De kogel is nog steeds niet door de kerk bij het nieuwbouwproject Eilanden van Hain in Krommenie.

Henk Visser, voorzitter van de Bewonerscommissie Van Allen / Gagarinstraat in Krommenie, waarschuwt in deze opiniebijdrage voor iets anders dan bouwverkeer, schaduwwerking en toegangswegen. Volgens hem gaan de nieuwe bewoners pal onder een drukke aanvliegroute van Schiphol wonen.

Door Henk Visser

Wonderbaarlijk. Bij alle inspraakrondes over het nieuwbouwproject in de Noorderhamis nooit een discussie geweest over de locatie pal onder de Zwanenburg- en Polderbaan routes van luchthaven Schiphol. En welk effect dit heeft op de nieuwe bewoners.

Wie op de ams website inzoomt op Krommenie ziet boven de Provincialeweg twee grijze vlakken. Daar komen de 233 vrije sector woningen. Volgens de gebruiksprognose 2021 van Schiphol gaan daar dit jaar 334.000 (waarvan 23.000 nachtvluchten) overheen, afhankelijk van windrichting en windkracht.

De twee primaire banen zijn niet voor niets in de Noord-Zuid-as gelegd. Driekwart van het jaar komt de wind voornamelijk uit het zuiden wat gunstig is voor de landingen. In een Orkaan artikel van 20-7-20 schreef ik al dat volgens een rapport van de WHO een derde van alle woningen in Nederland op een lawaaiige plek staan.

Op slechts 725- en 650 meter onder de aanvliegroutes van de Zwanenburg- en Polderbaan ligt de wijk Noorderham in Krommenie. En uitgerekend dáár mogen 233 gezinnen hun rust en landelijke ruimte vinden, volgens de propaganda van AM BV.

Of al deze nieuwe buren geluidsoverlast ervaren is subjectief. Men stoort zich eraan of niet. Wat wel degelijk een impact heeft is de blootstelling aan CO2. Een enkel vliegtuig produceert 3 ton aan Carbon Dioxide per passagier. En dit cijfer stijgt drastisch als het toestel vrijwel leeg is. Waar we nu veel mee te maken hebben omdat Airliners moeten blijven vliegen (leeg of niet) om hun slots op de luchthavens veilig te stellen.

Fijnstof (uit verbranding van vliegtuig kerosine) is net zo onzichtbaar, reukloos en smaakloos als het Covid 19 virus. In Krommenie-Noord wonen zo pakweg 35.000 mensen. 17.000 daarvan leven korter als gevolg van fijnstof, ultra-fijnstof en geluidsvervuiling.

Onder de nieuwe luchtvaartnota zou het vliegverkeer tot 2030 mogen groeien naar minimaal 596.000.Wat betekent dat concreet voor de nieuwe bewoners van de Eilanden van Hain? Dat ze vanaf 6.30 tot 21.00 uur vier keer per dag in clusters van 2 uur elke 2 minuten een vliegtuig over zich heen krijgen op gemiddeld 700 meter.

Geloof mij als (helaas) ervaringsdeskundige, dat is geen overlast meer, maar een regelrechte aanval op artikel 21 van de Grondwet. Dit ervaar ik als staatsterrorisme. Je hoort de telefoon niet meer, de deurbel. Geen zitje in de zon in de tuin of balkon. Geen gesprek met buren mogelijk. Geen TV kijken of ongestoord muziek luisteren. 8 uur per dag elke 2 minuten het gegier maakt een mens krankzinnig. Als hij of zij geen goede gehoorbescherming heeft. Grote kappen die de oren geheel omsluiten. En de paniek slaat toe als deze even zoek zijn.

Dat is wat de nieuwe bewoners van de Eilanden van Hain te wachten staat. De gemeente Zaanstad gaat er doof en blind aan voorbij. Terwijl de overlast problematiek besproken wordt in overleg met de Zaanse actiegroep SOS.  Daarbij moet ook gezegd worden dat de bewoners overleggroep rond de locatie van de nieuwe wijk onvoldoende oog heeft voor de schadelijke gevolgen van Schiphol die hén al treft. Hun levensjaren al bekort zonder het zelf te beseffen.

Maar de verantwoording ligt bij Zaanstad. De gemeente heeft zorgplicht. En in het project Eilanden van Hain gaat ze hier volledig aan voorbij voor wat betreft de fysieke en psychische aantasting van gezondheid door de ontembare groei van Schiphol.