Elektrische Hempont in aantocht? Laadstation is er klaar voor…

De eerste elektrische pont over het Noordzeekanaal vaart in Velsen. Maar ook de bijna 100 jaar oude diesel-ponten bij Buitenhuizen en de Hemweg worden vervangen door elektrische exemplaren.

De aanlegsteiger bij de Hempont is al aangepast, en ook het laadstation is gebouwd. Wanneer komt de elektrische Hempont?

Wij dachten – op basis van wat het pontpersoneel ons vertelde – dat de Hempont de laatste was. Maar daar klopt niks van volgens het GVB: “Wij hebben nog niet bekend gemaakt op welke NZK-verbinding de tweede pont gaat varen.”

Die tweede pont (de NZK 101) is ook al te water gelaten in Hardinxveld-Giessendam, en zal binnenkort getest worden. De ruwbouw van pont 102 in Rotterdam is klaar en de pont wordt nu afgebouwd. De bouw van NZK Pont 103 is begonnen.

Of de tweede pont ook in Velsen komt, hangt van de politiek af, “daar is nog niets over bekend” aldus het GVB.

In ons artikel over de pont in Velsen meldde onze waarnemer dat er minder auto’s op konden, dat klopt niet volgens het GVB:

“er kunnen niet minder auto’s op de pont. Er kunnen maximaal 20 auto’s, vier vrachtauto’s of 400 reizigers op. Er zijn aan beide kanten flexibele hekken waardoor het dek naar behoefte ingedeeld kan worden (dus meer auto’s en minder fietsers, of andersom).”

Hier hier ons dossier over de elektrische pont.

De ‘oplaad-steiger’ met stekker
Deel dit artikel:

6 reacties op Elektrische Hempont in aantocht? Laadstation is er klaar voor…

  1. Jan Koster schreef:

    zolang de corona-maatregelen van kracht zijn, gaan er minder auto’s met de nieuwe pont mee, omdat het ene gangpad is afgezet voor het gvb-personeel en het andere gangpad, voor fietsers en scooters, dan opschuift naar het autodeel.

  2. Jaap Meeuwsen schreef:

    Door corona minder auto’s ?
    Had geen idee dat auto’s ook al besmet konden worden, buiten in de
    frisse wind sowieso al niet.

  3. Jan Jaap Scholtsz schreef:

    Afgelopen donderdag 9 September was de Nzk 101 al aan het proefvaren bij de Hempont.

  4. Sebastiaan Bernard schreef:

    Hoog tijd dat er iets gebeurt. Aan onderhoud wordt sl heel lang nauwelijks gedaan. Ik ga al heel veel jaren met de pont naar mijn werk. Het afgelopen jaar meer storingen en uitval meegemaakt dan al die jaren ervóór samen. Zonder fatsoenlijke reizigersinformatie… Heel vervelend.
    Tegelijk steken de nagels uit het houten middendek of zijn ze simpelweg verdwenen. Dat is vragen om problemen.
    Overigens passen er op de huidige ponten méér dan 20 auto’s. Ga maar kijken. Woordvoerder van GVB weet kennelijk niet waarmee het GVB vaart.

  5. Erik Fleer schreef:

    Ik zat gistermiddag even bij Buitenhuizen.
    Zie ik een nieuw pont heen en weren.
    Deze was elektrisch want werd opgeladen door een arm.
    Volgens mij de 104.
    Mooi ding om te zien.

Hier vind je onze regels

Reageren? Ja, graag!

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *