Provincie kiest voor BAM-zonnefietspad (maar schrijft Solaroad niet af)

In het wegdek van het fietspad langs de Schipholweg (N232) bij Vijfhuizen in de gemeente Haarlemmermeer, komen zonnepanelen.

Daar is geen woord Zaans bij, en op het eerste gezicht was er ook geen enkele reden om dit bericht van de Provincie Noord-Holland op te nemen.

Maar wie gaat dat fietspad eigenlijk aanleggen? Is dat onze ‘eigen’ Solaroad? Zo ja, waarom daar? Het bedrijf had eerder aangekondigd dat het fietspad in 2022 zou terugkeren in Krommenie, op de plek waar het eerder lag.

De Provincie:

“Het zonnefietspad langs de N232 wordt zo’n 400 meter lang en moet minimaal 80.000 KwH per jaar opleveren. Daarmee kunnen ongeveer 20 huishoudens voorzien worden van energie. BAM Infra verzorgt de uitvoering.”

BAM Infra? De provincie gebeld. De woordvoerder laat weten dat het inderdaad niet Solaroad is, maar “een andere techniek en een andere leverancier.”

Het is een “innovatieve pilot waarmee wordt vastgesteld of het ‘wel of niet werkt’ en vervolgens kan het eventueel terug naar de tekentafel.”

Maar het Solaroad-experiment heeft toch al uitgewezen dat het niet werkt: het levert te weinig op, is extreem duur, en gaat voortduren kapot?

Volgens de Provincie is de druk om de duurzaamheid op te voeren zo groot dat ook dit experiment een kans krijgt: “we kijken of die techniek geschikt is voor fietspaden en later ook voor andere wegen.”

Dat laatste is opmerkelijk. Een experiment op een reguliere autoweg mislukte binnen een paar dagen.

De provincie betaalt overigens niet mee aan het BAM-experiment. Of die elders subsidie krijgen mogen onze collega’s uit de Haarlemmermeer uitzoeken.

Noord-Holland houdt intussen het volste vertrouwen in Solaroad – ze is behalve subsidiegever ook aandeelhouder in het bedrijf – en gaat er vanuit dat er opnieuw een zonnepanelenfietspad in Krommenie wordt aangelegd.

Lees hier ons hele dossier over Solaroad

Deel dit artikel:

14 reacties

    • Rob Wolvers

      Ook in Maartensdijk is de opbrengst beneden verwachting. Niet echt verrassend: nergens ter wereld zijn zonnewegen een succes gebleken. Bizar, je blijft een sub-optimaal fietspad combineren met een sub-optimaal zonnepaneel tegen zeer hoge kosten.

  • Jaap Meeuwsen

    Volgens mij heeft het experiment nu toch wel voldoende kans gehad.
    Blijven we nou maar geld weggooien ?

  • Bert Versteeg

    Waarom worden dit soort experimenten met gemeenschapsgeld -lees ons belastinggeld – gefinancierd?
    Normaal is het zo dat bij de ontwikkeling van een bepaald produkt eerst een pakket eisen wordt opgesteld waaraan het product moet voldoen.
    Het is dan aan de fabrikant dit product te realiseren en als het vervolgens voldoet dan mag dat bedrijf gaan leveren.

  • Marty Vet

    Zouden ze niet beter een soort overkapping kunnen maken over het fiets pad en daarboven op de panelen kunnen plaatsen?
    Want ik zag iedere week wel dat er 1 paneel kapot ging als ik hier voorbij fietste.

  • hans van rheenen

    Inmiddels is het idee, is de pilot om wegen aan te leggen met zonnepanelen al de wereld rond gegaan en (b)lijken de Fransen het idee ook daadwerkelijk met een zonnepanelen- en een wegen-bouwer groots te gaan uitvoeren.

    Pech dus voor kleinere start-ups? Nee, die kennen inmiddels de problemen, de nadelen en de kosten wel. Het combineren van twee op zich staande ideeën is óók weer een nieuwe innovatie en voorsprong waard:

    Met de naam Aureus System Technology werd onlangs een nieuw materiaal ontwikkeld uit biomassa, dat UV-licht in energie kan omzetten. Het materiaal licht zacht geel op, waarmee dus fietspaden “verlicht kunnen worden” en geeft gelijktijdig energie af. Voordeel t.o.v. het gebruik van klassieke zonnepanelen is, dat de gebruikte grondstof “bioafval” goedkoop is en de huidige ontwikkelaars van solar-panelen voor wegen op die manier weer een inhaalslag kunnen maken. Silicium voor de zonnepanelen is trouwens inmiddels al een erg schaarse grondstof uit China.

    Mijn tip: De uitvinder heeft beslist nog niet aan de fietspad-toepassing gedacht.

    De onkosten voor toepasbare ontwikkelingen zullen ook hier weer d.m.v. subsidies gedragen moeten gaan worden. De lopende fietspad-ideeën kwamen overigens van TNO.

    Andere voordelen, behalve de zeer lage kosten zijn bij voorbeeld, dat deze keer de stroomopwekking óók bij schaduwrijke gebieden/wegdelen (bossen) blijft werken.

    Doe er met minder grote nadelen dus je voordeel mee … ! De Orkaan wordt uitsluitend in de Zaanstreek gelezen, dat is an sich al een grote voorsprong.

  • jan warrring

    Natuurlijk is dit een herkansing waard beter plan dan windmolens langs het fietspad en waar fouten gemaakt kan het zeker beter

  • Henk Visser

    “een andere techniek en een andere leverancier.”
    Welke leverancier? Daar doet de provincie geheimzinnig over.
    Maar is zelf wel aandeelhouder in het ‘onbekende’ bedrijf.
    Waar doet ons dat aan denken?
    Ach ja! Het feest in het Twiske.
    DE PROVINCIE HEEFT DUS ZITTING IN HET ALGEMEEN BESTUUR VAN HET RECREATIESCHAP TWISKE-WATERLAND.

    Heeft zitting in. Heeft aandelen in. M.v.g. De provincie Noord-Holland.
    Gaat hier een lampje branden?

    • Rick Altink

      Kansloos,op deze manier het keer op keer proberen is het weg gooien van heel veel geld.van project naar project is ook een manier om bezig te zijn met een ander zijn geld.ondertussen is er in Krommenie al weer asfalt over heen gestort.nu hebben de fietsers er geen last meer van.😉

  • P. Hoogkamer

    als we alles bij het oude laten niet proberen te vernieuwen/innoveren, dan liepen we nu nog in beren vellen en woonde in een moeras. lopen leer je door te vallen.

    • Jaap Meeuwsen

      Helemaal waar….maar als je meerdere keren gevallen bent moet je toch echt even wakker worden.
      Die van die ezel en die steen hè ?

  • Oliver de Wit

    Volgens mij is dit experiment wereldwijd al honderden keren uitgevoerd en mislukt.

    Een wegdek is gewoon een uitermate slechte plek voor zonnepanelen. Plak ze op een geluidswal, leg ze op overdekte fietsenstallingen, laat ze drijven op wateropslag, gooi ze op rotondes. Er zijn genoeg opties!

  • I. Kilic

    Dit kan toch niet waar zijn? Je zet een windmolen toch ook niet half met de wieken onder water, omdat daar ook nog wat stoming zit? Zonnefietspaden zijn het beste voorbeeld van bestuurlijke onkunde. Hoe moeten wij als burgers vertrouwen houden in de capaciteiten van de overheid om de energietransitie te sturen als er rechts en links miljoenen weggegooid worden? We hebben maar beperkte tijd en middelen. Het is dus uitermate belangrijk dat ons geld duurzaam wordt besteed! PV op je dak is terugverdiend in 4 tot 6 jaar. Er is echter nog nooit een zonnefietspad gebouwd dat zichzelf kan terugverdienen, en die zal er ook nooit komen. Dat is een gegeven, en heeft niets te maken met de producent.

Reageren? Ja, graag! Houd je aan onze regels

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *