Bootjes-overlast Zaanstad wordt vooral met papier bestreden

Overlast van snel varende bootjes wordt op veel plekken in Zaanstad ervaren, het staat daarom ook al sinds “sinds begin 2020 op de agenda bij Zaanstad”. Maar aanpakken is lastig.

Het Afdelingshoofd Havens & Vaarwegen van Zaanstad kan er niet meer van maken:

“Helaas is Zaanstad op het moment beperkt in haar mogelijkheden. Zaanstad heeft een uitgebreid en waterrijk gebied. Zaanstad heeft op dit moment niet de capaciteit voor structurele aanpak van de overlast. Waar wij kunnen zullen wij acteren op deze problematiek.”

Hoe wordt er ‘geacteerd’ door Zaanstad?

  • Aan het begin van het vaarseizoen 2020 zijn er informatiebrieven verstuurd naar bewoners gelegen in de overlast gebieden
  • Tevens zijn er brieven verstuurd naar alle watersportzaken in de regio
  • Bij geconstateerde overtredingen zijn de jongeren aangesproken en bij de 1e overtreding een waarschuwing gegeven in plaats van een boete
  • Tevens zijn er brieven Haar het huisadres van de overtreders gestuurd waarbij nogmaals de overtredingen werden uiteengezet en wat de (financiele) consequenties zijn bij een volgende overtreding.
  • Zaanstad heeft contact gezocht met bureau Halt.

Hoeveel brieven er zijn gestuurd, hoeveel waarschuwingen zijn uitgedeeld en hoeveel boetes zijn gegeven staat niet in de brief van Zaanstad.

Vervolgens is er

“overleg geweest met ketenpartners (Politie, Staatsbosbeheer, gemeenten Uitgeest, Wormerland en Oostzaan en interne afdelingen) om de stand van zaken to bespreken en tot een gecombineerde controledagen te komen. Hiertoe is door Zaanstad een voorstel gedaan voor verschillende dagen en tijdstippen voor controles.”

Die controledagen komen dus nog.

Campagne

Ook is “met afdeling communicatie een campagne vormgegeven voor bewustwording van de jeugd met
een gespecialiseerde communicatie adviseur en het aanspreken van ouders/verzorgers”.

Zaanstad heeft een kleinere boot aangeschaft om ook op de moeilijk to bereiken locaties toezicht te houden.

In de komende periode zullen de volgende maatregelen worden genomen:

  • Preventief vaarregels aan schipper uitdelen.
  • Bootjes waarvan Zaanstad het idee heeft dat deze niet voldoen aan wet en regelgeving worden van een sticker voorzien waarop is vermeld waar de boot en schipper aan dienen to voldoen om met de desbetreffende boot te mogen varen.
  • Borden op diverse plekken in Zaanstad bijgeplaatst

Ook worden er gezamenlijke handhavingsdagen ingepland, zal de proef met bureau Halt beginnen en wordt er registratiesysteem voor recreatieboten ingevoerd.

De foto genomen in de Kerksloot in Krommenie.

Deel dit artikel:

9 reacties op Bootjes-overlast Zaanstad wordt vooral met papier bestreden

  1. Jan Schoen schreef:

    Komisch. Deze wetsovertreders staan, als ware het criminelen, met een blur op hun hoofd afgebeeld (dat kan ook als een zwart balkje worden gezien). Als er nu eens alleen met elektrisch aangedreven bootjes door recreanten in natuurgebieden gevaren mag worden, die niet sneller dan voetstaps kunnen, zou het probleem opgelost zijn. Roeien of kanoën zou nog beter zijn. Dat is toch niet zo moeilijk te regelen?

    • Fred Blijestein schreef:

      Gierend van het lachen zullen de snelheidsovertreders reageren op de “maatregelen” van Zaanstad. Uitdelen van vaarregels, dit is toch om je te bescheuren. Een registratienummer op iedere boot zou veel meer helpen. Dit icm hoge boetes.

  2. Er zijn vijf brieven verstuurd, 43 boetes uitgedeeld en 61 waarschuwingen gegeven. Echt waar! Bron: Jaarstukken 2020, pagina 265, https://zaanstad.raadsinformatie.nl/document/10163499/1/Nwe_versie_2021-9502_Jaarstukken_2020_opgemaakte_versie

    Voor de volledigheid: het stuk hierboven spreek van een “brief”, waar niet duidelijk is welke brief bedoeld wordt. Welnu, oplettende lezertjes: deze brief: https://zaanstad.raadsinformatie.nl/document/10531819/1#search=%22Vaarwegen%22

  3. Ron Bouw schreef:

    Wat een beleid ? Als je op de snelweg te hard rijdt heb je 2 weken later een bekeuring in huis, inderdaad daar hebben ze minder werk aan.
    Op de Zaan wordt ook veel te hard gevaren, grote speedboten, waterscooters en ook feestboten met een giga disco aan boord.
    Heel veel overlast vanaf de sluizen tot Koog aan de Zaan, is dat nou zo moeilijk om op te treden.
    Pak het probleem eens goed aan, zodat het woongenot van de bewoners aan de Zaan hierdoor wordt verhoogd, we betalen al genoeg WOZ belasting, doe er dan iets voor terug!

  4. Danny pickkers schreef:

    Leuk wat ze schrijven tuurlijk vaart de jeugd tehard.
    Maar in mijn ogen zijn het de sloepen en dure jachten die met hun neus omhoog varen die hebben echt geen regels.
    Die platbodems maken bijna geen golven maar om de jongeren de schuld tegeven is lekker makelijk of gemakkelijke prooi om machts vertoon te laten zien

  5. R. de Boer schreef:

    Begin met de controle op naam of kenmerk op iedere boot. Dat is wat anders dan de registratie voor snelle motorboten, maar staat ook in het BPR. Daarna gewoon controle op motorvermogen en aard van de boot (wel of geen 15 km per uur en snelle motorboot) in relatie met vaarbewijs, brandblusser 2kg, zwemvesten en leeftijd voor niet snelle motorboot. Bekend maken en een paar keer controleren en bekeuren zal als een lopend vuurtje resultaten opleveren.

  6. Petra Stam schreef:

    Danny Pickkers, ik ben het niet met je eens. Het zijn veelal jongelui met platbodems die overlast veroorzaken. Niet bij hun ouders in de buurt, maar lekker bij een ander. Vol gas, dan los om vervolgens een paar meter verderop plankgas te geven, waarbij de neus van de boot naar de hemel staart. De boten liggen de klapperen aan de kant.
    Diverse klachten bij gemeente Zaanstad leverden niets op. De ene keer werd je naar de politie verwezen (hahaha) en de volgende keer werd aangegeven dat de havendienst niets had gezien (nee, die waren elders). Op de vraag of er een bord kon komen met de snelheid en verboden golven te maken, wordt ook niet gereageerd, want er staan al borden. Ja duh….3 km terug…mensen hebben tegenwoordig een heel slecht korte termijn geheugen.
    Regels op papier uitdelen….pfffft…die belanden toch in het water.

  7. Erno Ploeg schreef:

    Wat een gezeur weer. Blij dat de jeugd wat anders doet als op de playstation of bij het winkelcentrum blowen. Laatste periode hebben ze al zoveel kunnen doen, toch?
    Nee, eigenbelang onder het mom van natuur, golfslag, harde muziek etc. wat als storend wordt ervaren. Danny Pickkers heeft gelijk, de echte schade wordt veroorzaakt door de grotere boten, en niet door de alumacraftjes met een 6-10 pk achterop.
    En ik woon aan het water, in een “overlastgebied” (westerwatering), en zie ze dagelijks dus weet waar ik het over heb. Maar zie het 10x liever dat de jeugd zich op deze manier vermaakt als op de ps4 of smartphone.
    Wees wat meer tolerant, laat de jeugd de dingen dien die wij ook in onze jeugd (hoorden) te doen. En let op je eigen leven.

  8. Berbara van Dam schreef:

    Ik woon aan de Zaan en zie dat zowel volwassenen als jongeren regelmatig met zeer hoge snelheid varen, dwars door groepen watervogels heen. De jonge watervogels hebben geen schijn van kans. En door de hoge golven die deze boten en waterscooters veroorzaken, raken de nesten van watervogels los en drijven weg.

Hier vind je onze regels

Reageren? Ja, graag!

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *