Zaanstad akkoord: Zaanbrug hoger en breder

De nieuwe Zaanbrug wordt breder en hoger dan de huidige. Daardoor gaat de brug minder vaak open dan de Zaanbrug die er nu ligt.

Tijdens de bouw zal autoverkeer moeten omrijden, maar er wordt onderzocht of de tijdelijke brug voor langzaam verkeer ook geschikt kan wordt gemaakt voor autoverkeer van Wormer naar Wormerveer.

B&W van Zaanstad heeft ingestemd met het voorontwerp van de Zaanbrug. Op een aantal punten heeft Zaanstad vragen gesteld. Dat ging onder meer om het beheer en de veiligheid. Dit laatste naar aanleiding van het ongeval op de Den Uylbrug.

De nieuwe brug wordt “een traditioneel Hollandse ophaalbrug met aan beide kanten fietspaden en voetpaden voor langzaam verkeer.”

zaanbrug 5

Wethouder Addy Verschuren zegt in een filmpje dat de brug “totaal versleten” is. Hij hoopt dat “medio 2018” de brug af is. In de planning wordt echter al met 2019 rekening gehouden. Er is nog geen bouwer voor de brug die in het najaar wordt aanbesteed.

De doorvaartbreedte wordt vergroot van 12 naar 16,5 meter zodat ook grote schepen de brug veilig kunnen passeren. Nu is het voor grote schepen lastig manoeuvreren.

De brug die geopend wordt.

zaanbrug 3

In geopende stand.

zaanbrug

Bij dag…

zaanbrug 4

En bij nacht…

zaanbrug 2

5 reacties op Zaanstad akkoord: Zaanbrug hoger en breder

  1. Nion schreef:

    Fancy hoor, die verlichting. Mooi ding verder; je hoopt dan altijd dat zulke projecten heel vlot worden gerealiseerd, maar in de praktijk duurt het toch altijd wel jaren totdat iets is afgerond. En ja, liever dat dan de Chinese methode toepassen.

  2. Rob schreef:

    Mooi hoor dat ontwerp, maar ik krijg van de eerste foto de indruk dat de fietspaden vooral aan de kant van Wormer te smal zijn. Die zijn nu al akelig smal, gevaarlijk smal zelfs. Veel smaller dan de CROW norm aangeeft. En afgaande op de afbeeldingen worden ze niet breder gemaakt dan ze nu al zijn. Mede gelet op de verkeersdrukte zouden die fietspaden eigenlijk 3, mogelijk 4, meter breed moeten zijn (Ontwerpwijzer Fietsverkeer 2006). Gemiste kans … of toch niet: het zit nu nog allemaal in de ontwerpfase, dus er is nog tijd dit recht te zetten.

    • sonja Puhl schreef:

      De fietsersbondmedewerker van de SRA heeft aangegeven dat het voor alle partijen , fiets en autoverkeer beter is als er aan de west kant een dubbelzijdig en aan de oostkant een enkelzijdig fietspad komt.

      • Rob schreef:

        Dag Sonja, wat bedoel je hier met west- en oostkant en wat met enkel en dubbelzijdig fietspad? Is dat laatste een fietspad voor één- dan wel tweezijdig verkeer of een fietspad aan één dan wel twee zijden van de weg? Is west en oost Wormerveer en Wormer of beide zijden van de brug? Ik probeer me voor te stellen wat je bedoelt, maar ben er nog niet uit.

  3. Leen van den Berg schreef:

    Het zou allang een tunnel moeten zijn dan waren er veel problemen opgelost

Hier vind je onze regels

Reageren? Ja, graag!

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *