Zaannoodbrug…

Hier komt-ie dus: de noodbrug waarover alle verkeer tussen Wormerveer en Wormer moet dat nu over de ‘oude’ Zaanbrug gaat.

Als de noodbrug klaar is, wordt de oude gesloopt. En op die plek komt de nieuwe brug. De nieuwe Zaanbrug moet in 2023 af zijn.

In theorie moet de noodbrug weinig overlast inhouden. Omrijden is niet nodig, iedereen (behalve vrachtauto’s) mag over de noodbrug.

Zowel in Wormer als in Wormerveer worden wegen aangepast om de verkeerscirculatie goed te laten verlopen. Verkeer dat in Wormerveer vanaf de Dubbele Buurt komt, moet verplicht de brug over, rechtdoor op de Zaanweg mag niet meer. In Wormer wordt de Lassiestraat aangepast.

Fietsers vanaf Wormer hebben een apart fietspad op de noodbrug, vanaf Wormerveer wordt er op het autodeel gereden. Voetgangers kunnen van losstaand voetpad gebruikmaken. Scooters moeten op de rijweg.

Lees hier alles over de Zaanbrug

Onder: zo gaat de noodbrug eruit zien.

Deel dit artikel:

13 reacties op Zaannoodbrug…

  1. Jaap Meeuwsen schreef:

    Uh ?? Omrijden is niet nodig ?
    Wanneer ik dus van de Dubbele buurt kom en wil naar de stationstraat moet dat via Wormer ?
    En hoe dan verder ?

    • Patrick Jansen schreef:

      Of gewoon van de dubbele buurt richting de wandelweg sturen.

    • Bert Versteeg schreef:

      In het begin zal het even wennen worden maar komende uit Zaandam of Koog aan de Zaan en je wilt naar Wormer dan zijn er meerdere opties:

      Je kan via `t Kalf en dan over de Westerdijk, Engewormer naar Bartelsluis of je neemt de A8 richting Westzaan en vervolgens langs de Nauernasche Vaart en Nic Benedictweg.
      Een andere optie is via de Provinciale Weg en Wandelweg naar de Nic Benedictweg en je kan ook nog via de Provinciale Weg, Wandelweg, Stationsstraat, Zaanweg en Noordeinde.
      Kortom keuzes genoeg om de noodbrug te omzeilen.

    • M. de Boer schreef:

      Wellicht allemaal even wachten tot die brug er ligt en na 3 dagen zijn we allemaal gewend. Dat valt mee toch?

  2. Dirk Schoonderbeek schreef:

    “In theorie moet de noodbrug weinig overlast inhouden” wie heeft dat de schrijver van dit artikel wijsgemaakt? De scheepvaart klaagt steen en been over de beperkte openingstijden. Het autoverkeer van en naar Wormer zal in de spits vastlopen, de brug wordt niet voor de recreatievaart geopend. Bewoners krijgen grote aantallen stilstaande auto’s voor de deur, met draaiende motor. Er zijn 12 bomen gekapt, er verdwijnt een groot aantal parkeerplaatsen op de Zaanweg etc. De tijd zal uitwijzen dat er stevige problemen gaan ontstaan en Wormer heel slecht bereikbaar wordt. Succes.

  3. Aaf Aafjes schreef:

    Allemaal begrijpelijke reacties maar zonder vernieuwingen aan de infrastructuur zouden wij nog leven in het tijdperk van een 100 jaar geleden. Soms moet je wat schikken voor de volgende generaties.

    • Jan Betlem schreef:

      Dat wat u schrijft is precies het probleem – de Zaanbrug ligt al meer dan 100 jaar op de zelfde plaats en men is niet van plan die infrastructuur aan te passen bij een toename van het gemotoriseerde verkeer van een 1000 fout op deze verbinding –

    • Jaap Meeuwsen schreef:

      Dat is waar maar 100 jaar geleden reden er 3 auto’s in Wormerveer.
      Het probleem is niet de brug maar de oplossing voor het tegenwoordige verkeer.

  4. Thea van ‘t loo schreef:

    Op de zaanweg vervallen bijna alle parkeervakken en dat is een probleem. De laatste jaren is de parkeerdruk alleen groter geworden . Panden zijn gesplitst en zijn er extra appartementen toegevoegd. Dit geldt ook voor de dubbele buurt. Dan zijn er her en der bouw activiteiten waardoor het nog gecompliceerder wordt om je via dit traject te verplaatsen en laten we het dan maar niet over fietsers hebben.

  5. eline kleibrink schreef:

    Waarom een noodbrug? Een pontje ging bij de Julianabrug ook goed, en de Clausbrug ligt dichterbij dan de Zaanbrug of Alexanderbrug bij de Julianabrug lagen, dus gewoon een veer naar de overkant, het heet niet voor niets WormerVEER, anders had het wel Wormerbrug geheten. 🙂

  6. Diederik Eijer schreef:

    De plannen zijn allang al besproken en gecommuniceerd, de palen voor de noodbrug staan al in het water dus dit gekrakeel is volkomen onzinning, mosterd na de maaltijd.

    • Dirk Schoonderbeek schreef:

      Mijnheer Eijer, U draait de zaak om. De brug wordt al gebouwd voordat de bezwaren tegen het verlenen van de vergunning zijn behandeld. Hoop niet dat Uw buurman iets gaat bouwen waar U hinder van ondervindt. Het is een democratisch recht gelukkig om bezwaar te maken tegen een Omgevingsvergunning.

      • Diederik Eijer schreef:

        Beste meneer Schoonderbeek,
        Ik ontken zeker uw democratisch recht op bezwaar niet. Ik betwijfel alleen of dit zin heeft. Die brug moet toch vernieuwd worden. Er zijn tijdelijk voorzieningen afgesproken om tijdens de bouw de overlast te beperken. Welke tijdelijke oplossing er ook komt, iemand heeft er last van.
        Iedereen probeert, begrijpelijk, zijn eigen overlast te beperken. Het resultaat is echter dat er oeverloos alternatieve oplossingen worden bedacht waar dan prompt weer iemand anders tegen is. Zo komt er nooit een nieuwe brug.
        De overlast is gelukkig, anders dan een bouwsel van een buurman,tijdelijk.

Hier vind je onze regels

Reageren? Ja, graag!

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.