Weggebruikers en scheepvaartverkeer hoeft zich geen zorgen te maken over de veiligheid bij de door storingen geplaagde Bernhardbrug (en bij welke Zaanse brug dan ook). Wethouder Gerard Slegers (CDA): “Wij hebben de veiligste bruggen van Nederland!”*

Maar is er wel iets aan de hand met de Bernhardbrug. Hoe het precies zit wordt nog onderzocht. Voorlopig gaat de brug beperkt open voor de scheepvaart.

Slegers werd aan de tand gevoeld door Marianne de Boer (DZ) die van Slegers wilde weten hoe het zat (in plaats van het uit de media te vernemen) en ook benieuwd was naar wanneer de brug weer normaal zou functioneren.

De wethouder wist het zelf ook nog niet. Aanvankelijk dacht Zaanstad dat de storingen het gevolg waren van het groot onderhoud dat in januari werd uitgevoerd en waarbij nieuwe sensoren werden aangebracht. Die zouden wellicht te scherp zijn afgesteld. De laatste analyses wijzen echter op ’torsie’ volgens Slegers.

Wij zochten het even op bij Wikipedia, torsie staat ook bekend als ‘wringspanning‘:

“Wringspanning of torsiespanning is een mechanische spanning die in een voorwerp wordt opgewekt doordat op dat voorwerp een wringend moment wordt uitgeoefend.”

Dat helpt ons niet veel verder, maar volgens de wethouder lijkt het erop dat (delen) van de brug niet helemaal meer aansluiten. Sensoren zouden daardoor ‘denken’ dat de brug niet goed dicht is. En daarom gaan de slagbomen niet omhoog.

Openingstijden

Op 18 april2 mei en 6 mei werd de brug geplaagd door storingen. Ook op 23 april was er waarschijnlijk iets met de brug aan de hand toen die meer dan 2 uur openstond. De storing van 6 mei duurde een groot deel van de dag, het autoverkeer werd in de loop van de avond pas toegelaten.

Rijkswaterstaat besloot daarop in overleg met Zaanstad de brug de eerste dagen niet meer te openen voor scheepsverkeer. Na een paar dagen werd overgeschakeld op beperkte openingstijden, eerst twee keer per dag, de komende dagen drie keer per dag:

  • maandag tot vrijdag om 9:15 en 19:05 (vandaag, 13 mei ook om 15:00)
  • zaterdag 09:15 en 16:15 (14, 15 mei om 12:30)
  • zondag 10:15 en 16:15 (15 mei ook om 12:30)

Zaanstad wacht nu op het rapport van het ingenieursbureau dat nu onderzoek doet.

Lees hier meer over de Bernhardbrug.


* Dat Zaanstad de ‘veiligste bruggen van Nederland’ had, leidde in de raad en op sociale media tot reacties. Marianne de Boer verwees naar de Slagboomkruiper die eerder op De Orkaan was te zien. Na het dodelijke ongeluk bij de Den Uylbrug in 2015 ging Zaanstad het aantal ‘brugincidenten’ meten. Soms werden er in één week wel 700 incidenten vastgesteld. Incidenten bijhouden was zoveel werk dat er al snel mee op werd gehouden. In mei 2016 raakte een zeilschip beschadigd toen de brug bij het Zaaneiland naar beneden ging terwijl de boot nog onder de brug lag. Op 28 november 2018 raakte een echtpaar zwaar gewond toen ze bij het openen van de Bernhardbrug in het water terecht kwam. Zaanstad kreeg forse kritiek van de Onderzoeksraad voor Veiligheid omdat er weinig te hebben gedaan met de aanbevelingen na het dodelijke ongeluk van 6 februari 2015 bij de Den Uylbrug. Sinds mei 2020 is er gedoe rondom de fietsroute over de Wilhelminabrug waar veel fietsongelukken gebeuren.