“Het beleid is in essentie niet gericht om het voor de automobilist onaantrekkelijker te maken om in Zaanstad te parkeren.” Het citaat is te vinden op pagina 45 van de in totaal 47 pagina’s van de Parkeervisie van Zaanstad.
In de 44 pagina’s daarvoor wordt uit een ander vaatje getapt: uitbreiding van betaald parkeren, geen extra parkeerplaatsen aanleggen, meer OV, fietsen en lopen, inzetten op deelmobiliteit, in sommige gevallen parkeren verbieden, in duur beperken of lang parkeren onaantrekkelijk maken, het aantal parkeervergunningen per huishouden beperken, geen extra vergunningen na woningsplitsing…
Het kan niet anders aldus de gemeente, “omdat de openbare ruimte, zeker in het centrum, schaars is ontkomen we niet aan stringenter en meer sturende maatregelen.” Het is een ‘stip op de horizon’ om de leefbaarheid te vergroten.
Gereguleerd parkeren
Speerpunt in de visie is de uitbreiding van betaald (‘gereguleerd’) parkeren. In het centrum van Zaandam (A+), Wormerveer (A), Assendelft (A) is parkeren al betaald of het kan worden ingevoerd.
Het centrum van Zaandam (A+) wordt in 2024 helemaal betaald. Als de parkeerdruk hoger wordt dan 90 procent, kan betaald parkeren worden ingevoerd in de zones A (in delen van Assendelft, Krommenie, Zaandijk, oud-Koog, Zaanse Schans, Boerejonkerbuurt, Westerkoog). In wijken rondom het centrum van Zaandam (B+) kan parkeren gereguleerd worden (met draagvlakmeting).
In de Boerejonkerbuurt (A) in Zaandam komt geen draagvlakenquête maar wel betaald parkeren, ter geruststelling laat Zaanstad weten: “dit zal uiteraard wel in nauw overleg met bewoners en bedrijven plaatsvinden.” In de buurt wordt inmiddels al verzet tegen de plannen georganiseerd.
Betaald parkeren gebeurt volgens een ‘progressief’ tarief (hoe langer, hoe duurder), “waardoor het financieel onaantrekkelijk wordt om de auto ergens lang te parkeren.”
Parkeerfonds mislukt
Parkeergarages in appartementencomplexen zijn financieel voor de ontwikkelaar vaak ‘niet rendabel’ volgens de gemeente omdat er in de buurt ook gratis geparkeerd kan worden. Ook gebeurt het dat de ontwikkelaar “gerealiseerde parkeerplaatsen verkoopt na realisatie van het project (voorbeelden daarvan zijn Gouwpark en Zeemanstraat).”
In een wijk waar betaald parkeren of vergunningsparket is, levert dat minder problemen op: “de totale parkeerbehoefte van bewoners en bezoekers [moet] op eigen terrein gefaciliteerd te worden, bij voorkeur in parkeer- en stallingsgarages. Bewoners van deze gebouwen krijgen geen parkeervergunningen voor het parkeren in de openbare ruimte.”
In het verleden was het mogelijk om parkeerplaatsen die niet binnen een nieuwbouwproject werden gerealiseerd af te kopen. Deze afkoopsom kwam in het Parkeerfonds. De gemeente moest binnen 10 jaar in de buurt van het nieuwbouwproject parkeerplaatsen aanleggen. Maar dat is dus niet gelukt volgens Zaanstad “door de beperkte beschikbaarheid van de openbare ruimte (…). De praktijk leert dat het Parkeerfonds niet werkt.” (Hoeveel geld er nog inzit staat niet in de visie.)
Blauwe zones (Krommenie, Wormerveer, Zaandijk en op de Zuiddijk in Zaandam) worden niet uitgebreid omdat gebruikers vaak langer dan 2 uur parkeren (en er kennelijk niet wordt gehandhaafd).
Zaanstad wil extra parkeerruimte creëren op school- en bedrijfsparkeerplaatsen, bij supermarkten en NS-stations en bij kantoorgebouwen.
Fietsen
De gemeente Zaanstad wil ouders en kinderen stimuleren om op de fiets naar school te gaan. Het autoverkeer (ophalen en afzetten en parkeren) vindt ‘op gepaste afstand’ plaats. Ook dit zou een grote omslag zijn, nu wordt vrijwel overal op grote schaal vlak voor de school geparkeerd.
Er is volgens de gemeente ook sprake van een ‘veranderende mobiliteitsbehoefte’, maar hoe die eruit ziet wordt in de visie niet uitgelegd. Zaanstad wil meer deelauto’s, deelfietsen en andere vormen van deelmobiliteit aanbieden. Bewijs van de effectiviteit van die maatregelen (en de behoefte eraan) ontbreekt.
In de Parkeervisie is ook aandacht voor de fiets, ook bakfietsen, elektrische fietsen en fietsen met kratten moeten kunnen parkeren. Het markeren en verwijderen van weesfietsen en fietswrakken moet ook gebeuren aldus de gemeente.
De bronnen van de gemeente zijn weinig recent. De laatste publicatie van de CROW (kennisplatform voor overheden) waarop Zaanstad zich baseert, dateert uit 2018. De autobezitcijfers dateren uit 2020 en geven volgens Zaanstad aan dat er 90 particuliere personenauto’s per 100 huishoudens zijn. De Orkaan becijferde op basis van recente CBS cijfers dat het om 98 particuliere auto’s ging (zonder busjes, lease-auto’s en auto’s met buitenlandse kentekens).
In Partycentrum De Admiraal – Dorpsstraat 1056 Assendeft is vanaf 19.00 een inloopavond over de parkeervisie. In het dorp circuleren oproepen om zienswijzen tegen de plannen in te dienen omdat die ook het invoeren van betaald parkeren bij het Kaaikhof zouden inhouden.
Door Piet Bakker. Bronnen: Parkleervisie Zaanstad, Mobiliteitsplan, Concept Parkeernorm, Mobiliteitsplan Assendelft. Foto: De Orkaan.
Ik weet nu in ieder geval op welke partijen ik NIET moet stemmen bij de volgende gemeenteraadsverkiezing !!!!
Parkeren is een recht, geen gunst! Denk er eens over na, al die infrastructuur die we vandaag de dag hebben is met belastinggeld betaald! En dan moet je nog een keer betalen om het te mogen gebruiken?! Kansloos, net zoals OZB overigens, het is JOUW huis, niet van de gemeente, en staat op de grond die allang betaald is.
Als u er zo over denkt zou u kunnen overwegen zelf een parkeerplaats aan te kopen, kijk eens op funda.
Als omwonende van de Kaaikhof bestrijd ik ten zeerste dat er bij ons geen parkeerdruk is. Als je vanaf 19.00 uur bij ons door de wijk rijdt, zoek je vergeefs naar een parkeerplek. Invoeren van betaald parkeren gaat dus NOG MEER parkeerdruk opleveren. Ik EIS dus (en het is geen verzoek!) dat de bewoners van Parkrijk een parkeervergunning krijgen. Uiteraard zonder dat zij ervoor hoeven te betalen!
en 5 minuten later is er gewoon plek. is net de tijdstip dat iedereen boodschappen gaan doen als ze van hun werk komen. dus geen noodzaak voor betaald parkeren.
Niet bij ons op de Biatlon! Kom je hier na 19.00 uur kan je het echt vergeten..
Het volgende speelt zich af bij de gemeente Zaanstad:
- armlastig met scheve besteding van fondsen om verzakking van wegen en riolen tegen te gaan
- er is dus geld nodig ala voorbeeld Amsterdam om de begroting te dichten
- planologisch zijn er in de ontwikkeling van vinex wijken (Saendelft) bewust fouten gemaakt in verkeersveiligheid en parkeerplaatsen
- ambtenaren hebben het over verplaatsing van problemen, burgers zien het als vergroting van het probleem.
- verkeersonveilige situatie rondom Assendelft/Saendelft is jarenlang passief gedoogd door de gemeente. Het is een forensen vinex wijk waar 2 auto’s per gezin elke dag in en uitrijden.
- communicatie vanuit gemeente is krom, onvolledig en niet afgestemd op de wensen
En dat moet je nietdoen bij Zaankanters!
Het citaat op pagina 45 luidt dus eigenlijk
“Het beleid is in essentie gericht om het voor de automobilist onaantrekkelijker te maken om in Zaanstad te parkeren.”
Parkeerplaatsen zijn nou eenmaal zonde van de publieke ruimte, liever minder parkeerplaatsen en meer groen
Jij hebt natuurlijk zelf geen auto nodig voor dagelijkse zaken/werk/klussen?
als je graag groen ziet, er schijnt verderop in Friesland en Groningen nog zat groen te zijn.
een stad is een stad. Meer groen in de stad kan doorcl bestaande betonnen pleinen te vergroenen.
En weer een nieuwe melkkoe voor Zaanstad..
Nu ook al voor parkeren willen gebruiken als collecte in het buitengebied.... Assendelft.
Het winkelcentrum dat het al moeilijk heeft nu ook willen belasten met betaald parkeren..
Het personeel van de 2 basisscholen er omheen belasten met parkeergelden..
De bewoners belasten met parkeergeld...
En dit alles voor de gigantische aantrekkingskracht van 2 buurtsupers, een boekwinkel de sportschool en een lokale Hema....
Er is totaal geen parkeer overlast daar.
Bij het station is wat overlast en parkeerdruk, daar parkeren mensen graag als ze de trein nemen, gezien de parkeerplaats aan de andere kant een heel end om is.
Dit is de eerste stap om het parkeren verder uit te rollen... beginnen in het "centrum" en voor je het weet is het "probleem" verplaatst en gaan we de collecte uitbreiden.
Ik hoop dat de bewoners van Assendelft dit wederom niet pikken en actie gaan ondernemen!
dat er geen parkeerdruk bij ons is bestrijd ik ten zeerste! Sterker nog: na 20.00 uur kan je hier je auto niet kwijt! Dus betaald parkeren prima, maar dan wel graag vergunningen uitdelen aan de omwonenden!
die vergunningen zijn ook een melk koe. die zijn echt niet gratis! ,ieder jaar weer betalen voor een vergunning en dat geeft totaal niet de zekerheid dat je ook kan parkeren. alleen maar een verdere duw richting betaald parkeren.
Vergunningen zijn niet gratis, dat staat ook nergens. In Zaandam kosten ze € 114 per jaar (wat een schijntje is voor mensen die voor zo'n bedrag regelmatig hun tank volgooien en tienduizenden euro's voor een auto betalen). In vrijwel alle gevallen zijn ze niet de voorbode van betaald parkeren maar worden ze in gebieden uitgegeven waar betaald parkeren (voor niet-vergunninghouders) al is ingevoerd. En voor dat geld moet dan worden gehandhaafd zodat vergunninghouders lekker hun auto kwijt kunnen.
Juist!
Denk met invoeren van parkeervergunning dat er in de Rosmolenwijk veel auto's zullen verdwijnen. Het is echt slecht parkeren hier, na mijn dagdiensten heb ik plek genoeg, maar na een avonddienst rij ik meerdere routes om een plekje te vinden.
Zou ook fijn zijn als er een aparte parkeerplek voor bedrijfsbusjes komen aan de rand van de wijk ergens, dat maakt ook een hoop ruimte voor de auto.
Enkele jaren geleden zijn er woonblokken gebouwd in de Oostzijde waaronder de Steven .Er zo een grote parkeer kelder komen voor alle bewoners .Boven op het dek was ruimte voor een park en bankjes met veel groen .De plannen waren goed gekeurd en de parkeer garage was weggegumd van de tekeningen (te Duur). Dit gebeurd nu bij de slachthuis buurt dat word een ware Chaos .Complete parkeergarages worden weg- ge- gumt .En de bewoners heeft geen plaats . In de Oostzijde word een blok gebouwd waar My Home zat zonder parkeerplaatsen . Dit onder toezicht van Gemeente Zaanstad ,die nu met een totaal ander verhaal en
beleid ons betaald parkeren in onze strot duwt .We werken allemaal buiten Zaandam en brengen de kinderen naar scholen die ze zelf uitzoeken .Dat kan niet anders dan met een auto .Dus wonen en werken is in Zaanstad geen succes .
hier had de gemeente hun poot stijf moeten houden. geen parkeer garage. dan mag je ook niet bouwen.
Lijkt wel of ze Amsterdam gaan volgen, je dwingen om met OV of fiets te gaan, maar velen moeten wel met de auto anders ben je uren onderweg naar je werk, zo ook ik, dan ben ik sneller op die fiets, maar dagelijks 22km heen en weer te fietsen vindt ik iets te veel van het goede.
Het gaat alleen om geld, basta !
Hebben jullie gevraagd aan de degene die dit besluit neemt hoe zij reizen?
Zij kunnen het betalen omdat wij hun salarissen betalen.
Voor invoeren van wanbeleid dienen ze verplicht hun sakarissen in te leveren.
Of verplichten daar te gaan wonen voor ze een wet maken of een besluit op eigen houtje nemen. Haal iedereen binnen waardoor men in ieders aura woont. Door zuurstof te kort kunnnen ze niet meer nadenken. Wat denk je wat ervoor uitstoot is door overbevolking
Meer dan de helft van de Ambtenaren van de gemeente Zaanstad komen met de auto en parkeren op kosten van de gemeenschap. De verklaring is dat ze mobiel moeten zijn en dat prettiger is dan met OV of nat aankomen met een fiets.
Transparantie ontbreekt bij de gemeente evenals pragmatische vakkundigheid
Twee jaar geleden toch maar een auto gekocht, waarom, er is nauwelijks een deelauto te vinden in Zaanstad, niet particulier, niet door professionele aanbieders, dus een kleine auto die niet veel wordt gebruikt, maar wel noodzakelijk is ivm mantelzorgtaken. En dat ov, das een leuke, de bus is momenteel drama, zie ander Orkaan stukken en de trein is op de kantoordagen nu al overal, laat staan als alle nieuwbouw erbij komt, dus investeert Zaanstad nog in een nieuwe ov/metro aansluiting met A’dam?
het zijn niet de bezoekers in mijn buurt maar de bewoners zelf met 3/4 auto'/ bus en ze cursus parkeren kunnen ze ook wel nemen
en als ze die grote bussen en caravans nou lekker ergens anders neer knallen zal het beter zijn
omgeving Zuiddijk
Al die plannen van de gemeente vwb het parkeerbeheer is een pure inkomstenbron .Dit word door de gemeente ook zelf gecreëerd. Nieuwbouw word gelijk met een (betaalde) parkeervergunning opgeleverd. Als je dat niet wil parkeer je gewoon in een straat waar je niet hoeft te betalen waardoor omwonenden vanzelf gaan klagen. Dan word daar ook een parkeervergunning toegepast. Het is een soort domino effect en in een paar jaar is alles betaald parkeren. Busbrug kunnen ze maar niet oplossen , word ook veel geld mee verdiend door de gemeente. Lijkt mij een grotere ergenis met alle nieuwe woningen. Gemeente staat er niet goed op bij de bewoners van Zaanstad. Werk daar eens aan!!!
De inwoners van Zaanstad hoeven zich niet druk te maken. Er komt geen inspraak, behalve het verplichte afvinken van de inspraakronde op de checklist. En dit is slechts de eerste stap. Het waterbed zal zijn werk doen en uiteindelijk krijgt Zaanstad net als Amsterdam overal betaald parkeren.
Uw mantelzorger blijft weg, net als familie die van ver naar uw verjaardag komt. U kunt niet meer naar uw werk, maar u zult wel de groene droom leven, ook als dat niet uw droom is.
Er worden volop extra woningen gebouwd in woonwijken. Begrijpelijk, maar er worden geen kosten gemaakt om de bijbehorende (parkeer)infrastructuur uit te breiden. Hierdoor wordt de leefbaarheid van deze overvolle wijken ernstig onder druk gezet. Om dit bestuurlijke geklungel te maskeren wordt het auto bezit onwenselijk verklaard en teruggedrongen.
Het lokaal bestuur zorg zou moeten dragen voor het welzijn van haar bevolking. Maar de werkelijkheid is het tegendeel want met man en macht wordt de bevolking in een situatie gemanuvreerd die uitmondt in toenemende onderlinge spanningen als gevolg van de schaarse leef- en parkeerruimte. En inderdaad of het nu links of rechts is, de bestuurlijke laag inclusief de ambtenaren dekken elkaar en zetten stijfkoppig door in de ingeslagen route.
Dat er in woonwijken woningen gebouwd worden lijkt me - zie de naam - vrij normaal. Sterker nog, in het buitengebied mag niet gebouwd worden, dus waar wil je het dan doen? Het lijkt me een beetje de omgekeerde wereld om te beweren dat de auto in de wijk voor meer leefbaarheid zorgt. UItstoot, verkeershinder, onnodig ruimte innemend wanneer hij niet doet waarvoor hij bedoeld is. Prima dat de gemeente inziet dat de huidige norm niet houdbaar is en er iets gedaan zal moeten worden de manier en de mate waarin we ons verplaatsen.
Volgens mij heeft het erg weinig met politieke partijen te maken. Links of rechts ze maken zich er allemaal schuldig aan dat ze in de zakken van de projectontwikkelaars zitten. Natuurlijk kan de ontwikkelaar gedwongen worden om parkeergarages aan te leggen maar dan kunnen ze minder verdienen. Daarnaast is het ook al lang bekend dat gemeente Zaanstad veel woningen nodig heeft om OZB belasting binnen te krijgen (vandaar de kleine woningen) en is betaald parkeren uiteindelijk een mooie extra inkomsten bron. Weinig visie deze gemeente en is alleen bezig met eigen belang en dat van de bedrijven.
Waarom kan een projectontwikkelaar minder verdienen als er een parkeergarage onder een appartementencomplex wordt gebouwd?
Neem de 700 woningen die aan de Houthavenkade worden gebouwd, maak die € 20.000,- duurder en er is € 14 miljoen beschikbaar om een ondergrondse parkeerkelder aan te leggen.
14 miljoen euro voor een paar honderd parkeerplekken lijkt me ruim voldoende en als het tekort is verhoog je de prijs van een appartement.
Zoveel keer gezegd: Zaanstad is een kut gemeente echt waar.bouwen wel huizen maar ze begrijpen niet dat mensen een auto hebben en omdat zij zoveel fouten maken schuiven ze problemen naar de bewoners.
Gemeentebestuur willen dus geld zien. tja, het dure nieuwe stadhuis moet ERGENS van betaald worden...
Bovendien: Ze snappen niet dat als je overal nieuwe woningen bouwt, daar per huishouden ter plekke twee auto's bijkomen gemiddeld. Die zijn nodig voor mensen om naar hun werk te kunnen en dat werk is niet in de woonwijken. .Op elkaar aansluitend openbaar vervoer eveneens niet.
Duidelijk een reden om maar niet in Zaanstad te gaan wonen.
Wij hebben de intentie om naar Zaanstad te verhuizen maar dit parkeeridee maakt het zeer onaantrekkelijk. Het veranderd wel ons plan.
als er beter en eerder gezorgd was voor goed openbaar vervoer dan waren er mischien minder auto's de vorige burgemeester woonde in de steven in de oostzijde maar werd gehaald en gebracht met een dikke Audi een stukje van niks naar het stadhuis en nu mogen wij allemaal op de fiets geen probleem hoor doen we nu ook al naar het centrum maar we zijn geen melk koe
Ik ben het volledig met u eens. Woningen bouwen levert blijkbaar meer op dan parkeerruimte aanleggen. Linkse politici (ook wel ‘de groene Khmer’) komen dan met droombeelden over deelscooters en openbaar vervoer et cetera. Busvervoer in de Zaanstreek?? Mwah… De trein dan?? Overvol. Dream on…
Mensen zijn in de loop der jaren verder van huis gaan werken en bedrijven mensen van verder gaan aannemen omdat het mogelijk werd, financieel en qua infrastructuur. Als de wal het schip keert kan die trend vast teruggedraaid worden. Lijkt me goed voor het milieu en iedereen. Minder onnodig reizen, meer vrije tijd.
Onmogelijk dat iedereen dichtbij zijn woning ook werk dichtbij heeft of kan vinden. En we weten wat het doet met de huizenprijzen als iedereen in dezelfde stad wilt wonen, hoeft men alleen naar Amsterdam te kijken. Daarom wonen veel mensen verder weg, omdat huizen dan wel te betalen zijn, nadeel is de extra reistijd.. Of dacht je dat mensen graag veel reistijd hebben?
Dan hebben we uiteraard nog vrienden en familie, die ook niet altijd in dezelfde stad kunnen wonen als jijzelf. Die ook nooit meer zien dan maar? Hou toch op..
niet een met jouw gedachten, ..waarom verhuizen mensen uit Amsterdam naar Assendelft ,..om in Assendelft te werken ???
En over jouw milieu gedachtes...waarom kan ik mijn mijn zakelijke busje volgende jaar niet meer naar Amsterdam en als ik dezelfde busje op prive overzet dan wel .. ??
Die vraag moet je aan de gemeente Amsterdam stellen. Een wedervraag: waarom is wonen in Amsterdam zo populair, terwijl je bijkans gek bent als je er een auto bezit?
Laat ik voorop stellen dat Zaanstad géén visie heeft, maar een verkooppraatje. Volgens eigen zeggen ‘volgen zij de rijksoverheid’. In SDG 9 heeft de rijksoverheid zich overgegeven aan het idee van STOMP voor stedenbouw. Het ontmoedigen van autogebruik. Als voorbode van de overige SDG’s wat in feite het afnemen van keuzevrijheid is.
https://smartmobilitymra.nl/wp-content/uploads/2021/07/MRA-smart-mobility-leidraad_verkort_V5.pdf