De Zaanse Fietsersbond vindt eigenlijk dat de Wilhelminabrug opnieuw ingericht moet worden door “het opheffen van de hoogteverschillen op de brug en opnieuw indelen van de verkeersruimte.”

Omdat zoiets waarschijnlijk geen haalbare kaart is, is hun alternatief de brug in te richten als ‘fietsstraat’: de rijbaan van rood asfalt te voorzien en fietsers voorrang te geven op auto’s die ’te gast’ zijn op de brug.

Volgens de Zaanse Fietsersbond is dat een logische keuze omdat er meer fietsers (6.900) per etmaal over de brug rijden dan motorvoertuigen (5.500).

Ook zou de hele De Savornin Lohmanstraat 30 km moeten worden en het verhoogde fietspad langs de straat (vanaf de Peperstraat) moeten worden vervangen door een fietsstrook. Aan de andere kant zou ook het verhoogde fietspad moeten verdwijnen.

De opstelstrook voor fietsers voor de brug – die gebruikt wordt als de brug open staat – zou groter moeten worden (een OFOS: Opgeblazen FietsOpstelStrook). Dat is in overeenstemming met het rapport van Goudappel:

“De afstand tussen de stopstreep en de slagboom is minimaal, waardoor er voor fietsers nauwelijks ruimte is om zich voor de eerste auto op te stellen.”

Voor de rest ziet de bond weinig in de adviezen van Goudappel. Wel verwijzen ze nogmaals naar hun advies uit 2015 toen ze aangaven dat de fietspaden te smal waren en de scherpe randen tussen de verschillende wegdelen gevaarlijk (Gouappel komt tot soortgelijke conclusies).

“Rond 2010 zijn de centrumbruggen ontworpen en gebouwd. Als de gemeente ons toen om advies had gevraagd lagen er nu twee goede bruggen.”

Lees hier ons dossier over de brug en hier het volledige advies van de Fietsersbond.

Zo ligt de brug er vandaag, zondag 13 juni 9:00 uur, bij. Alexander Zwart maakte een foto voor ons:

Alexander Zwart