Vanavond neemt de raad een beslissing over de nieuwe woonschepenverordening. Bij die verordening zijn woonbootbewoners niet betrokken geweest. Dit stelt Platform ZWB (Zaanse Woonboot Bewoners). Zij willen meer tijd om de wijzigingen degelijk te kunnen bestuderen, commentaar te geven en ook om inspraak te hebben. 

ZWB schreef een brief met een eerste reactie op de wijziging van de woonschepenverordening. Een kleine greep uit de brief: ‘discriminatoir’, ‘gevaarlijk’, ‘niet lekker’ en ‘de gemeente creëert haar eigen kip-ei-probleem’.

UPDATE: Woonschepenverordening 2022 voorlopig van de agenda

Ook krijgt de raad een leesaanwijzing: 

‘De makkelijkste manier om bij het lezen en het beoordelen van deze verordening is te bedenken wat u ervan zou vinden als deze verordening zou gaan over uw eigen huis.’

Het platform heeft moeite met het toetsingscriterium ‘Openbare Orde’. Zij vinden het ouderwets en niet meer van deze tijd. Het criterium wordt niet gehanteerd bij ‘gewone woningen’, en stamt uit het begin van de vorige eeuw toen er een besluit tegen bedelarij, landloperij, woonwagens en woonschepen en dronkenschap werd ingesteld: 

‘Wij stellen een nieuwe manier voor om naar woonschepen te kijken: woningen (…) waar aardige sociale weldenkende mensen wonen die gratis woonruimte hebben toegevoegd aan Zaanstad en het voorbeeld geven van op welke goede manier je in dit waterrijke gebied meer ruimte hebt om woningen aan deze stad toe te voegen.

Het meest gevaarlijk vinden de bewoners artikel 9 over de intrekking van de ligplaatsvergunning: 

‘Wat de gemeente hier wil doen en dan ook nog op onduidelijke, dus altijd te gebruiken, grond is echt gevaarlijk en potentieel een reden voor bijvoorbeeld de enige hypotheekverstrekker die er nog is, om geen financieringen meer te gaan geven. Daarmee maak je alle woonschepen in een klap zo goed als onverkoopbaar.’ 

Twee artikelen verder (11) wordt de mogelijkheid gegeven van definitieve verplaatsing: 

‘Natuurlijk kan het vast wel eens voor komen dat er opeens bijvoorbeeld een sneltramtraject gepland wordt waarbij een bouwwerk, huis of schip, in de weg zit, maar daar zijn dan net als bij huizen gebeurt, zeer uitgebreide trajecten (eventueel door de rechter getoetst) bij nodig waarbij ook een uitgebreide financiële vergoeding om de hoek komt kijken.’ 

De hele brief is hier te lezen, het platform eindigt met het pleidooi de verordening zoals hij vanavond wordt gepresenteerd af te wijzen omdat er veel vragen over te stellen zijn. Hier kan je vanavond meekijken met de raad (vanaf 19:00 uur, maar de Woonschepenverordening staat pas als punt 7.6 op de agenda).

De foto boven is genomen in Oostzaan,