In het najaar van 2025 zal De Krommenieër, de huis-aan-huis krant van Krommenie, opnieuw wekelijks verschijnen. De herlancering wordt mogelijk gemaakt door twee regionale uitgevers: Uitgeverij De Uitkomst (De Rijp) en Uitkijkpost Media (Heiloo). Daarmee keert een bekende naam terug in het medialandschap van de Zaanstreek, na een afwezigheid van ruim zes jaar.

De vorige editie van De Krommenieër verscheen in september 2019, vlak voor het faillissement van uitgever BDU Noord-Holland. Het bericht over de ondergang kwam destijds als een verrassing, ook voor de redactie. De krant, samen met titels als De Zaankanter, was jarenlang een vast gezicht in het dorp van de koekvreters. 

In gesprekken met onder meer het Historisch Genootschap Crommenie, winkeliersvereniging DOKA en Actief Krommenie werd duidelijk dat de behoefte aan een dorpsgerichte krant nog steeds bestaat. De initiatiefnemers wijzen op het levendige karakter van Krommenie, met actieve verenigingen, kleine ondernemers en een betrokken gemeenschap. Volgens hen vraagt dat om een krant waarin lokale verhalen, aankondigingen en advertenties een plek krijgen.

Verleden 

De terugkeer van De Krommenieër roept herinneringen op aan de ambities die BDU in 2017 had, toen het een reeks Noord-Hollandse titels overnam van Telegraaf Media Groep. De titels kregen een opfrisbeurt, redacties werden versterkt en er werd ingezet op digitalisering. Toch bleven resultaten uit. 

De kranten kampten met teruglopende advertentie-inkomsten en bezorgproblemen. In september 2019 werd het doek onverwacht definitief neergelaten, waarbij de redacties op de verjaardag van De Zaankanter te horen kregen dat ze per direct waren ontslagen.

Dorpskrant 

Sindsdien is het papieren medialandschap in de Zaanstreek verder verschraald. Waar ooit meerdere huis-aan-huisbladen wekelijks op de mat vielen. Zoals Week in – Week uit, Onze Krant, en Zaanse Gezinsbode, zijn nu Rodi Zaanstreek (huis-aan-huis) en NHD (dagblad, betaal) op papier overgebleven. In dat opzicht is de terugkeer van De Krommenieër meer dan nostalgie: het is een poging om lokaal nieuws weer een fysieke plek te geven in de brievenbus.

De nieuwe editie mikt op een oplage van 15.000 en zal zich richten op Krommenie en delen van Assendelft. Er komt een lokaal redactieteam en de makers willen nadrukkelijk aanwezig zijn in het dorp zelf. 

Door: Merel Kan, met informatie uit de nieuwsbrief van het Netwerk Actief Krommenie, een gesprek met de eigenaren van De Uitkomst en Uitkijkpost Media. De foto is aangeleverd door Uitkijkpost Media. Zo zal de krant er gaan uitzien.