwatering. De kinderen naar school of het voetbal brengen, incidenteel een keertje naar de A8 in de spits. Allemaal niet zo’n heel groot probleem volgens mij. Waar het mis gaat is dat de gemeente een doorgaande route wil creëren voor al het verkeer dwars door de woonwijk en vervolgens alle bezwaren en/of oplossingen van bewoners negeert (denk bijvoorbeeld aan 30 km/u). En ja, dan zeggen de meeste mensen in Westerkoog dit gaat mij te ver. Gevolg bovenstaande tegenstellingen.

      Ik denk dat met een dialoog, heldere uitgangspunten (wat willen wij nu echt bereiken) en goede afspraken dit hele dossier redelijk snel gesloten kan worden. En zowel de bewoners van de Westerwatering als Westerkoog tevreden kunnen zijn.

      Er zijn tal van oplossingen te bedenken. Kentekencamera’s voor herkennen van bestemmingsverkeer. In de toekomst een extra ontsluiting richting de provinciale weg vanuit de Westerwatering. En waarschijnlijk nog veel meer. Het is alleen zaak dat iemand deze handschoen oppakt? Ik verwacht dat door nu een stapje terug te doen om echt samen met de bewoners van de Westerwatering en Westerkoog een goede oplossing voor nu en een goed plan voor de toekomst te bedenken de wereld te winnen is.

      En ja, er is in het verleden is ook met bewoners gepraat. Maar zijn die echt serieus genomen. Zijn de werkelijke uitgangspunten van de gemeente daar op tafel gekomen. Open en heldere communicatie vertel wat je nu echt wil bereiken, maak toekomstplannen en neem wensen, bezwaren en rapporten serieus.

  8. G. Hoogland schreef:

    Wat is er tegen EIGENBELANG? De weg binnendoor oplossing , daar hebben de eerste bewoners van de wijk ook fl 4000, voor betaald , maar de gemeente
    (die zo met de bewoners begaan is) heeft de grond voor de tweede maal verkocht aan de Prinsenstichting . Een ontsluiting naar de van Gochweg was en is een optie , maar de gemeente wilde in al zijn wijsheid niet met de NS samen werken (ns wilde een deel van de kosten betalen) . En wil nu de ontstane problemen op de bewoners afwentelen , de voorbereidingen van de werkzaamheden zijn reeds begonnen, in het verlengde van de Turfakker is een werkplek en opslag voor grondverzet machines in gereedheid gebracht , (maar er is nog geen vergunning binnen ) . Hulde voor het team die de handschoen heeft opgevat en met steun van heeeeeel veel bewoners nu de juridische streid aangaat, met de gemeente raad van de smerigste stad van Nederland , en een groene schone wijk wil veranderen in een doorlopend vervuilend race baan.
    G.Hoogland.

  9. Thomas Bredenbeek schreef:

    Recent is er ook een petitie voor de openstelling gestart.

    https://www.petities.com/bus_brug__westerwatering__westerkoog__zaandam

  10. CTM Geer schreef:

    Was dit niet diezelfde wijk waar de bewoners zelf het ook niet zo nauw nemen met (bouw)vergunningen en het college onder druk van de raad heeft laten afzien van handhaving van deze illegale bouwsels?

    Dan moet het kappen van bomen zonder vergunning ook vast geen wereldprobleem zijn mag ik aan nemen?

  11. Peter Roffel schreef:

    Er ligt inderdaad een verharde onderlaag voor een weg middendoor de wijk, Westerkoog [vroeger veelal Havenzathe genoemd!] Toen wij, Indeco Coignet, een deel van de wijk bouwden, kregen wij direct een berisping , wanneer één van de vrachtwagens van Kieft, niet via de middenweg, maar via de rondweg was gereden!
    En het is ook zo, dat toen de gemeente Zaanstad het beter vond om de verbindende brug [de binding] niet vrij te geven waarvoor hij gebouwd was, om het tracé van de middenweg te laten bebouwen!

  12. T. Veen schreef:

    Wordt het niet zo langzamerhand de tijd om te gaan denken aan een bredere en totale oplossing van het “Busbrug” probleem.
    Na meer dan 30 jaar oeverloos hen en weer gepraat wordt het tijd om het roer geheel om te gooien.
    Er is namelijk een, volgens mij, een oplossing die het probleem “Busbrug” geheel kan oplossen en niet alleen dit probleem. Het is wel een dure oplossing,ja, maar je komt wel voor eens en altijd uit deze problematiek.
    Helaas wordt onze gemeente in twee delen gesneden door een spoorlijn verbinding met veel te weinig verkeersovergangen. Door deze spoorlijn in een tunnel te plaatsen en dan met minimaal 4 sporen, 2 sporen voor stoptreinen/metro en 2 sporen voor de sneltrein, vanaf station aandam tot en met station Krommenie-Assendelft, dan kan er bovengronds op elke willekeurige plek een verkeersdoorgang worden gemaakt. Ook wordt het dan mogelijk om de provincialeweg buiten Wormerveer op te leggen en de Wandelweg te ontlasten van verkeersoverlast. Ook de kruising van de Guisweg is dan geen probleem meer.
    Oh, ja, en de “Busbrug” en de wijk Westerkoog hebben geen direct verkeersprobleem meer.
    Eindresultaat:
    De “Busbrug” is niet meer zo belangrijk
    Spoorwegovergang Guisweg is geen probleem meer.
    Wandelweg wordt verkeersluw.
    Meerdere ontsluitingen van de westelijk gelegen woonwijken mogelijk.
    Op het oude spoortracé de mogelijkheid tot ontwikkelen van heel veel noodzakelijke groenvoorzieningen.
    Het zijn heel veel aanpassingen en het kost ook erg veel geld, maar het verzorgt een totale oplossing van vele problemen.

  13. Henk Thesing schreef:

    De Gemeente heeft nu weer een centrumplan voor Westerkoog uit de hoge hoed getoverd.Als dit gerealiseerd wordt dan gaan er nog heel veel meer mooie grote bomen gekapt worden en verdwijnt er weer veel groen.Het klimaat en de natuur komt bij deze Gemeente op de laatste plaats.Ook de politieke partijen schreeuwen dat aanpassen rondweg niet kan maar stemmen als het er op aan komt toch voor.
    Ik hoop dat deze partijen bij de komende verkiezingen hierop worden afgerekend.

  14. gerrit blok schreef:

    mag onze straat ook dicht veel te druk voor mij.

    stelletje zeur pieten.

  15. André van Beveren schreef:

    Ik woon in Westerkoog en heb een auto, ja. Maar ik rijd hooguit 2000 km per jaar!!! Hoezo lusten en lasten?

  16. Piet Davon schreef:

    Volgens mij wonen de echte zeurpieten in de Westerwatering. Wij moeten niet vergeten dat mensen daar zijn gaan wonen wetende dat de ontsluiting niet goed geregeld is. Het is dan flauw om daarover maar te blijven zeuren. Je hebt daar nu eenmaal voor gekozen. Klein groepje mensen die als hobby maar blijft zaniken en om onduidelijke redenen nu ook nog hun zin krijgen. Koop een fiets. Kun je altijd over de busbrug en nog door de vele fietstunnels in de wijk.

  17. Bert Versteeg schreef:

    De meeste leden van die actiegroep wonen allemaal langs de rondweg en ik kan begrijpen dat zij het niet prettig vinden als er straks 12000 auto`s door de wijk rijden maar er is ook een hele grote groep bewoners van Westerkoog maar ook van Westerwatering en Rooswijk die dolgraag de brug 24 uur per dag open wil hebben.
    Zelf woon ik ook in Westerkoog en ik zou het ook prettig vinden als de brug permanent open gaat maar ik wil ook veilig door de wijk kunnen fietsen.
    Ik ben fel tegen de plannen van die actiegroep om een weg binnendoor in een verdiepte tunnelbak aan te leggen want die weg zal alleen maar meer verkeer aantrekken. Langs dat trace staan woningen en scholen en met een verdiepte weg blijf je geluidsoverlast en uitstoot van fijnstof houden.
    Daarom is een derde ontsluiting van de wijk nog steeds de beste oplossing.
    Leg die weg buitenom maar aan, maak een tunnel naar de Provinciale Weg thv de haakse bocht in de Houtveldweg thv de hoogspanningsmasten dan kan de brug gewoon 24 uur per dag open en zal er uitsluitend bestemmingsverkeer door de wijk rijden.
    Een veel goedkopere oplossing is de route door Westerkoog onaantrekkelijk maken voor doorgaand verkeer. Maak de rijbaan van de rondweg smaller, leg aan beide kanten bredere, verhoogde fietspaden aan, verlaag de maximum snelheid naar 30 km/u en handhaaf dit en plaats verkeerslichten bij belangrijkste voetgangersoversteekplaatsen.

  18. Lex van Rooijen schreef:

    Het wordt nu toch wel eens tijd dat een discussie van ruim 30 jaar wordt beëindigd en de tweede ontsluitingsweg voor Westerwatering via de busbrug eindelijk definitief volledig open gaat. En dat de gemeente met een plan komt om een goede oost-west-verbinding te realiseren.

Hier vind je onze regels

Reageren? Ja, graag!

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *