Niet alle dromen zijn bedrog, maar deze dus wel. Ze gingen in rook op, vielen in het water of in duigen. Ze bleven beperkt tot de tekentafel, kwamen nooit verder dan een artist impression en verdwenen onder in de digitale ladenkast.

De Orkaan stoft er elke maandag eentje af die het waard is om aan de vergetelheid te ontrukken. Vandaag: de nul-plusvariant van de A8-A9-verbinding.

Wat? Waar? Wanneer?

Het zou best nog eens kunnen dat de hele A8-A9-verbinding in de Zaanse Dromen opduikt (er wordt immers al meer dan 50 jaar over gepraat), maar er zijn nog mensen die erin geloven (zoals wethouder Gerard Slegers van Zaanstad).

Maar wat zeker niet doorgaat is de nul-plusvariant. Die zou dwars door Krommenie gaan maar dan deels via een viaduct, “het verhogen en verbreden van de huidige route door Krommenie”. Daarvoor was ook over een tunnel gedacht maar die was dus gesneuveld (was ook te duur). Toen we begin 2017 over het plan publiceerden, schreven we ook

“Naar verwachting kan vanaf 2019 begonnen worden met de realisatiefase.”

Dat is dus niet helemaal gelukt. Of beter gezegd: helemaal niet. Er zaten minstens vier dingen tegen. Ten eerste wilde UNESCO geen doorsnijding van de Stelling van Amsterdam, “geen enkele”. Bij de Provincie doen ze trouwens net of ze gek zijn en loopt de huidige voorkeursvariant dwars door de Stelling, verdiept weliswaar, maar er toch gewoon door. Een tweede tegenvaller bestond uit de kosten, die zouden al tot ruim € 900 miljoen oplopen (dat het voor die prijs kan, gelooft trouwens al niemand meer). De A8-A9-plannen werden ook nog eens gedwarsboomd door de stikstofregels: zowel aanleg als de aanzuigende werking van een nieuwe weg zijn problematisch. En als laatste zei minister Halbers (VVD) dat het Rijk geen enkele financiële bijdrage aan de verbinding zou leveren, hij wilde er zelfs niet over praten. Zonder extra geld van het Rijk kan het sowieso niet.

En wat nu?

In Krommenie worden allerlei lapmiddelen ingezet; meer bomen, geluidwerende vangrails, veiligere oversteekplaatsen voor fietsers en kruising bij Vlietsend aangepakt. Maar het autoverkeer wordt daar niet minder van.

Wat kwam er niet?

Dit krijgen we nooit te zien.

Lees ook:

De Zaanse droomkaart…