Dit jaar zal er nog weinig te merken zijn van de grote aanpak van de Thorbeckeweg. Misschien worden er alleen wat bomen gekapt.

Maar in 2022 gaat het echte werk van start: een tunnel bij de Wibautstraat, verhuizing van Shell en Esso, een nieuwe brug en een tunnel voor fietsers, een andere route voor bussen en de afsluiting van de Westkolkdijk.

De Thorbeckeweg verwerkt nu 48.000 auto’s per etmaal, dat moeten er in 2030 62.000 worden. Dat zou vooral komen door meer woningen in Zaanstad. In het begeleidende filmpje wordt gesuggereerd dat het Hembrugterrein, de Achtersluispolder en Poelenburg-Oost snel bebouwd zullen worden (voor 2030 dus).

De ingang van het Vijfhoekpark komt op de plek van het Shell-tankstation dat gaat verhuizen richting de A8 – Shell wordt daarvoor gecompenseerd door Zaanstad met een onbekend bedrag. Ook het Essostation op de Westkolkdijk verdwijnt, die weg wordt namelijk afgesloten. Ter hoogte van De Vlinder komt een nieuwe aansluiting naar de Thorbeckeweg.

Fietsers krijgen een nieuwe brug bij het Ambacht (impressie boven), een fietstunnel onder de Verlengde Stellingweg (de bestaande oversteek verdwijnt) en een stoplicht bij de Sluispolderweg. Ook de bussen gaan anders rijden.

Op de website van het project is een animatie te zien waar de meeste veranderingen in beeld zijn gebracht.

Eind deze maand (vanaf 27 mei) liggen de bestemmingsplannen ter inzage. Tot 7 juli kan bezwaar worden aangetekend. Oostzaan (9 juni) en Zaanstad (8 juni) organiseren online bijeenkomsten over de aanpassingen. Aanmelden via de website.

Hieronder het kruispunt nu en hoe het wordt.