Toen Orkaankracht Valentijn Sessink gisteren over de Wilhelminabrug in Zaandam fietste, viel hem op dat de fliebertjes (attentiebakens) er wel héél fleurig bij stonden. Hij herinnerde zich, van vlak voor de vakantie, een troosteloos slagveld, waarin eigenlijk geen enkel fliebertje meer rechtop stond. Zijn ze vernieuwd, vroeg hij zich af?

Een belletje met de woordvoerder van wethouder Gerard Slegers (CDA) bood uitkomst: inderdaad zijn er fliebertjes vernieuwd, “in het kader van regulier onderhoud”.

De fliebertjes werden geplaatst in november 2021, maar werden in de maanden daarna massaal kapotgereden. Op de foto’s zijn de eerste geknakte exemplaren al weer te zien.

Optie 3

Het definitieve einde van de fliebers lijkt al zicht. Een door een meerderheid van de raad gesteunde motie roept het college op om voor het zomerreces met een plan te komen om ‘optie 3’ uit het Goudappel-rapport over de Wilhelminabrug uit te voeren.

Dat was het veiligste scenario maar Slegers gaf zelf de voorkeur aan de goedkopere eerste optie. De motie vraagt om:

“een technisch, juridisch en financieel haalbaar plan om de bruggen in het Wilhelminasluizencomplex aan te passen volgens optie 3 van het Goudappel advies, en in dit plan een fietsenopstelplaats voor de slagbomen mee te nemen.”

Bij optie 3 wordt de brug een ‘fietsstraat’ die zo ingericht wordt dat auto’s niet hard kunnen rijden. Die andere inrichting moet al ter hoogte van de Zuiddijk beginnen. De fietspaden worden bij het trottoir getrokken.

Lees hier ons Flieber-dossier en hier ons Wilhelminabrug-dossier

Foto’s: Valentijn Sessink

Optie 3: fietsstraat, overal 30 km, fietspaden bij trottoir (oranje), groene middenberm voor stadhuis