Winnie de Wit: Stilgevallen

Helemaal stilgevallen ben ik, bezig baasje: geen enkele Zaans Erfgoed-bijeenkomst kan doorgang vinden, de woensdagse kleinkinder-oppasdag is helaas vervallen en de wekelijkse bezoekjes aan mijn 89-jarige vriendin uit Zaandam staan ’on hold’.

Heel soms zien we dierbaren in de buitenlucht – op veilig afstand van elkaar – voor een ‘tuin-koffiemoment’. Wat een ontregeling van het dagelijks leven, en wat komt er weinig uit mijn handen…

Door Winnie de Wit

Ook de MeetUp Schiphol die de SOS aan het organiseren was – en die op 13 mei in de Wormerveerse Vermaning zou plaatsvinden – hebben we maar afgelast, want ook tegen die tijd zal het nog niet veilig zijn om dicht in elkaars buurt te vertoeven…

Bij die MeetUp Schiphol – die u van ons tegoed houdt – komen o.a. Zaanstad-wethouder Schiphol Wessel Breunesse, met deskundige ambtenaren, alsmede een van de mensen van SchipholWatch acte de présence geven. De laatste om uitleg te geven aan de door hen ontwikkelde Explane App.

Weldadige rust

Maar er is nog meer stilgevallen, want wat wij hier op dit moment in Assendelft mogen beleven is een zaligheid: ’s ochtends wakker worden met enkel vogelgeluid – wat een luxe! ’s Avonds gaan slapen, zonder dat je bij voortduring ‘vliegtuigonweer’ op je af hoort komen – het is ongehoord!

En overdag schrik ik soms gewoon, wanneer er een vliegtuig aankomt. Het doet een beetje denken aan de tijd dat wij in dit mooie dorp kwamen wonen, en er wel luchtvaart was, maar niet op een manier dat je denkt: dit kun je mensen niet aandoen.

Petitie

En het is juist vanwege dit laatste aspect dat de SOS – samen met een aantal andere bewonersgroepen als SchipholWatch, RedGelderland, BTV-Rotterdam en Behoud Woongenot Aalsmeerbaan – een petitie heeft opgesteld. Het intro van de petitie luidt: De luchtvaartindustrie staat op het punt miljarden aan overheidssteun te ontvangen. De overheid moet strenge eisen stellen aan die steun. Krimp van de zeer vervuilende en sterk overlastgevende luchtvaart is keiharde noodzaak voor mens, dier en klimaat.

Perverse groei aan banden

Die luchtvaart heeft al lange tijd een te grote negatieve invloed op het welzijn van inwoners in grote delen van Nederland. Het belang van schone lucht voor onze longen en de schadelijkheid van te hoge geluidswaarden lijken – net zo min als de klimaatschade die het vliegverkeer toebrengt – van doorslaggevend belang te zijn om te minderen.

Bovendien zijn daar nog de aantoonbare gevallen van sjoemelgegevens waarmee overheidsinstanties rekenen om Lelystad Airport open te krijgen, plus de beoogde groei met 40.000 extra vluchten die minister Van Nieuwenhuizen heeft aangekondigd.

Dat alles maakt dat de onderwonenden vanuit de regering graag een andere houding zien. Niet om de luchtvaart of het Franse bedrijf KLM/AirFrance ten onder te laten gaan, maar wel om de luchtvaart in evenwicht te brengen met het welzijn van de mensen, die totaal afhankelijk zijn van een zoveel mogelijk intact gelaten klimaat.

Wie de petitie wil tekenen, deze is te vinden op de website van de Saense Onderwonenden Schiphol – sos-zaanstreek.nl.

Foto: Jan Lapére

4 reacties op Winnie de Wit: Stilgevallen

  1. Jolanda Schouten schreef:

    Helemaal eens Winnie! Ook in Krommenie is er nu sprake van een weldadige stilte in de lucht. Wat een verschil. Los van alle ellende waardoor het wordt veroorzaakt, mogen we hier wel van genieten de komende tijd. En stiekem hoop je dan dat de stilte zo mag blijven.

  2. roel sluis schreef:

    VLIEGTUIG-VIRUS

    Minder vliegtuigen in de lucht
    Velen voelen zich opgelucht
    In Zaanstad en vooral Assendelft
    Is het geluid minder dan de helft
    Nee…het is zelfs minder
    Deze dagelijkse geluidshinder
    Veelal last van dit storende vlieg…tuig
    Nu heerlijk voor mijn gehoor…zintuig
    Van een vliegtuigvirus kon je spreken
    Voorlopig is dat gevaar geweken…

  3. Rita Melk schreef:

    Winnie, hier in Oud-Koog aan de Zaan is het een behoorlijk stuk rustiger.
    Veel minder geluid vanaf 5 uur ’s morgens van overvliegende vliegtuigen die de bedrijfsgeluiden van OLAM cacao en Tate & Lyle ruim overstemmen. Ook geen ronkende en stinkende gassen van files auto’s die in de morgen en de middag vanaf het Coentunnelviaduct – dat de Koog kruist – naar ons toe drijven. Door allergie heb ik nog steeds dikke ogen, handen en slijmvliezen maar ik merk toch dat ik ‘luchtiger’ adem kan halen. Van mij mag het ook zo blijven. Dank voor je mooi geschreven stuk en geniet van de rust. Eindelijk horen we weer vogels hier rond het Koogerpark.

  4. Henk Visser schreef:

    En ook in de voorste loopgraaf onder de vliegterreur vanuit het noorden, de wijken Noorderham en Zuiderham in Krommenie, is de rust ‘oorverdovend’.
    Niet alleen in Nederland maar ook in de VS wordt de roep luider om strenge eisen te stellen aan de financiële hulp voor luchtvaart bedrijven. De hele sector bestaat uit fragiele ballonnen die in de minste marge opereren. Alleen al in 2019 gingen 18 Airliners failliet w.o. Thomas Cook.
    bankrupt-airlines-2019

    Net als in 2008 verkeren we in de situatie dat de overheid de economie moet redden met Bail Outs.
    Dat zien we nu al gebeuren met de steun voor Schiphol en KLM.
    “Any use of taxpayer funds to bail out any industry should come with conditions that are going to advance the broader public interest,” said Brad Schallert, director of carbon market governance and aviation at the World Wildlife Fund for Nature. “This is a moment to put the industry on a sustainable pathway.” 
    Inderdaad. Geen beter moment dan nú om de sector duurzaamheid op te dringen. Te verplichten.
    De waarde van globalisatie, overstroming door massa toerisme die dodelijke infecties met zich mee kan brengen, eens secuur te analyseren.
    Een UN schatting uit 2018 geeft aan dat 900 miljoen kubieke meter koolmonoxide de lucht in gestoten werd door luchtverkeer. Met de verwachting dat deze tegen 2050 verdrievoudigd is. Dat zou de industrie verantwoordelijk maken voor 1/3 van alle Greenhouse uitstoot. Tegelijkertijd is de investering in onderzoek naar duurzaam vliegen (stille motoren, minder kerosine verbruik, elektrisch) het afgelopen decennia met de helft afgenomen.
    airline-bailout-climate-rules_n_5e73df84c5b63c3b648d435f

    Wij, als subsidiënt van de overheid, mogen nú eisen dat de perverse overgroeide expansie van de luchtvaartsector naar financiële overleving wordt gereduceerd. Niet alleen prietpraat over 1,5 mtr en sluiting van maatschappelijke onderkomens (Bibliotheken, wijkcentra, etc). Economische zuilen verlagen naar duurzaamheid en zo artikel 21 van de grondwet weer leven in te blazen. Dát is het doel waar deze regering voor moet staan.

Hier vind je onze regels

Reageren? Ja, graag!

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *