Analyse: Moskee of Cultureel Centrum in Saendelft?

Begin december was in de Sounnat moskee in Koog a/d Zaan een benefiet-inzameling voor de Ar-Rahma moskee. Of was het voor een Islamitisch Cultureel Centrum?

De club die de moskee (of het cultureel centrum) wil bouwen, is daar onduidelijk over. Het affiche – en de website waarop de live videostream van het evenement te zien was – bevatte de tekst “Islamitisch Cultureel Centrum Assendelft”. Maar geld moest overgemaakt worden naar de Stichting Ar-Rahma.

moskee benefiet 2

Heldere communicatie is niet het sterkste punt van de stichting. Aanvankelijk voer men onder de vlag van Kleurrijk Saendelft. De bouwaanvraag voor een cultureel centrum kreeg toestemming van de gemeente – die het kennelijk ook niet zo goed had uitgezocht. En plots was het een moskee. Op de website wisselden plaatjes van een moskee en een cultureel centrum elkaar af.

De verkoopbelofte was een ‘cadeautje’ van het vorige college. Volgens ingewijden was het huidige college, met name de verantwoordelijk wethouder Rita Visscher – onaangenaam verrast met dit koekoeksei.

Bestemmingsplan
Die belofte tot verkoop van de grond is er overigens nog steeds, en aangezien een cultureel centrum (of een moskee) volgens het bestemmingsplan mogelijk is, kan die er nog steeds komen.

Gelukkig voor het college – en de verontrustte omwonenden – krijgen de initiatiefnemers het geld voor de moskee, naar schatting zo’n € 800.000, niet bij elkaar.

De benefiet leverde volgens het Dagblad Zaanstreek € 11.600 op, minder dan het streefbedrag van € 50.000 (zie foto hieronder, genomen op zaterdagochtend 5 december).

moskee benefiet

Dat ‘streefbedrag’ zou overigens slechts een symbolische betekenis hebben gehad zeiden de organisatoren tegen Dagblad Zaanstreek. Een streefbedrag is dus geen streefbedrag, een cultureel centrum is dus een moskee… na de actie met de omstreden Belgische inzamelaar Tarik Ibn Ali opnieuw een publicitaire uitglijder.

Maar minstens zo interessant was wat er tijdens de benefiet gebeurde. De inzamelings-iman Aziz Elbahh liet zien dat hij niet uit de liberale islamitische traditie stamt. Zijn uitspraken werden blijkens de commentaren bij het verslag op De Orkaan niet door iedereen gewaardeerd.

Hoofddoek
Zo werd een meisje van 10 verboden bij de mannen te gaan zitten. Ook werd haar verteld dat ze voortaan een hoofddoek moest dragen. Een meisje van 5 dat net haar verjaardag had gevierd kreeg te horen dat moslims geen verjaardag vieren, alleen het suikerfeest en het offerfeest.

In een commentaar bij het verslag werden deze opvattingen verdedigd.

Er is niets mis mee. In Nederland mag elke groep zich verenigen en een locatie hebben voor zijn activiteiten en zo ook Moslims. Er is hier niets dat tegen de wet indruist.

Dat klopt. Er zijn ook christelijke stromingen die er orthodoxe ideeën op nahouden en gebruiken in stand houden die door een groot deel van de Nederlanders als vreemd ervaren worden. In de comments van De Orkaan gaat Mimoun verder:

“een moslim hoort bepaalde fundamenten te hebben waaronder het niet vieren van verjaardagen en het dragen van een hoofddoek. Moslims hebben inderdaad maar twee feesten, het Suikerfeest en het Offerfeest. En als u gelooft in Sinterklaas, zwarte piet en de kerstman moet u dat vooral blijven vieren en u krijgt mijn volledige respect. Enige wat ik er voor terug vraag is uw respect.”

En dat klopt maar voor een deel. Dat alle ‘moslims’ maar twee feesten vieren en dat moslimvrouwen hoofddoeken moeten dragen is onjuist. Er zijn verschillende stromingen binnen de islam. En deze ideeën worden vooral door de fundamentalistische salafistische richting onderschreven. Onder Marokkanen in Nederland heeft deze richting veel aanhangers.

Fundamentalisme
De richting is vanwege haar fundamentalisme omstreden, in Elsevier pleitte Afshin Ellian bijvoorbeeld begin deze maand voor een verbod op het salafisme. In Zaanstad probeerden POV en DZ de benefiet te verbieden maar de gemeente stelde dat tegen Aziz Elbahh geen verdenkingen bestonden. Bovendien zouden er andere vrijheden geschonden worden bij een verbod.

In het Dagblad Zaanstreek stelde woordvoerder Adil Malouk van de stichting Ar-Rahma Kleurrijk Assendelft dat het om een Islamitisch Cultureel Centrum ging, met daarin een gebedsruimte, klaslokalen, vergaderruimte en een conferentiezaal: “het wordt voor iedereen toegankelijk, moslim of niet”.

De benefiet doet iets anders vermoeden, het wordt een op fundamentalistische leest geschoeide moskee. Dat is niet verboden, maar het zou de organisatoren sieren als ze daar eerlijk voor uitkwamen.

moskee november copy

4 reacties op Analyse: Moskee of Cultureel Centrum in Saendelft?

  1. Bas h schreef:

    Doe maar lekker niet dus. Ook een islamitisch cultureel(like what?) centrum gaat een normaal mens geen koffie drinken. Als ze iets willen betekenen voor iedereen moeten ze er geen stempel op drukken. Het gaat ook op een nare manier- hun woord is niets waard. Juist omdat de islam zich alleen maar negatief in de belangstelling speelt zou je toch uiterste zorgvuldigheid vrrwachten. Ik zeg blaas het af en doe een briefje aan identitair en justitie. Vinger aan de pols, als ze in het openbaar zo “opvoeden” weet je dat het ernst is met hun eigen gelijk.

  2. Mimoun schreef:

    Aha! ik vind het enerzijds best creatief van de blogger losse ingrediënten bij elkaar te schrapen om een warrig verhaal te maken. De blogger hanteert in deze diezelfde oneerlijkheid en onwaarheden waar hij/zij de stichting van beschuldigt. Een typisch gevalletje van “de ketel verwijt de pot dat hij zwart ziet”. Anderzijds vind ik het doorzichtig en uitermate lachwekkend hoe alle trucjes uit de kast worden gehaald om de stichting en de eventuele toekomstige moskee het Salafisme en fundamentalisme etiket te plakken.

    Volgens de informatie die ik ingewonnen heb is het niet verwonderlijk dat verschillende plaatjes elkaar wisselen. De stichting had eerst het hele stuk grond van 2500 m² op het oog voor een groot Cultureel Islamitisch Centrum. Na gesprekken met de buurt en de gemeente en het kostenplaatje moest dat plan gewijzigd worden naar een stuk grond van 1000 m² met een kleiner gebouw. De stichting zegt bereid te zijn/geweest met de buurt te spreken over aanpassingen in de omvang en het uiterlijk van het centrum.
    Je zult wel begrijpen dat er geen gesprek mogelijk is met mensen die ondanks eventuele concessies per definitie tegen de komst van een dergelijk centrum zijn.

    Op de derde avond van de benefiet was er een journalist van Noordhollands Dagblad aanwezig. Als het hem lukt contact te leggen met het bestuur dan zal het de blogger ook lukken contact te leggen om alle vragen te stellen ten behoeve van de gewenste duidelijkheid. De blogger had gelijk geïnformeerd kunnen worden dat het niet veel scheelde of de benefiet het streefbedrag was gehaald.

    Ik citeer de Blogger:

    Hoofddoek
    Zo werd een meisje van 10 verboden bij de mannen te gaan zitten. Ook werd haar verteld dat ze voortaan een hoofddoek moest dragen. Een meisje van 5 dat net haar verjaardag had gevierd kreeg te horen dat moslims geen verjaardag vieren, alleen het suikerfeest en het offerfeest.

    In een commentaar bij het verslag werden deze opvattingen verdedigd.

    “Er is niets mis mee. In Nederland mag elke groep zich verenigen en een locatie hebben voor zijn activiteiten en zo ook Moslims. Er is hier niets dat tegen de wet indruist”

    Mijn bovenstaande argument dat wordt geciteerd door de blogger heeft niets te maken met de hoofddoek en staat nog te lezen op: http://deorkaan.nl/de-fondsenwerf-benefiet-live-te-volgen/.

    Vrijheid van vereniging staat vast in artikel 8 van de grondwet en om precies te zijn in het Burgelijk Wetboek (boek 2). Ik denk niet dat de wetgever de verdediging van Mimoun nodig heeft om zijn artikel te laten gelden.

    Even leek het erop dat de blogger goed geïnformeerd was over de diverse stromingen binnen de Islam maar al gauw werd hij/zij door de geringe kennis van de materie of door mogelijke afgunst en rancune de richting van het salafisme en fundamentalisme gedreven. Het scheelde niet veel of ook IS erbij was gehaald. Tussen de ideale Moslim die Nederland graag tijdens de gay pride ziet varen op de Amsterdamse grachten en de Salafisten zijn de meeste gematigde stromingen te vinden waar de meeste Marokkanen en zo ook de stichting bijhoren.

    Het woord salafisme is hier totaal misplaatst en het betoog van door de revolutionaire garde getraumatiseerde Afshin Ellian is hier totaal niet relevant. Twee belangrijkste uiterlijke kenmerken van het salafisme zijn de ellenlange baarden en gezichtsbedekkende kleding (nikab) en niet de haar bedekkende kleding (kleding) zoals ik in mijn reactie had geschreven. En als u de bestuursleden van de stichting heeft gezien zult u zeker niet tot salafisme en fundamentalisme conclusie komen.

  3. Mimoun schreef:

    Correctie:

    ……en niet de haar bedekkende kleding (HOOFDDOEK) zoals ik in mijn reactie had geschreven. En als u de bestuursleden van de stichting heeft gezien zult u zeker niet tot salafisme en fundamentalisme conclusie komen.

  4. De Orkaan schreef:

    @Mimoun
    Het lijkt mij (Piet Bakker, Orkaan-redacteur) niet de plek om alle stromingen binnen de islam haarfijn uit te leggen en van elkaar te onderscheiden. Mijn voornaamste punt is dat blijkt uit de benefiet dat de stroming die voor Saendelft actief is, echt een moskee wil vestigen (en eentje waarin een behoudende stroming de overhand heeft) en geen cultureel ontmoetingscentrum.

Hier vind je onze regels

Reageren? Ja, graag!

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *