In november 2022 publiceerde Zaanstad een nogal vreemd verkeersbesluit. Een smal stukje fietspad aan de eind van de Zaanse Schans (bij Wormer) werd tot autoweg opgewaardeerd.

Na de eerste vragen van De Orkaan hield de afdeling verkeer vol dat er niks aan de hand was, maar nadat ook raadsleden aan de bel hadden getrokken en de Fietsersbond had geprotesteerd kondigde Zaanstad aan de zaak te gaan heroverwegen.

Dus dat gaat in ieder geval in 2023 gebeuren.

Maar in hun antwoord stipte B&W aan dat er een omvangrijker plan over de ‘verkeersmaatregelen Zaanse Schans’ stond aan te komen, dat in januari wordt behandeld. De raadsbehandeling is naar verwachting begin februari 2023.

Al jaren geleden is geopperd dat het bestaande fietspad langs de molens eigenlijk te druk is omdat er veel voetgangers lopen. Bovendien is het eerste stuk Zaanse Schans bij de Walvis eigenlijk ongeschikt voor fietsers, scooters en wandelaars tegelijk. Vooral als het druk is, levert dat gevaarlijk situaties op.

Dat speelde allemaal ruim 5 jaar geleden ook al en toen werden er plannen ontwikkeld om de fiets/brommer-stromen te scheiden van de voetgangers: een fietspad om het eerste stuk heen en een extra pad langs de molens. Daarnaast moest het parkeerprobleem in de omgeving aangepakt worden (overlast in oud-Zaandijk, foutparkeerders op Diederik Sonoyweg). Erg snel ging het niet met de plannen, vooral omdat ze op de Zaanse Schans met elkaar overhoop lagen.

En toen kwam corona. De drukte was plots geen probleem meer. Maar nu is het weer ouderwets druk op de Schans en dat levert ook weer gevaarlijk situaties op. We zijn dus erg benieuwd naar de plannen die deze maand worden gepresenteerd.

Lees hier de plannen uit 2017: Zaanse Schans: parkeergarage, loopbrug en ander fietspad

Foto: Zaanse Schans zonder fietsen (en zonder wandelaars), het kan dus wel (uitgave: Kunsthandel Lust Guisweg Zaandijk)