De Dam in Zaandam, een voetgangerszone volgens de borden, is de laatste maanden veranderd in een permanente parkeerplek. Vanmiddag telden wij niet minder dan 17* auto’s.

Geen van de auto’s werd gebruikt om te laden of te lossen of voor bezorging. De meeste auto’s stonden ook niet voor horecazaken die bezorgen maar voor het Czaar Peterbeeld of voor zaken die gesloten zijn.

De Dam is officieel een voetgangerszone maar tot 12.00 zijn auto’s die bezorgen toegestaan. Die regel wordt de laatste maanden stelselmatig en op grote schaal overtreden.

Omdat ook fietsers en scooters in de gaten kregen dat er niet meer gehandhaafd wordt op de Dam, is het gebied riskant voor voetgangers en spelende kinderen geworden. De fietsroute langs het voormalige postkantoor wordt door het gebrek aan handhaving vaak gebruikt door automobilisten.

Laden en lossen

De basis voor deze praktijk is gelegd op een bijeenkomst voor horecaondernemers op 10 december in het stadhuis. Daar werd burgemeester Jan Hamming aangesproken omdat ondernemers bekeurd werden die buiten de bezorguren (dus na 12.00 uur) met de auto voor hun zaak stonden terwijl ze maaltijden inlaadden.

Hamming zegde tijdens die bijeenkomst volgens één van de ondernemers toe dat er niet meer gehandhaafd wordt op parkeren op de Dam. De woordvoerder van Hamming heeft later een andere lezing, of in ieder geval stelt hij dat het anders bedoeld is: dat er niet gehandhaafd zal worden bij auto’s die gebruikt worden voor bezorging.

De praktijk is dat het begrepen is als ‘niet meer handhaven‘ en dat er in de praktijk ook niet gehandhaafd wordt. Het aantal parkeerders op de Dam neemt eerder toe dan af en diverse auto’s staan daar de hele dag en in een een enkel geval zelfs dagen achtereen.

De woordvoerder stelde dat klachten wel doorgegeven zijn aan Handhaving en dat hij ging informeren hoe vaak er sinds 10 december is gehandhaafd en hoeveel boetes er zijn uitgeschreven.

* Vanmiddag om 16.00 waren het er 23.