Na de plannen, de filmpjes, de proefvaarten en de aanleg van de oplaadstations, is het dan echt zover: de eerste elektrische pont van het GVB vaart over het Noordzeekanaal.

Die eerste vaart in Velsen, en ook de tweede komt daar. Daarna zijn Buitenhuizen (2022) en de Hempont aan de beurt. Die zal eind 2022 of begin 2023 gaan varen.

Orkaan-lezer Jan Koster spotte de e-pont in Velsen en maakte de foto’s. De nieuwe pont kan minder auto’s kwijt dan de oude, dat is voor Velsen een probleem omdat de route over de sluizen nog steeds afgesloten is voor autoverkeer. Koster:

“zou het niet veel verstandiger zijn geweest om de eerste pont in te zetten bij Zaandam. Daar is de aanbod van auto’s het kleinst.”

De oude ponten zijn 90 jaar oud en aan het eind van hun Latijn. De nieuwe pont wordt tijdens het aanleggen pijlsnel opgeladen en kan zo blijven varen zonder langdurig bij een laadstation te liggen.

In totaal komen er vijf nieuwe ponten, twee bij Velsen, één bij Buitenhuizen en één bij de Hemweg; één pont is de reserve-pont voor als er iets met één van de andere gebeurt.

UPDATE: volgens het GVB klopt dat niet, het is nog niet bekend waar de volgende ponten komen.

Lees hier wat we eerder schreven over de elektrische ponten over het Noordzeekanaal.