Bij veel nieuwbouwprojecten in Zaanstad wordt tegenwoordig uitgegaan van een parkeernorm van ongeveer 60 auto’s per 100 woningen. Die norm wordt soms weer verlaagd omdat er plekken voor deelauto’s worden gerealiseerd. Bij sommige nieuwbouwprojecten vlakbij het OV komen helemaal geen parkeerplekken.

De redenering van de gemeente is dat steeds minder mensen een auto hebben. Maar klopt dat ook?

De werkelijkheid lijkt zich niet aan deze Zaanse wensdroom te houden. Per 1 januari 2022 waren er 68.201 auto’s geregistreerd in Zaanstad. Een jaar daarvoor waren dat er 67.461. Dat betekent dat er per 100 woningen in 2022 98 personenauto’s waren in Zaanstad*. Dat aantal groeit sinds 2000 en neemt permanent toe.

Dat nieuwe inwoners minder auto’s hebben, met het OV gaan, op grote schaal deelauto’s gebruiken, geen geld hebben voor een auto of de voorkeur aan de fiets geven, blijkt niet uit cijfers. Waar die ideeën op gebaseerd zijn blijft duister. Dat geldt met name voor sociale woningbouw waarvan verondersteld wordt dat de bewoners van die woningen minder vaak een auto hebben. Die cijfers hebben wij nooit kunnen vinden en Zaanstad heeft die ook niet kunnen leveren. Dat deelauto’s het autobezit verlagen is vooralsnog niet aangetoond.

Het ontbreken van parkeerplekken of het invoeren van betaald parkeren (‘ontmoedigingsbeleid’) kan in theorie wel tot minder autobezit leiden maar in de praktijk blijkt daar tot dusver weinig van.

Onder het aantal personenauto’s per 100 woningen: in 2000 was dat nog 85, in 2008 werd de 90 bereikt en in 2018 de 95. De sprong in 2021 was de grootste in de afgelopen 10 jaar.

Het aantal auto’s groeide tot 68.201 in 2022 terwijl het aantal woningen per 1 januari 2022 bijna 70.000 bedroeg. Daarnaast zijn er nog bijna 7.000 bestelauto’s in Zaanstad geregistreerd (die cijfers zijn in de grafiek boven niet opgenomen).

Ook rijden er in Zaanstad bijna 7.000 motorfietsen, 6.500 bromfietsen en bijna 7.600 snorfietsen rond (en bijna 700 vrachtauto’s, trucks en bussen).

Lees ook:

* Dat gaat om “actieve personenauto’s op naam van een natuurlijk persoon (particulier). Leaseauto’s en zakelijke auto’s die niet op naam van de particulier staan die ermee rijdt worden dus niet meegenomen” (CBS). Het totaal aantal personenauto’s is dus nog hoger. Op basis van landelijke cijfers zou dat om ongeveer minstens 10 procent gaan. Ook auto’s met een buitenlands kenteken tellen niet mee. Officieel mogen die niet langer dan 4 maanden zonder Nederlands kenteken hier rondrijden maar aan die regel lijken veel mensen zich niet te houden.

Door Piet Bakker / Merel Kan. Animatie Marty Vet, voice-over Lonneke Scholten, muziek De Kift. Data CBS, grafieken en foto door De Orkaan.