Nachtvluchten Schiphol: meer overlast Krommenie en Assendelft

Er komt een nieuwe aanvliegroute naar de Polderbaan bij Schiphol tijdens de nacht.

Daardoor is er minder geluidsoverlast voor de inwoners rond Uitgeest maar meer overlast voor bewoners van Krommenie en Assendelft.

Hierover is op 7 juli van 15.30 tot 17.00 uur een digitale bijeenkomst. Wie daarbij wil zijn kan zich per mail aanmelden (Microsoft Teams).

Bron: Nieuwsbrief Gemeente Zaanstad.

Foto: Schiphol-video; kaartje onder: naderend vliegverkeer bij de Polderbaan.

Lees ook: Meer reizigers Schiphol: mei drukste maand sinds corona

Deel dit artikel:

60 reacties

  • CK Krul

    We hebben hier in Assendelft overdag al veel overlast van de Polderbaan en Zwanenburgbaan
    We willen s’ nachts rust !!!!!!!!!

    • Vera van Heusden

      Echt. Ik woon in Krommenie. Nauernasche vaart. Daar voegen ze vaak samen. Onleefbaar aan ’t worden.

      • Arthur Boon

        Dit is gewoon belachelijk voor woorden
        Waar is groen links nu .we worden nu al op een partij herrie getrakteerd woon bijna 40 jaar in assendelft maar zo erg is het nog nooit geweest .
        Hebben de bewoners ook nog inspraak?

  • Fred Blijestein

    Zal die digitale bijeenkomst enig nut hebben? Als Schiphol iets wilt dan krijgen ze het. Ik dacht dat nachtvluchten verboden waren, blijkbaar is dat in alle stilte weer afgeschaft.

    • Suzanne Serton

      Gelukkig heeft u hierin ongelijk; Schiphol wilde uitbreiden en moet nu krimpen. Wat een digitale bijeenkomst aan het lot van de steeds lawaaieriger Zaanstreek gaat veranderen vraag ik me ook af. Ik verwacht er weinig van.

      • Handig klagen over het Leed dat Schiphol heet
        Laten we allemaal maar gaan klagen over de extra herrie bij de officiële instantie: https://bezoekbas.nl/maak-melding/ Dan komen die meldingen in de statistieken waarmee – als het goed is – het aantal klachten officieel geregistreerd wordt. Het zijn n.l. het aantal ‘gehinderden’ waarop Schiphol officieel afgerekend hoort te worden.
        Een handige manier is dit te doen via https://overmijndak.ozv.nu/ – die zetten jouw klacht automatisch door naar bas.nl – als je bij die laatste instantie tenminste staat aangemeld.

        Vergeet vliegherrie.nl niet!
        Het kan zijn dat je van dit Bewoners Aanspreekpunt Schiphol je buik inmiddels vol hebt – omdat deze klachtensite niet onafhankelijk van Schiphol opereert, of omdat die site er soms maanden uit ligt omdat ze gehackt zijn en daarmee jouw gegevens op straat zijn komen te liggen. Vele honderden klachten zijn op die manier niet geregistreerd in de officiële statistieken, wat weer gunstig is voor het bedrijf Schiphol. Ook vreemd is, dat als je echt ontzettend veel last ervaart, en al die klachten keurig indient, jouw klachten dan ineens niet meer zo serieus worden genomen.
        Doe sowieso uitgebreide melding via de onafhankelijke website vliegherrie.nl – over deze nieuwe z.g. ‘MinderHinder’-maatregel. Schrijf je in voor de nieuwsbrief van sos-zaanstreek.nl – als ik tijd heb wordt dat wel weer een actuelere site…

        Breng raadsleden op de hoogte
        Maar vergeet alsjeblieft ook niet om raadsleden/volksvertegenwoordigers te laten weten wat het geweld boven je hoofd met je doet! Het is echt van belang dat zij weten, dat het niet misselijk is, de ellende die er over bepaalde wijken van Zaanstad wordt uitgestrooid!
        Inspreektijd aanvragen om raadsleden direct en persoonlijk te informeren is ook simpel. De mensen die bij de raadsgriffie werken, helpen je er graag mee, is mijn ervaring! Kijk voor de verschillende manieren waarop je dat kunt doen op: https://gemeenteraad.zaanstad.nl/participatie en/of stuur een mail naar raadsgriffie@zaanstad.nl

        Schiphol Watch informeert
        Tot slot: abonneer je op de nieuwsbrief van Schipholwatch.nl wanneer je echt goed geïnformeerd wil worden over alle aspecten die met de luchtvaartindustrie van doen hebben.

        • Suzanne Serton

          Thanks Winnie.

          Ik kan nu alweer de hele ochtend geen (telefoon)gesprek voeren in mijn tuin.

          Dat BAS had ik inderdaad al opgegeven, want die paar keer dat ik naar de site ging, lag hij er inderdaad uit. Ik heb nu maar weer eens gekeken, hij is in de lucht, en een account aangemaakt. Ik zal ook melding maken op vliegherrie.nl.

          Wat ik alleen vervelend vind aan dagelijks melding maken (want daar komt het op neer als ik alles meld) is dat je je er ook zo op gaat richten. Dat wat je aandacht geeft groeit. Niet waar? De vliegherrie is nu al onontkoombaar, maar telkens melding ervan maken zorgt ervoor dat mijn aandacht er nog meer naartoe gaat dan nu al het geval is.

          • Heel begrijpelijk, Suzanne, zo ken ik veel meer mensen die om die reden – het wordt gewoon TE ERG – geen meldingen meer maken van overlast. En dan krijgt ‘men’ dus een vertekend beeld.
            Simplisten die zich erover opwinden dat ‘een paar mensen wel waanzinnig veel meldingen hebben gedaan’ hier een heldere uitleg van de voorzitter van de Bewoners tegen vliegoverlast van Rotterdam Airport – want overlast ervaar je of ervaar je niet: https://www.ad.nl/rotterdam/hoe-vaak-mag-je-vliegoverlast-melden-frequente-melders-ervaren-veel-herrie-en-luchtvervuiling~af63b8de/
            Hoe – naast persoongebonden – het ook plaatsgebonden kan zijn, lees je hier: https://www.deorkaan.nl/winnie-de-wit-woon-je-hier-niet-dan-heb-je-geen-idee/
            Overigens als je via de overmijndak.ozv.nu melding maakt, komt die melding niet alleen bij BAS terecht, maar ook automatisch bij vliegherrie.nl. De enige voorwaarde is, dat jouw account op vliegherrie.nl hetzelfde e-mailadres is als dat wat je voor Over Mijn Dak gebruikt.
            Kan er mooi gekeken worden of de statistieken van BAS wel kloppen…

          • Gerda Brasser

            Hoi Suzanne,
            De meldingen op “ Vliegherrie.nl” komen ook bij BAS terecht. Ze krijgen ze 1 maal per jaar aangeboden. Je hoeft niet iedere dag te melden, je kan het ook periodiek doen. Anders kan je de hele dag ( en nacht ) bezig blijven, want onderhand is het nooit meer stil.
            Hartelijke groet,
            Gerda.

  • jan warrring

    Zus van zal dit wel op de voorpagina willen hebben de dorpszeur van Krommenie 😃

  • Merel Kan

    Beste Jan, je typt poep.
    Mijn zus Josefien en ik zijn lekker met vakantie (niet met het vliegtuig), elk in een ander deel van Europa. Dit stuk is niet geschreven door mij en niet gedicteerd door mijn zus, de dorpszeur waar ik verschrikkelijk trots op ben. Omdat ze zich, in tegenstelling tot een hoop toetsenbordridders, inderdaad actief bemoeit met het mooier maken van haar dorp.
    Er zijn in Krommenie een hoop leuke zaken op te sommen waar zij een rol in heeft of had, en er zijn ook minder mooie dingen waar ze zich tegen verzet. Een van die dingen is de overlast van vliegtuigen boven het dorp. Je kan zeuren en klagen en het vervolgens allemaal gelaten over je heen laten komen, maar je kan ook proberen er iets aan te doen. Dat doet zij zonder strontkarren over anderen uit te storten, zonder de maatschappij te blokkeren, maar met woorden en door de overlast zichtbaar en hoorbaar te maken.
    Jan, dit soort reacties dumpen we met regelmaat in de prullenbak. Om mensen tegen zichzelf te beschermen als ze de plank misslaan bijvoorbeeld. Nu laat ik hem door omdat het me de mogelijkheid gaf te tikken dat ik trots ben op mensen die hun nek uitsteken en daarmee voor lief moeten nemen dat ze worden weggezet als zeurpieten en erger. Er hangen soortgelijke reacties waarin Winnie de Wit er aan de haren wordt bij gesleurd. Ook zij zet zich belangeloos vol belang in voor de onderwonenden van Schiphol. Het liefst vul ik ‘voorpagina’ na ‘voorpagina’ met stukken over mijn zus, maar voor nu laat ik het even bij deze reactie. Vakantie vieren. 😃

    • Gerda Brasser

      En zo is het! Sneren is zo makkelijk vanuit je stoel.

      • Pieter Drent

        Ik heb eerst vandaag waar mogelijk die lelijke stickers verwijderd in het dorp die je te pas en onpas plakt. Lekker bezig met je milieu, weet je wel wat voor troep je plakt? Geplastificeerde stickers met een ongekende laag lijm op de achterkant

        • Ed Nieuwenhuis

          Zo is dat Pieter!

        • Gerda Brasser

          Daar is het ook heerlijk weer voor. Ik hoop wel dat u ze in de prullenbak gooit en niet op straat. Anders moet ik ze weer met de vuilprikker oprapen 😉 Maak er een fijne speurtocht van. Hartelijke groet, Gerda Brasser.
          P.S. Nog even over die lijm, anders plakken ze niet hè.

          • Ed Nieuwenhuis

            Maar Gerda,

            Als we nou met z’n allen stikkers gaan plakken, over iets waar we het niet mee eens zijn, zou je dit een goed idee vinden?

          • Gerda Brasser

            Hoi Ed,

            Overmatig vliegverkeer en de daarbij behorende vervuiling en herrie is niet het enige waar ik me mee bezig houdt. Zwerfafval, de misstanden in de bio-industrie, dierproeven, stierenvechten, milieuvervuiling, de natuur etc. dat zijn zaken waar ik me ook voor inzet en nee, daar plak ik geen stikkers voor. Dit is voor mij ook de eerste keer dat ik dat doe. Omdat veel mensen, dieren en de natuur hier onder te lijden hebben en er veel te weinig aan veranderd en het zal anders MOETEN, omdat moeder aarde dit niet lang meer volhoudt. We zullen allemaal stappen terug moeten doen, niet alleen de luchtvaart, maar ook wij als burger.
            Velen met mij kunnen vele nachten niet slapen vanwege de vliegtuigen herrie en het word nog erger laat Zaanstad ons weten.
            Wij moeten als burger de hoofdprijs voor benzine en energie betalen, de boeren moeten minder en de luchtvaart mag z’n gang maar gaan. Geen BTW op de kerosine, kapitalen aan staatssteun, vind jij dat o.k dan? Ik hoop van harte dat je ‘s gaat lezen wat die o.a. kankerverwekkende vliegtuigenuitstoot met je gezondheid, de natuur en al wat leeft doet. Daarom heb ik besloten om stikkers te laten maken, omdat veel mensen niet weten, waar te melden en dat gaat er niet om ruim 30 zoals jij last weten, maar om duizenden en dat aantal groeit nog iedere dag. Ik ken je niet van gezicht, jij mij blijkbaar wel. Ik hoop dat je me een keertje aanspreekt en dan kunnen we er misschien rustig over praten. Misschien kan je mij overtuigen dat ik het helemaal fout heb, graag hoor ik jou standpunt.

            Hartelijke groet en ik hoop tot spreeks,
            Gerda.

    • Margreet de Wit

      Mooi geschreven

  • Henk Visser

    Krachtige reply Merel. Aan iemand die niet eens weet waar leestekens te gebruiken.
    Dank je wel.
    Ik wens jouw en je zus een hele fijne vakantie.

  • Wendy Kind

    Veel respect voor zus Josefien en voor Winnie. Zij zetten hun (ieders) zorgen onvermoeibaar om in positieve daden en maken zo het leven (ook van anderen) een stukje beter. Van deze mensen zijn er veel te weinig in onze streek.

  • Henk Visser

    Beste Fred,

    Dank voor je reactie en vraag.
    Nachtvluchten op Schiphol zijn nooit ‘’verboden’’ geweest.
    Wel is gewerkt aan vermindering van het aantal nachtvluchten.
    Lees daarvoor even de onderstaande alinea, overgenomen van de officiële Schiphol website.

    Nachtvluchten op Schiphol zijn alle vluchten die tussen 23.00 uur ’s avonds en 07.00 uur ’s ochtends plaatsvinden.

    Het aantal toegestane nachtvluchten op Schiphol gaat in het komende Luchthavenverkeersbesluit (LVB-1) omlaag van 32.000 naar maximaal 29.000 per jaar.
    De stapsgewijze vermindering naar 27.000 en vervolgens 25.000 zal nader worden uitgewerkt en door het kabinet worden vastgelegd in regelgeving. Deze laatste stappen zijn mede afhankelijk van voorwaarden zoals de opening van Lelystad Airport en de vervanging van het vliegtuig door de trein op bestemmingen zoals Brussel en Düsseldorf.

    Waarom er nachtvluchten zijn
    De nachtvluchten zijn er vanwege de internationale handel en de hub-functie van Schiphol. Reizigers stappen op Schiphol over van een intercontinentale vlucht naar een Europese vlucht. De intercontinentale vluchten komen in de vroege ochtend aan op Schiphol en de Europese aansluitingen vertrekken vaak in de loop van de ochtend, zodat mensen aan het begin van de werkdag op hun bestemming zijn. Vrachtvliegtuigen zijn vrijwel altijd in de lucht en vliegen de hele nacht door, Voor bijvoorbeeld pakketpost is snelle levering van belang. Daardoor wordt er ‘s nachts gevlogen naar distributiecentra. Ook zijn er vakantievluchten in de nacht, omdat Schiphol de enige luchthaven in Nederland is waar je ’s nachts kunt vliegen. Hierdoor kunnen de aanbieders van deze vluchten hun toestellen optimaal benutten en concurreren met het buitenlandse aanbieders wat tot betaalbare ticketprijzen leidt.
    (29 juni 2922. Bron: Schiphol.nl)

    Zoals vermeld is vermindering van het aantal nachtvluchten mede afhankelijk van de opening van Lelystad Airport. Met de actuele kabinet wetgevingen als gevolg van de EU norm op stikstof beleid zal Lelystad nooit opengaan. De vervanging van vliegen op Brussel en Düsseldorf door trein zal tot op het brandende zwaard tegengewerkt worden door de luchtvaartlobbylisten. Zoals het al de EU miljarden subsidies voor snelspoor, begin deze eeuw, verhinderd heeft. Nederland is een blanke vlek op de Europese kaart van HSL.

    Sommige luchthavens hebben een nachtvliegverbod. Zoals Frankfurt.
    Daar mag tussen 11 pm en 5 am geen vliegverkeer plaatsvinden.
    Toegegeven, om tien over vijf in de ochtend wakker worden door straalmotoren is absoluut geen pretje. Hier begint de terreur pas rond half zeven.
    De Nederlandse overheid ( aandeelhouder in de KLM) en subsidiënt in dit bedrijf middels 6,5 miljard, plus de indirecte subsidies (volgens berekening van het NRC), zal zich nu in alle bochten moeten worstelen deze spendering van ons belastinggeld te verantwoorden.
    Met de noodzakelijke krimp wordt het moeilijker voor de KLM de subsidie snel af te lossen. Waardoor het langer aan de leiband loopt van de overheid, die geen ander keus heeft dan de EU verplichtingen op te volgen.
    In die samenhang is opening van Lelystad Airport een utopie. Een totale verspilling van ons belastinggeld. En moet Schiphol krimpen. Geen ballon kan oneindig opgeblazen worden.

    Terugkomend op de vraag van Fred, nachtvluchten zullen nog wel een tijd gebeuren. Pas als we minder verslaafd raken aan pretvliegen voor een bruin huidje en stoppen met bestellen van goedkope (kinder arbeid) producten uit China, leren te consuminderen, ‘CONSUMINDEREN’, pas dan zal de terreur in de nacht tot het verleden gaan behoren.

    • Suzanne Serton

      Zoals je zelf al aangeeft is de hub-functie het grootste probleem. De Nederlander die een welverdiende vakantie boekt om ergens een bruin kleurtje op te doen is dat niet. Ik denk dat we echt moeten stoppen met de vinger wijzen naar deze burgers. De hakken gaan ervan in het zand en dat werkt de boel alleen maar tegen. 8 Procent van de Nederlanders maakt 40 procent van de vluchten. Veelvliegers; ik pleit ervoor de prijs van een ticket exponentieel te verhogen bij iedere vlucht die de veelvlieger neemt. Hoe meer je vliegt, hoe duurder het wordt.
      Maar dan nog: de consument is niet werkelijk het probleem. Vliegen wordt kunstmatig goedkoop gehouden, reizen met de trein naar bestemmingen binnen Europa is duur, ingewikkeld en traag, ons piepkleine landje heeft een van de grootste luchthavens van Europa en ondanks de groei van Schiphol is de werkgelegenheid aldaar alleen maar afgenomen, enz. enz. De lijst met zaken die niet kloppen bij Schiphol en met het beleid van onze regering is eindeloos, maar dat hoef ik jou allemaal niet te vertellen natuurlijk. 🙂
      O ja, nog even over China: Als we nu eens de belasting op arbeid afschaffen (of op zijn minst drastisch verminderen), dan wordt arbeid een stuk voordeliger en kunnen we meer in eigen land produceren. Ook moet China nou eens net zoveel belasting/invoerrechten aan ons gaan betalen als de rest van de wereld doet. Het moet eens over zijn met die oneerlijke concurrentie. Dus ook hier is de consument niet de schuldige, maar de overheid en het bedrijfsleven.

  • Peter Bos

    “Ook zijn er vakantievluchten in de nacht, omdat Schiphol de enige luchthaven in Nederland is waar je ’s nachts kunt vliegen. Hierdoor kunnen de aanbieders van deze vluchten hun toestellen optimaal benutten en concurreren met het buitenlandse aanbieders wat tot betaalbare ticketprijzen leidt.”
    Dat is natuurlijk een kolderverhaal. Die buitenlandse maatschappijen vliegen ook op Schiphol maar niet ’s nachts. Het is nu 1.50 en op dit moment komen er nog Transavia-vluchten aan uit Ibiza, Larnaca, Tenerife, Lissabon, Gran Canaria, Malaga en Beiroet (vakantiebestemming?). De toestellen van de concurrent staan aan de grond. Voordat het eerste toestel van concurrent EasyJet straks om 7.00 vertrekt zijn er al 33 Europese vluchten van Transavia en KLM vertrokken, waaronder vluchten naar Eindhoven, Brussel en Dusseldorf.

  • Jan Schaap

    Beste mensen,
    Speel uw commentaar niet op de man/vrouw en let daarbij niet teveel op de spellingsfouten/leestekens; het gaat tenslotte om de boodschap.👍

  • Jolanda Schouten

    Verschrikkelijk. De paar uurtjes rust die we nu nog tussen 23:15 en 05:45 hebben ook nog wegnemen?

  • Mike van Gerven

    Ik ben bang dat wij er niet veel tegen kunnen doen, maar als Schiphol echt om de bewoners gaf dan kunnen zij wel zgn glijvluchten verplicht stellen. Hier is een proef mee gedaan in Twente die succesvol was. Van grote hoogte zweven naar beneden. Minder kerosine, minder geluid van gas gevende vliegtuigen. Dat is wat Schiphol minimaal kan doen voor ons lijkt mij. Zie https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Glijvluchtnadering

  • Gerda Brasser

    Als u, net als vele dorpsgenoten ook hinder ondervindt van vliegtuigen herrie en vervuiling, kunt u melding hiervan maken bij” Vliegherrie.nl” ook kunt u de petitie tekenen “krimp de luchtvaart” Dit moet anders en zeker ook de nachtvluchten verschrikkelijk! De boeren worden gedwongen te stoppen en de luchtvaart komt overal maar mee weg. Blijkbaar gaat de luchtvaart boven het eten wat de boeren voor ons produceren. Er gaat in Den-Haag in de politiek iets vreselijk mis. Woensdag ga ik mee naar het gerechtsgebouw in Amsterdam, waar KLM word gedagvaard, een historische gebeurtenis, de processen gaan beginnen tegen de overal maar mee wegkomende luchtvaart.

    • Ed Nieuwenhuis

      Beste Gerda,

      Steeds weer kom ik je naam tegen, als het over vliegverkeer gaat. er zijn 34 bellers, die 20.000 keer bellen per jaar over geluidsoverlast. een hele, hele kleine minderheid van de mensen die WEL instemmen met schiphol, omdat zij wisten, toen zij de sleutel van hun woning kregen, dat er vliegtuigen over komen. ik blijf het maar herhalen, maar als je aan de tramlijn woont, dan bestaat de kans dat er wel eens een tram voorbij komt, dit geldt voor snelwegen, treinen maar ook bij Artis, waar je de hele dag dierengeluiden hoort. Nogmaals moet ik je verzoek, niet alleen voor jezelf, maar ook voor alle zaankanters, om een ander woongebied op te zoeken, aangezien je echt compleet getraumatiseerd bent van vliegtuigen.
      Ik ben trots op onze nationale luchthaven (al gaat het even niet goed nu) en de nationale Luchtvaart Maatschappij waar vele duizenden mensen hun brood mee verdienen! Daarnaast woon ik 55 jaar in Krommenie en Assendelft!

      • R de Vries

        Beste Ed,

        Waarom ben je trots op de KLM?

        Ik zie alleen maar een slecht geleid bedrijf wat sinds haar bestaan al 10 keer is gered door verschillende kabinetten met miljoenen, en later miljarden, aan belastinggeld wat nooit en te nimmer terug komt.
        Bovendien is ze in 2004 door Air France overgenomen.

        • Ed Nieuwenhuis

          beste R de Vries, Ik ben niet alleen trots op de KLM, maar ook op Schiphol en al haar partners. Alleen bij de KLM werken meer dan 30.000 mensen met zo’n 200 toestellen. Dat zijn heel veel gezinnen, die veelal vele jaren in dienst zijn bij de KLM, omdat het een bedrijf is met goed werkgeverschap. De vliegtuigen worden steeds geavanceerder, schoner en het personeel groeit daarin mee. De technische know-how ligt op een hoog peil en een jaarlijkse instroom van vele studenten op alle vakgebieden. Daarnaast hebben ze met pieter Elbers aan het roer, die onlangs is benoemd tot Commandeur in de Orde van Oranje-Nassau, een man gehad, die tot zijn aftreden vorige week, van KLM een financieel gezonde, vitale en innovatieve luchtvaartmaatschappij heeft weten te maken, die door zijn uitgebreide netwerk van grote nationale en internationale waarde is. Hiermee heeft hij positief bijgedragen aan het vestigingsklimaat van Nederland en creëerde hij met KLM werkgelegenheid niet alleen binnen de luchtvaartsector maar ook daar buiten. Inderdaad is het nu afwachten wat de nieuwe president-directeur Marjan Rintel gaat doen en of zij net zo met hart en ziel de Koninklijke maatschappij kan vertegenwoordigen.

      • Gerda Brasser

        Hoi Ed,
        Ik ben geboren in Krommenie en woon hier 63 jaar.
        Van vroeger kwam er wel ‘s een vliegtuig voorbij en dan vond ik het nog mooi ook, niks aan de hand.
        Nu komt er wel ‘s geen vliegtuig voorbij, het is volledig uit de hand gelopen.
        En, als jij voor mij een rustig plekje kan vinden om te wonen…GRAAG.
        Liefst met een tuintje en natuurlijk zonder vliegtuigen herrie en ernstige vervuiling.
        De aarde warmt, mede door de vliegtuigen uitstoot teveel op, dus misschien hebben we over een paar jaar “Amersfoort aan zee” en als het zo doorgaat met de vervuiling hebben we misschien helemaal niets meer en geeft moeder aarde zelf de moed op. Heb je daar wel ‘s over nagedacht hoe “niet goed” het allemaal gaat. Ga je wat verdiepen daarin en dan zul je mij misschien ook wat meer begrijpen. Hoor het graag van je.
        Hartelijke groet,
        Gerda.

        • Frans Kwast

          Wat wil je nou Gerda? Er wonen straks 19 á 20 miljoen mensen op 42000 km2. Die moeten eten, werken, wonen en recreëren en nog de rest in het dagelijks leven. Dat gaat niet zonder overlast, als je als iedereen hutje mutje zit, dus je zal er maar moeten wennen, ben ik bang…

          • Gerda Brasser

            Hoi Frans,

            We zullen gewoon veel rekening met elkaar moeten houden.
            Nederland word en is al veel en veel te vol, er is bijna geen ruimte meer om aan de drukte te ontsnappen en daar hebben steeds meer mensen last van. Er lopen niet voor niks zoveel mensen met “een kort lontje”. En als je dan ook niet genoeg nachtrust krijgt, raak je oververmoeid en dat komt je humeur niet te goede. Ik woon pal onder de Zwanenburg en de Polderbaan loopt daar parallel aan, dus reken maar uit, wat er alleen al aan de achterkant van mijn woning overkomt en ook in de nacht. Ik heb niks tegen vliegen, maar wel tegen de manier waarop het nu gaat. Veel en veel teveel. Daarom heb ik als 1 van de eerste de petitie “Krimp de luchtvaart” getekend. Ik wil dat er ook nog een toekomst voor mijn kleindochter is.

      • Gerda Brasser

        Hoi Ed, wat jammer dat je nog niet heb gereageerd op de vraag, waarom jij zo trots bent op de KLM.
        Je zat net zo gefocust in de aanval op mij, probeer dan net zo gedetailleerd je trots op de KLM te verdedigen.
        Ik denk dat je beter trots op de Nederlandse boeren kan zijn, die zorgen er mede voor dat jij iedere avond te eten heb.
        Ik weet wel waarom ik niet trots ben op de KLM, een groot deel van die redenen heeft iemand anders al beschreven, de gezondheidsklachten die de uitstoot veroorzaken, heb je daar wel ‘s over nagedacht, de enorme herrie, de milieuvervuiling, de opwarming van de aarde etc. Ga ‘s googelen en laat je ‘s goed voorlichten. Wat je net heb gedaan is zomaar iets in de ruimte schrijven, waaruit duidelijk blijkt dat je niet weet waar je het over hebt. Gedraag je als een volwassen man, die weet waar hij het over heeft en dat ook kan onderbouwen.
        Ik hoop dat je nog gaat antwoorden op de vraag die je is gesteld. En….als het je niet lukt met googelen, wil ik je bij mij thuis best helpen en leg ik het je uit.zet ik lekker koffie voor je en mag jij een koekje kiezen. Ik hoor het graag van je. Voor nu, een rustige avond, zonder vliegtuigen overlast toegewenst. Hartelijke groet, Gerda.

        • Ed Nieuwenhuis

          Beste Gerda,
          Als reactie op je betoog het volgende. Wat fijn dat je 63 jaar in Krommenie woont, we kunnen elkaar dus de hand schudden. Naar wat ligt onze visie ver uit elkaar wat betreft ons prachtige dorp. Ja, het vliegverkeer is gegroeid, maar dat geldt niet alleen voor de vliegtuigen. We leven niet meer in de jaren 60 of 70, waar je misschien graag naar terug wilt. De populatie mensen is verdubbeld, mede omdat we de afgelopen jaren het beste jongetje van de klas waren van de EU, om vluchtelingen op te nemen. Voorbeeld; dat waren er in 2020 zo’n 80.000 en in heel Europa maar liefst 400.000 mensen.
          De fietspaden lopen vol, de verkeersbewegingen op de Provinciale zijn belachelijk hoog en denk ook eens aan de vraag van voedingsmiddelen, die al deze extra inwoners van Nederland opeisen. Los van de stront, die zij dagelijks produceren. Dus Gerda, ook het vliegverkeer neemt hierdoor toe.
          We willen op vakantie, winkels en bedrijven moeten bevoorraad worden en we bestellen heel veel artikelen bij Ali-express en soortgelijke bedrijven. Als er dan een oplossing is gevonden om het vliegverkeer te verminderen, door vele vluchten te verschuiven naar Lelystad, dan is er altijd wel een groepering, die dit tegenhoud. waarschijnlijk dezelfde waar jij op stemt Gerda. Helaas heeft deze groep er dus voor gezorgd dat jouw nachtvluchten alleen maar is toegenomen de afgelopen jaren.
          Deze zelfde groep, die ervoor heeft gezorgd dat Lelystad niet mag uitbreiden heeft er ook voor gezorgd dat wij in een stokstofcrisis zijn beland, die gemakkelijk voorkomen had kunnen worden. Dit omdat onze bestuurders van dit land stokstofeisen heeft opgelegd binnen Nederland, die 100x hoger zijn dan de omringende landen (0,7 gram t.o.v. 100 gram pet hectare per jaar). Als de zand uit de Sahara zijn weg weet te vinden naar Nederland, wat dan te denken van stikstof en CO2, maar dat is weer een hele andere discussie, toch?
          Zowel het stikstofbeleid als het klimaat is een Hoax, gecreëerd door de wereldpolitiek en de journaille. Wij kunnen het weer niet voor een week voorspellen, maar wel doorberekenen hoe de wereld er in 2050 uitziet. deze aardbol bestaat al miljoenen jaren, en heeft voor heel veel verschillende klimaatstadia ‘s gezorgd. ijstijden, hitte, overstromingen, droogleggingen, etc. etc. alles heeft deze bol reeds doorstaan en als het eens hard waait dan waaien de dakpannen van het dak, zorgt de natuur voor een Tsunami en zinken mammoettankers als kartonnen doosjes, zo krachtig is de natuur. Dat het klimaat veranderd is duidelijk, maar of de mens daar debet aan is, dat is een tweede! jij en vele anderen denken maar dat wij dit kunnen manipuleren! Ik kan je vertellen dat wetenschappelijk is aangetoond dat onze wereldbol schoner en groener is dan 50 jaar geleden, toen auto’s, de industrie en ook vliegtuigen, veel meer uitstootten, dan heden ten dage. Daar mogen we trots op zijn! Dat komt mede door de innovaties van studenten en berdrijven, die zich hier hard voor maken en dat geldt dus in grote mate ook voor onze luchtvaarttechnologie. Dat komt zeker niet door jou en die ander 30 mensen die 20.000 keer de klachtenlijn bellen, omdat ze van 10 tot 18.00 uur in hun achtertuin vliegtuigen horen overkomen.
          Het blijft de ja en de nee tussen ons Gerda en wij zullen er met een bakje koffie zeker niet uitkomen! Ik blijf dan ook zeggen dat je inderdaad beter een hutje op de hei kunt kopen. Ver weg van Schiphol. Want ik en vele andere trotse Hollanders zien liever groei in samenhang met nieuwe technologieën, dan stilstand of achteruitgang wat jij pretendeert!

          • Gerda Brasser

            Hoi Ed,

            Om een lang verhaal kort te maken, we zullen moeten minderen. ALLEMAAL. Omdat Nederland uit z’n voegen knapt. En volgens mij weet jij niet waar ik op stem, dat is voor mij iedere keer ook een grote klus om te kiezen. En reken d’r maar op dat die krimp van de luchtvaart komt .Er lopen gelukkig ook in Nederland mensen met een gezond verstand rond en die wel weten waar ze het over hebben en zien hoe fout het gaat, die zich hier keihard voor in blijven zetten. Terecht, met grote dank en steun van vele landgenoten.
            Groetjes,
            Gerda.

  • Ilse Bloem

    Dit kan niet waar zijn! Het is vanaf 7 uur tot in de middag al een op en aan herrie door de vliegtuigen. Ik heb het een keer opgevraagd hoeveel vliegtuigen in een paar uur en het was 250 !!! In de tuin zitten en met elkaar praten moet tussen 2 vliegtuigen in. Het is echt erger geworden in een jaar! Dus : NEE NIET NOG EENS IN DE AVOND/ NACHT UREN.

    • Gerda Brasser

      Hoi IIse ,

      Je kan vliegtuigen overlast melden bij “Vliegherrie.nl”
      Veel mensen die wel overlast ervaren, kennen deze site nog niet.
      Hartelijke groet,
      Gerda Brasser

      En ja, het is vandaag weer verschrikkelijk. Teveel herrie en vervuiling.

  • R de Vries

    Maandag protesteren boeren (als het meezit) bij Schiphol.
    Iedereen kan zich bij het protest aansluiten, ook al zijn de motieven verschillend.

    • Arthur Boon

      Goed plan ,vliegen prima maar wel tot zekere hoogte .
      Geen steden tripjes van 65 euro naar barcelona.
      En als met weet hoe kankerverwekkend kerosine is
      praat men wel anders ,regelmatig zie je vliegtuigen
      kerosine uit de vleugels dumpen ,dat moet boven zee
      maar de waarheid is anders.
      Zoals men weet moeten ze v rij van brandstof landen,
      maar regelmatig gezien dat ze dat boven land doen.
      En de boeren mogen geen stikstof produceren ,heel
      tegenstrijdig

      • Jaap Meeuwsen

        Misschien eens accijns op vliegtuigbrandstof gaan heffen ?
        Dan is het snel gedaan met die goedkope tickets.
        In plaats van de autobrandstoffen zonder probleem schrikbarend duur te maken.
        Tijdens corona werd er gezegd dat de wereld nooit meer hetzelfde zou zijn, nou dat klopt, het is nog gekker geworden.
        En mensen, moeder natuur legt echt niet het lootje, wij als mensheid zullen het onderspit delven, de aarde vergaat niet hoor.

        • Bert Versteeg

          Jaap, accijns op kerosine kan niet , daar heeft Nederland geen zeggenschap over omdat de luchthaven een soort van niemandsland is, in de taxfree winkels achter de douane worden ook geen BTW en accijnzen geheven waardoor je heel goedkoop drank, sigaretten etc kunt kopen.
          Maar waarom moeten we het vliegen duurder maken?
          Is het niet beter om het alternatief van korte vluchten tot 500 km, de trein, goedkoper te maken zodat dit vervoermiddel kan concurreren met het vliegtuig?

  • Richard van Slooten

    De overlast van vliegverkeer neemt steeds meer toe. Ik ben geboren en getogen Zaankanter en woon hier nu ruim 50 jaar. Op bepaalde dagen vind ik het echt ondragelijk geworden. Buiten zitten is dan onmogelijk: je kunt elkaar nauwelijks verstaan. De herrie van het ene vliegtuig is nog niet weg of de volgende komt al binnen gehoorbereik. Vanmiddag raast het weer in 2 rijen over Assendelft. Ja, ik weet dat deze regio een aanvliegroute is. Maar het was nog nooit zo erg als nu. En dadelijk dus ook nog meer ’s nachts? Fijn, op warme zomeravonden, alle ramen verplicht dicht.

    Wanneer ik dan hoor dat meer dan de helft van het vliegverkeer naar Schiphol niet eens in Nederland moet zijn, maar overstapt naar andere bestemmingen in Europa (HUB-functie?) dan denk ik: hier worden verkeerde keuzes gemaakt.

  • Fred Blijestein

    Kan iemand mij vertellen waar die verafgoding voor Schiphol vandaan komt? Een miljardensteun eisend, (en krijgt) bedrijf. (KLM) die mensen zowel lichamelijk en geestelijk ziek maakt. Op een bepaald moment is de rek eruit en kan er niet meer gegroeid worden, helaas begrijpt rupsje nooit genoeg dit niet. En nog een vraag: Welke malloot heeft ooit de bijnaam” Onze Nationale trots ” bedacht?

    • Suzanne Serton

      Propaganda Fred, dat denk ik tenminste. Dit boek heb ik maar eens op mijn leeslijst gezet, want ik vraag me hetzelfde al jaren af: De blauwe fabel | Waarom we de KLM al een eeuw lang tegen elke prijs in de lucht houden. Hoewel we de inhoud ervan misschien met een korreltje zout moeten nemen, boze tongen beweren namelijk dat de schrijver meer activist dan journalist is.

      • Journalist van Follow the Money zijnde, volgt Thies Joosten de weg van het geld. Als dan uit zijn diepgravende onderzoek blijkt, dat de KLM in haar 100-jarige bestaan slecht 15 jaar op eigen benen kon staan, dan hebben dus 85 jaar Nederlandse burgers dit bedrijf overeind gehouden.
        Als die feiten je niet aanstaan – omdat je bijv. een groot bewonderaar bent van de luchtvaart – kun je de boodschapper natuurlijk best negatief kwalificeren als activist. Zelf ben ik tegen wil en dank in de rol van burger-activist gedwongen – omdat ik niet langer tegen de twee banen onheil boven mijn hoofd bestand ben. Het is dus uit nood geboren strijden tegen je eigen overheid – die handelt in strijd met artikel 21 van onze Grondwet, en die nalaat te zorgen voor een gezonde leefomgeving. Hieronder lees ik de invoelende reactie van Hans, die snapt dat activisme hier in het noorden van Zaanstad een must is – waarvoor dank!
        Als Lobby-oma Winnie lobby ik alweer bijna 5 jaar voor de gezondheid van mijn kleinkinderen in Assendelft – klinkt stukken positiever, toch?

    • Henk Visser

      Beste Fred,

      Bij deze leg ik je uit waar de “verafgoding’’ en “Nationale trots” m.b.t. de KLM vandaan komt.
      Uitstekende vraag trouwens die vast veel meer mensen stellen.

      Daarvoor moeten we een tijd terug in de geschiedenis. Terug naar het begin van de vorige eeuw.
      Oorlogen stimuleren altijd technologische ontwikkeling. En dat gebeurde met de luchtvaart in WW1, waarin het neutrale Nederland een serieuze vliegtuigindustrie kende. Anthony Fokker probeerde zijn revolutionaire toestellen te verkopen aan de overheid die er geen interesse in had.
      Zodoende werd de legendarische Fokker Driedekker aan Duitsland verkocht die er in handen van Otto von Richthofen (de rode baron) furore mee maakte.
      In het interbellum vond de legendarische vlucht plaats van de ‘Uiver’. Een KLM Douglas DC2 toestel dat in 1934 de luchtrace van Londen naar Melbourne (Australië) won in de handicap klasse (2de algemeen)
      Luchtvaart was toen net zo populair als nu de smartphone. De mens kon de aarde ontstijgen.

      Elke zichzelf respecterende natie zag de waarde van een eigen vliegmaatschappij. Het werd een nationale trots. Een toonbeeld van technologische vooruitgang.
      Al in 1919, een jaar na de grote oorlog, werd de KLM opgericht. De Koninklijke Luchtvaart Maatschappij voor Nederland en koloniën. Omdat de naam nooit veranderd is (behalve omissie van ‘koloniën) is de KLM nu de oudste luchtvaartmaatschappij ter wereld.

      En daar zien we de oorsprong van de hedendaagse “verafgoding” voor ‘onze nationale trots’.
      Waar een klein land groot in kan zijn; vliegen. Sinds de opstijging in 1919 permanent door de media tot zalig verklaard. Dogmatisch tot een fundamentele pijler gemaakt van de economie. Alsof alleen de KLM Nederland groot heeft gemaakt. Dientengevolge heeft het nu de exclusieve status van een
      ‘Staat in de Staat’.

  • hans van rheenen

    Schiphol is inmiddels ook economisch een samenhangend “industriegebied” met een kroontje geworden ….

    Voor de Zaankanters die niet in het betroffen gebied wonen mijn tip: ga eens een dagje “gezellig” wandelen of fietsen in de regio Assendelft/Krommenie.

    Ononderbroken halen de vliegtuigen je van twee kanten in en dàn besef je aan den lijve wat die bewoners meemaken en langzaam de gebalde vuisten uit hun broekzak moeten halen en in alle staten raken wanneer ze lezen dat het nòg erger gaat worden.

    Ik heb er begrip voor dat de bewoners naar de schuldigen gaan zoeken, want dit kàn gewoon niet meer! Terreur!!

  • Gerda Brasser

    En het vliegt en vliegt maar door maar door. In Nederland kunnen alle bordjes wel verwijderd worden met de tekst “stilte gebied/ beschermd natuurgebied “ Daar heeft de luchtvaart geen boodschap aan. Met veel kabaal en uitstoot word daar dagelijks dwars overheen gevlogen.Waarom mogen bouwbedrijven, stratenmakers etc. ‘s nachts niet werken, ook niet in de avond en vroege morgen. Omdat mensen in de nacht moeten slapen, om ‘s morgens weer uitgerust wakker te kunnen worden.Maar de luchtvaart blijkt hier ook weer als enige een uitzonderingspositie in te hebben. En met de nieuwe aanvliegroute, die bedacht is, word het voor ons in Krommenie dus nog ellendiger. Maar het tij gaat keren, hoogmoed komt ten val.

    • hans van rheenen

      STILTEGEBIEDEN …
      zijn gebieden die zijn aangewezen om gebiedsvreemde geluiden zoveel mogelijk te vermijden.

      De gemeente heeft daarover géén enkele zeggenschap. Het is een uitvinding van de Provincie afd. milieu.

      Het handhaven is trouwens alleen mogelijk bij de bedrijven, gelegen BINNEN de aangewezen stiltegebieden …. !!

      De vliegerij is dus géén gevestigd bedrijf binnen het stiltegebied en niet met deze semi-regelgeving te vangen!

  • hans van rheenen

    Winnie de Wit schreef op 05 juli het volgende:

    “Hieronder lees ik de invoelende reactie van Hans, die snapt dat activisme hier in het noorden van Zaanstad een must is … “.

    Invoelend, omdat dit voor mij een déjà vu is en ik (helaas) ervaringsdeskundige ben. Ik heb jarenlang de uitbreiding van de inmiddels Internationale Flughafen-Düsseldorf in een vergelijkbare situatie geprobeerd te verhinderen. Het werd uiteindelijk een drama. De fel protesterende dorpen rondom het vliegveld werden door de Landesregierung NRW, waarvan Düsseldorf de hoofdstad is letterlijk ingepakt en deze activistische dorpen opgeheven, tot wijken van de stad gedegradeerd.

    Ook helaas, was toen de enige mogelijkheid nog om de woonplek te verlaten en het verlies te moeten accepteren.

    Activist worden is géén garantie voor meer succes! Solidariteit in de breedte ontwikkelen … m.i. eerder!

    • Hoe erg: het is bij alle luchthavens hetzelfde – geld boven leefomgeving, winsten belangrijker dan mensen…
      Maar er komt gelukkig steeds meer samenwerking, er zijn steeds meer mensen die de hinder die ze ondervinden gaan beschrijven op platforms als vliegherrie.nl. Niet alleen inzake Schiphol, maar ook vanwege die andere grote uitstoter van gore stoffen – Tata Steel.

  • hans van rheenen

    Samenwerking en duidelijke informatie voor en door de direct betroffenen en betrokkenen, maar ook voor en door de hele regio Zaanstad in solidariteit, staat aan het begin van dit artikel/deze topic bovenaan al aangegeven.

    Hierover is op 7 juli van 15.30 tot 17.00 uur een digitale bijeenkomst.
    Wie daarbij wil zijn kan zich per mail nog aanmelden via lhurts@omgevingsraadschiphol.nl

    DOEN!

  • hans van rheenen

    Heeft u het gedaan vanmiddag?

    … zich aangemeld bij de videodiscussie omgevingsraagschiphol.nl?

    De wethouder van Zaanstad hàd zich aangemeld, maar de deelname later weer ingetrokken. Er was eerder al een besluit genomen waarmee hij het niet eens was. Het lijkt alsof de zaak gewoon doorgaat zònder zijn inspraak die niet was genotuleerd? te hebben meegenomen. Dat kàn nog een flink vliegtuigstaartje krijgen.

    25% van de vliegtuigen gaan de ontwikkelde krommingslijn niet volgen en blijft de oude route vliegen, bovendien ligt de Polderbaan korter op de glijvluchtlijn dan de Zwanenburgbaan … en dàt heeft dan ook weer negatieve gevolgen.

    Meer informatie via het NH-Dagblad of via de correspondent van De Orkaan.

    Proefstart vanaf 14.07.2022 en meer informatie op minderhinderschiphol.nl

    NB. Van de 100 aanmeldingen waren er vanmiddag nog geen 50 daadwerkelijk aanwezig. Teleurstellende deelname voor zo’n groot gezondheidsprobleem!

  • hans van rheenen

    Goed nieuws en/of slecht nieuws voor de Zaanse bewoners van Krommenie en Assendelft?

    https://schipholwatch.nl/2022/07/07/polderbaan-blijkt-illegaal-te-zijn-aangelegd/

  • Gerard Van daal

    Ik vind dat dit niet kan boven assendelft als je buiten staat stinkt het naar uitlaat gas van de vliegtuigen en dat ademen we gewoon in en dat vind men normaal .heel ongezond .ik niet kan de thuin deur niet open doen door de stank. En dan nog de herrie de hele nacht door wor er heel onrustig van . Dit moet aders niet goed voor de gezondheid.

Reageren? Ja, graag! Houd je aan onze regels

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.