De verbinding tussen A8 en A9 wordt niet voor 2025 gerealiseerd. Dit jaar is ingeruimd voor onderzoek naar de ‘beleving van de bewoners van Krommenie en Assendelft rondom de N203’ en de aansluiting van Krommenie en Assendelft op het OV.

Het participatietraject waarbij “ervaringen en ideeën van bewoners” opgehaald worden, start op 25 maart met een bijeenkomst op het Trias VMBO.

UPDATE: in verband met de coronacrisis is de bijeenkomst tot nader order uitgesteld.

Het participatietraject bestaat volgens de Provincie “uit bijeenkomsten, gesprekken met bewoners en digitale participatie” waarbij “ook gebruik gemaakt van de kennis van experts.”

Omdat eventuele realisering van de verbinding op z’n vroegst over zo’n vijf jaar gaat beginnen (en dan nog lang niet afgerond is), richt het onderzoek zich op hoe “de leefbaarheid in Krommenie op korte termijn kan worden verbeterd.” Meer informatie over de avond wordt in de komende weken bekend gemaakt via de website.

OV-onderzoek

Daarnaast wordt onderzoek naar de aansluiting van Krommenie en Assendelft op het openbaar vervoer gedaan. Waarom dat gebeurt is onduidelijk. Op de website van de Provincie is een Plan van Aanpak Aansluiting openbaar vervoer en fiets te vinden waarin staat dat dergelijke maatregelen betrekkelijk zinloos zijn:

Om de verbinding via de N203 en de N246 te ontlasten, moet de Zaanlijn tussen de regio’s Alkmaar en Amsterdam in capaciteit worden uitgebreid. (…) Geconcludeerd is dat een dergelijke maatregel een bescheiden invloed op het aantal verplaatsingen, de files en de reistijden in het studiegebied. De verklaring hiervoor is dat het OV in het studiegebied in de referentie al goed is.

Het vergroten van het busnetwerk en het verhogen van de frequenties is niet mogelijk vanwege het ontbreken van voldoende vraag. Verbetering van het busnetwerk concurreert met name met het railnetwerk.

Ook zouden “capaciteitsuitbreidingen van de spoorlijn moeilijk inpasbaar en duur zijn”, en dat terwijl de NS de Zaanlijn al op de lijst heeft staan om 50 procent meer interity’s en sprinters te laten rijden, op voorwaarde dat de Guisweg-spoorovergang verdwijnt. Plannen die kennelijk niet tot het Provinciehuis zijn doorgedrongen.

Wat laat de Provincie dan echt onderzoeken? “De focus ligt op doorfietsroutes en het voor- en natransport voor het openbaar vervoer” – dat laatste dus ook op de fiets. De OV-plannen komen dus neer op meer en veiliger fietsen in Krommenie en Assendelft. Hoe dat het doorgaand verkeer beïnvloedt, is duister.

(Over veiliger fietsen in Assendelft verscheen al een geinig rapport op de website van Zaanstad: “DE oplossing is de Verbinding A8/A9”. (Dat betreft een hele aansluiting, geen halve, en het kost € 150 miljoen.) Misschien ook maar eens naar de Provincie sturen.)