Olthof: 20.000 nieuwe woningen “misschien in het groen”

Gister pakte het bouwvakblad Cobouw flink uit over Zaanstad. Op de MAAK.Zaanstad-Facebook pagina wordt de suggestie gewekt dat inwoners kunnen kiezen of ze al dan niet 20.000 woningen erbij willen hebben.

In Cobouw laat Jeroen Olthof er echter geen twijfel over bestaan: die 20.000 komen er, “misschien moeten we bouwen in het groen.” En… “alle opties zijn open” volgens het bouwblad.

“De huidige plancapaciteit bedraagt nog zo’n zesduizend woningen”, zegt Olthof tegen Cobouw, “Willen we doorgroeien dan kom je dus bij de vraag: waar doen we dat dan precies. Om de vaart erin te kunnen houden, is het zaak ons daar nu over te buigen.”

olthof gemeenteNog een citaat:

“Je kunt dan bijvoorbeeld denken aan industriegebieden die komende jaren verder verouderen en wellicht beter getransformeerd kunnen worden naar woongebied. Maar ik denk ook aan ons groen. De dorpen, de veenweide. Ja, dat ligt gevoelig. Maar als je nu al locaties uitsluit, krijg je een beperkte discussie.”

Vanavond is er Couwbouw-Café in de Mailcompany. Met wethouder Jeroen Olthof en Parteon-directeur Cees van Boven.

5 reacties op Olthof: 20.000 nieuwe woningen “misschien in het groen”

  1. Marco1970 schreef:

    De stad uitbreiden naar het oosten tot de Gouw blijft er voldoen ruimte over tot Westzaan, het stuk land bij Molen de Schoolmeester wordt een park, rond om de politieburo sportvelden voor De kraaien en KFC, kunnen er bij KFC huizen gebouwd worden en verder ten oosten van Rooswijk tot De Watering in het Guisveld bouwen. Kan er direct een metrolijn gemaakt worden Zaanstad Oost vanuit het Centrum tot Krommenie en een Westlijn via Zaandam Zuid, ZMC, Kogerveld tot het Kalf.

  2. TheMX schreef:

    Je kan de provincialeweg in de gehele lengte van Zaandam tot wormerveer geheel ondertunnellen. Dit heeft als voordeel dat fijnstof en/of geluid tot het verleden behoren (groene ambitie Zaanstad). Dit kan je financieren omdat er een strip grond van +/- 8 km lang en 50 meter breed vrijkomt. Dit kan je onderverdelen in percelen, waar ruimte zat door vrijkomt.

    Heeft als extra voordelen:

    – oost west verbindingen onder de grond, onder het spoor
    – Ambitie om te bouwen nabij stations locaties wordt vervuld
    – Ruimte gecreerd voor 3200 eensgezins woningen.
    – Minder CO2 uitstoot
    – Veel woningen langs de provinciale weg staan op de saneringslijst ivm met geluid. Dit kan dan geschrapt worden en bespaart dus kosten

    – Verstedeling
    – vooruitgang op woon en leef klimaat
    – Betere onstluiting
    – Voldaan aan woningvooraad

    een stuk grond levert +/- 1000 euro per m2 op. laten we zeggen dat je 66% gebruikt voor woonpercelen ivm voorzieningen, dan levert deze tunnel 264 miljoen euro op. Waarschijnlijk genoeg om de tunnel te financieren.

  3. Wim schreef:

    Waarom zou Zaanstad eigenlijk sls een idioot door moeten groeien? De treinen over het middeleeuwse Zaanse spoorlijntje zijn nu al elke dag overvol Alleen nog staanplaatsen!!. .Een enorme vergrijzing en dus leegstand is duidelijk zichtbaar aan de gang, de grote, traditioneel Zaanse bedrijven trekken al een tijdje uit de regio weg. De leegstand en verval van de Zaanse industrieterreinen neemt alarmerende vormen aan. Denk toch eens een keer na. Dit is waanzin.

  4. Ruud pauw schreef:

    Terwijl de rest van de raad de burgers van Zaanstad het probleem voorlegt waar mogelijkheden liggen tot nieuwbouw, kiest Olthof er voor om in ieder geval de mogelijkheid open te laten voor het bouwen in het groen. Een slecht gekozen moment. De burger zal denken dat het allemaal al bekokstoofd is. Voor ROSA is bouwen in het groen onbespreekbaar.

  5. De Orkaan schreef:

    Olthof lijkt nogal van zichzelf geschrokken te zijn. Hij zei gisteravond bij het Cobouw-café dat hij vooral de discussie “wilde aanzwengelen”. Hij zei overigens niet dat hij verkeerd geciteerd was. Die discussie krijgt hij.

Hier vind je onze regels

Reageren? Ja, graag!

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *