E-pont vaart in IJmuiden, volgend jaar: Buitenhuizen

Na de plannen, de filmpjes, de proefvaarten en de aanleg van de oplaadstations, is het dan echt zover: de eerste elektrische pont van het GVB vaart over het Noordzeekanaal.

Die eerste vaart in Velsen, en ook de tweede komt daar. Daarna zijn Buitenhuizen (2022) en de Hempont aan de beurt. Die zal eind 2022 of begin 2023 gaan varen.

Orkaan-lezer Jan Koster spotte de e-pont in Velsen en maakte de foto’s. De nieuwe pont kan minder auto’s kwijt dan de oude, dat is voor Velsen een probleem omdat de route over de sluizen nog steeds afgesloten is voor autoverkeer. Koster:

“zou het niet veel verstandiger zijn geweest om de eerste pont in te zetten bij Zaandam. Daar is de aanbod van auto’s het kleinst.”

De oude ponten zijn 90 jaar oud en aan het eind van hun Latijn. De nieuwe pont wordt tijdens het aanleggen pijlsnel opgeladen en kan zo blijven varen zonder langdurig bij een laadstation te liggen.

In totaal komen er vijf nieuwe ponten, twee bij Velsen, één bij Buitenhuizen en één bij de Hemweg; één pont is de reserve-pont voor als er iets met één van de andere gebeurt.

UPDATE: volgens het GVB klopt dat niet, het is nog niet bekend waar de volgende ponten komen.

Lees hier wat we eerder schreven over de elektrische ponten over het Noordzeekanaal.

Deel dit artikel:

11 reacties op E-pont vaart in IJmuiden, volgend jaar: Buitenhuizen

  1. E van Aalst schreef:

    Kan niet wachten tenminste hoop het

  2. Jaap Moerman schreef:

    Die dieseldampen op het dek (moet je daarvoor een mondkapje op?) zal ik niet missen. Nu hoop ik dat de nieuwe e-pont ook sneller (en vaker) heen en weer gaat. Dat geklungel met aanleggen, eerst de klep zakken, dan de bomen open…

    • Rene Minnebo schreef:

      Vaker heen en weer?? hoe wil je dat doen. lossen en laden kost nu eenmaal tijd. Sneller?? waarom, de pont is niet alleen op het water!!
      Geklungel met aanleggen, eerst klep laten zakken en dan de bomen open, geklungel zegt u. de beste stuurlui staan aan wal is het gezegde. Ga zelf maar even varen dan ervaar je het zelf wel hoe lastig het af en toe is. En hoe wil je van de pont af als deze na het geklungel is aangemeerd. Ja dan moet eerst de klep open en waarom zit die klep daar, wel eens aan gedacht dat het waterpeil niet altijd op de zelfde hoogte staan en wat dacht je van veiligheid. Oja die bomen die zijn er om mensen op afstand te houden van de aanlegsteiger zodat u er af kan want de mens heeft wel eens de neiging om niet te kunnen wachten nl en willen gelijk de pont op ook al staan er nog mensen op die eraf willen.

  3. Jaap Meeuwsen schreef:

    Nou Jaap, elektrisch of niet, de klep zal toch nog steeds open en dicht moeten, zo ook de slagbomen anders wordt het nogal een nattig rommeltje.

    Ik meen in het verleden reacties gelezen te hebben over dat je als voetganger en fietser niet droog kon staan maar als ik de foto’s zo zie….wel toch ? Zo’n beetje gelijk aan de oude ponten volgens mij.
    Ik vind het best een mooi bootje.

  4. George Es schreef:

    Ziet er mooi uit, alles wat nieuw is ziet er meestal mooi uit. Het beetje opwarmen bij de opendeur van de machinekamer zit er niet meer in dus dat wordt in de winter klappertanden, meer dan voorheen. Ik denk zomaar dat deze ” nieuwe” pont het niet zo lang kan volhouden als de oude.
    Minder auto’s is ook niet over nagedacht, calamiteiten in de Velsertunnel laat keer op keer zien dat de veerponten.het nu al niet bijhouden, dat wordt wat in de toekomst.
    Ik hoop van ganze harte dat de “oude” pont niet wordt weggesmeten maar zo nu en dan nog een tochtje zal maken?

    • Rene Minnebo schreef:

      Waarom zouden deze het ook geen 90 jaar uithouden. Denkt u dat van de huidige ponten de machines ook 90 jaar oud zijn. Echt niet. Die zijn al vele malen vervangen of gereviseerd en gemoderniseerd. Dat kan ook met de nieuwe ponten. De basis van de huidige ponten dus het casco is 90 jaar oud alles waar je op staat loopt en stuurhut zijn allemaal wel een keer aangepast.

    • Sjoerd Klarenbeek schreef:

      Wat mij betreft is de pont er voornamelijk voor fietsers en voetgangers. Zij nemen weinig ruimte in, verplaatsen zich op een schone manier, en kunnen niet zo snel uitwijken naar een andere tunnel onder het IJ of Noordzeekanaal.

  5. Jan Belkens schreef:

    Er zit nog een ontwerpfout op. Je kan niet met zijn tweeën tegelijk de boot op. Met de fiets aan de hand is het net te smal. Erg dom.

  6. peter `de jong schreef:

    Ruimte voor fietsers,wandelaars,scooters kan vergroot worden ,dat is positief maar misschien is het wel slimmer om scooters op het middendek plaats te laten nemen ,zeker inhet weekend, in het weekend sta je nog steeds opelkaar gepropt terwijl het middendek leeg tot bijna leeg is

    • G Breur schreef:

      Het zou voor scooters ed fijn zijn als deze ook op het middendek mogen staan ivm uitlaatgassen en rijdend de pont op ipv met de scooter lopend
      Veel scooters zijn te zwaar voor veel oudere mensen
      Verder ben ik erg tevreden en blij met de nieuwe elektrische pont

  7. I Kelderman schreef:

    Prachtige pont, maar waarom ben ik een van de weinige met mondkapje?
    Zou diti graag gehandhaafd zien

Hier vind je onze regels

Reageren? Ja, graag!

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *