Officieel heet het geen ‘onderzoek’ maar Zaanstad gaat wel “een aantal zaken ten aanzien van brugbediening en brugveiligheid (o.a. uitkomsten integrale veiligheidscans) zelf nalopen.”

Daarnaast wacht de gemeente het onderzoek van de politie af en is het ongeluk gemeld bij de Onderzoeksraad voor Veiligheid.

Dat schrijven burgemeester Jan Hamming en wethouder Gerard Slegers aan de gemeenteraad van Zaanstad in een raadsinformatiebrief. Hamming en Slegers schrijven ook dat het college “zeer geschrokken is dat dit ongeluk heeft kunnen gebeuren en wil weten wat er precies is gebeurd.”

Gezien de gevoeligheid rondom het onderwerp is het volgens Hamming en Slegers “erg belangrijk te weten wat er is gebeurd.”

Ook bij de eerdere ongelukken bij de Den Uylbrug (2016) en de Bernhardbrug (2019) deed de Onderzoeksraad voor Veiligheid onderzoek. Het oordeel over de maatregelen van Zaanstad was daarbij hard: “Zo zijn de veiligheidsmaatregelen op de Den Uylbrug niet direct toegepast op andere bruggen van de gemeente Zaanstad.”

De twee eerdere ongelukken hadden een duidelijke relatie met het op afstand bedienen van bruggen, in die zaken had de brugwachter de slachtoffers (die in beide gevallen op een beweegbaar deel stonden) niet gezien op de camera:

“Op 28 november 2018 raakte een ouder echtpaar zwaargewond op de Prins Bernhardbrug in Zaandam. Zij stonden op het beweegbare deel van de brug toen deze voor de scheepvaart werd geopend. De brugbedienaar, die zich op afstand bevond, had hen niet opgemerkt op de camerabeelden.

Dit ongeval vertoont sterke gelijkenissen met het ongeval op de Den Uylbrug waarover de Onderzoeksraad in 2016 een rapport uitbracht. Een fietsster stopte voor de stopstreep op de brug omdat deze werd geopend. Zij realiseerde zich echter niet dat zij op het beweegbare deel stond. De brugbedienaar, die zich op afstand bevond, had haar niet opgemerkt en opende de brug. De vrouw kwam hierdoor ten val en overleed.

Na het ongeluk bij de Bernhardbrug concludeerde de Onderzoeksraad: “Bij de gemeente Zaanstad is de urgentie om verbeteringen door te voeren om meerdere redenen verslapt.” Daarna werden wel aanpassingen gedaan, bijvoorbeeld door alle brugdekken geel te schilderen. Daarnaast werden er ook ‘attentieknoppen’ bij de bruggen geplaatst en kwam er een ‘uniform bedienconcept’ voor alle bruggen en een nieuw cameraplan voor elke brug. De Beatrixbrug kreeg in 2020 een geel wegdek op de beweegbare plekken.

Lees ook: