Meepraten over A8-A9, OV en leefbaarheid in Krommenie-Assendelft

De verbinding tussen A8 en A9 wordt niet voor 2025 gerealiseerd. Dit jaar is ingeruimd voor onderzoek naar de ‘beleving van de bewoners van Krommenie en Assendelft rondom de N203’ en de aansluiting van Krommenie en Assendelft op het OV.

Het participatietraject waarbij “ervaringen en ideeën van bewoners” opgehaald worden, start op 25 maart met een bijeenkomst op het Trias VMBO.

UPDATE: in verband met de coronacrisis is de bijeenkomst tot nader order uitgesteld.

Het participatietraject bestaat volgens de Provincie “uit bijeenkomsten, gesprekken met bewoners en digitale participatie” waarbij “ook gebruik gemaakt van de kennis van experts.”

Omdat eventuele realisering van de verbinding op z’n vroegst over zo’n vijf jaar gaat beginnen (en dan nog lang niet afgerond is), richt het onderzoek zich op hoe “de leefbaarheid in Krommenie op korte termijn kan worden verbeterd.” Meer informatie over de avond wordt in de komende weken bekend gemaakt via de website.

OV-onderzoek

Daarnaast wordt onderzoek naar de aansluiting van Krommenie en Assendelft op het openbaar vervoer gedaan. Waarom dat gebeurt is onduidelijk. Op de website van de Provincie is een Plan van Aanpak Aansluiting openbaar vervoer en fiets te vinden waarin staat dat dergelijke maatregelen betrekkelijk zinloos zijn:

Om de verbinding via de N203 en de N246 te ontlasten, moet de Zaanlijn tussen de regio’s Alkmaar en Amsterdam in capaciteit worden uitgebreid. (…) Geconcludeerd is dat een dergelijke maatregel een bescheiden invloed op het aantal verplaatsingen, de files en de reistijden in het studiegebied. De verklaring hiervoor is dat het OV in het studiegebied in de referentie al goed is.

Het vergroten van het busnetwerk en het verhogen van de frequenties is niet mogelijk vanwege het ontbreken van voldoende vraag. Verbetering van het busnetwerk concurreert met name met het railnetwerk.

Ook zouden “capaciteitsuitbreidingen van de spoorlijn moeilijk inpasbaar en duur zijn”, en dat terwijl de NS de Zaanlijn al op de lijst heeft staan om 50 procent meer interity’s en sprinters te laten rijden, op voorwaarde dat de Guisweg-spoorovergang verdwijnt. Plannen die kennelijk niet tot het Provinciehuis zijn doorgedrongen.

Wat laat de Provincie dan echt onderzoeken? “De focus ligt op doorfietsroutes en het voor- en natransport voor het openbaar vervoer” – dat laatste dus ook op de fiets. De OV-plannen komen dus neer op meer en veiliger fietsen in Krommenie en Assendelft. Hoe dat het doorgaand verkeer beïnvloedt, is duister.

(Over veiliger fietsen in Assendelft verscheen al een geinig rapport op de website van Zaanstad: “DE oplossing is de Verbinding A8/A9”. (Dat betreft een hele aansluiting, geen halve, en het kost € 150 miljoen.) Misschien ook maar eens naar de Provincie sturen.)

4 reacties op Meepraten over A8-A9, OV en leefbaarheid in Krommenie-Assendelft

  1. Agaath Alofs-Bosma schreef:

    Waarom staat dit niet in het Nederlands ?
    Krommenie en Assendelft liggen niet in Engeland.

  2. Pieter Heine schreef:

    150 miljoen. Koopje toch? Het verlengen van de A4 kostte 900 miljoen en is 7 km lang. De weg van de a8-a9 is een 5,5 km lang. Eerlijk gezegd mag er best nog wat kosten aan toe worden gevoegd om het te verbeteren door bijvoorbeeld een lange tunnelbak te maken waardoor de autos en vrachtwagen half in het landschap verzonken worden. Als je uitga van de verlenging a4, zouden we tot 700 miljoen kunnen uitgeven, zonder dat je ook maar iemand er over hoort klagen. Niet?

  3. Babs Wilkens schreef:

    Inmiddels woon ik sinds 2008 aan de Provincialeweg in Krommenie en alleen al het aantal vrachtwagens is enorm toegenomen.
    Daar zitten tankwagens tussen met gevaarlijke stoffen. Moet er niet aan denken dat er een ongeluk gebeurt, want dan ligt er het nodige in de voortuinen of erger.
    50 km is ook iets waar men maling aan heeft.
    En als we het over leefbaarheid hebben: sinds de nieuwe riolering en daardoor een versoberde parkeermogelijkheid is het woongenot een stuk minder.
    Of de auto dubbel zetten en uitladen of 300 meter lopen met je boodschappen.
    Tenminste als de auto’s het stoepgedeelte ook niet bezet is.
    De weg waardoor we maanden in de troep gezeten hebben vorig jaar is onmiddels al weer aan het verzakken.
    Tja eigenlijk liever verhuizen maar gezien de idiote prijzen gaat dat niet lukken.
    Oplossing deur dicht met alle gehamsterde boodschappen (haha niet dus) binnen en Netflix aan is er toch woongenot.
    Fijn weekend

  4. Babs Wilkens schreef:

    Sorry zitten paar taalfouten in

Hier vind je onze regels

Reageren? Ja, graag!

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *