SolaRoad Krommenie twee dagen “under construction”

solaroad

Vandaag en morgen is het SolaRoad fietspad in Krommenie afgesloten omdat er 20 meter extra zonnepanelen worden aangelegd.

De nieuwe elementen zijn een verbeterde versie van de elementen die in 2014 zijn geplaatst. Ook worden beschadigde elementen vervangen.

In 2017 wordt het experiment afgesloten. Dan wordt bepaald of een zonne-energie-fietspad technisch mogelijk is en economisch haalbaar.

De panelen op het fietspad hebben vooral de eerste winter flink te leiden gehad. Over de opbrengst (in vergelijking met ‘normale’ zonnepanelen) wordt gesteggeld. Het pad zou weliswaar genoeg opbrengen om drie huizen van stroom te voorzien maar de panelen leveren nog steeds minder op dan reguliere panelen. Ook is onderhoud en aanleg duurder.

Vandaag om 7:00 uur gaat het fietspad dicht, dinsdag 18 oktober om 16:00 is het weer open. Fietsers en bromfietsers worden omgeleid. Van de provinciale weg N203 langs het fietspad wordt een halve rijbaan afgezet voor het werkverkeer.

Hier al onze berichten over het Solaroad-fietspad in Krommenie.

8 Reacties op SolaRoad Krommenie twee dagen “under construction”

  1. Realist says:

    7 nieuwe elementen zijn neergelegd, maar er zijn ook 2 oude verdwenen (= rond de 15 meter).
    De duurzaamheid valt dus erg tegen (na 2 jaar gebruik).

  2. Rob says:

    Ik ben inmiddels de tel kwijt geraakt van het aantal keren dat dat fietspad is afgesloten vanwege die onzinnige zonnepanelen. En elke keer is de fietser de l*l. Onzinnig project. Volkomen kansloos. Verspilling van subsidiegeld.

    • Pietje Pelle says:

      En na vier dagen is het nog niet klaar, leuk he fietsertje pesten.

      • Rob says:

        Onder het mom van duurzaamheid wordt subsidiegeld binnen geharkt, waarmee het milieuvriendelijkste vervoermiddel dat we kennen wordt weggetreiterd.

  3. Peter says:

    De Fransen zijn er ook al ingetrapt…en een update over de resultaten van “onze” Solaroad na 12 maanden:
    https://www.eevblog.com/2016/02/14/eevblog-850-french-wattway-solar-roadways-busted/
    Conclusie (spoiler):
    - Solaroad brengt per vierkante meter slechts de helft op in vergelijking met de “gewone” panelen op ons (mijn) dak.
    - Is per Watpiek maar liefst 6 keer duurder dan commerciële panelen
    Zucht.

  4. Peter says:

    En nu maar duimen dat de “verbeterde versie” het beter gaat doen dan die in Sandpoint Idaho:
    https://www.eevblog.com/2016/10/18/eevblog-935-solar-roadways-installation-busted/

  5. Pietje Pelle says:

    En vier maanden later zijn er weer diverse panelen defect (ook een nieuw model).
    Wanneer krijgen wij zo’n mooi stoplicht als in Bodegraven?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>