Eerder deze week schreven we over de Veilige Fietstunnel bij Hemweg. Was dat nu wel echt nodig werd er geopperd. Als auto’s zich niet aan de verkeersregels houden, moeten fietsers dan ‘gedwongen’ door een tunnel? En was die tunnel eigenlijk wel ‘sociaal veilig’.

Ja, die tunnel is een prima idee, en aangezien er alleen kleine stukjes onder de wegen afgesloten zijn, is die echt sociaal veilig. Je rijdt niet een paar honderd meter onder de grond.

Zowel het fietsverkeer als het autoverkeer op deze plek is de laatste jaren fors toegenomen, Elke 20 minuten, bij het verlaten van de pont vanuit Zaandam, wurmt een dikke stroom fietsers zich tijdens de spits over het fietspad richting Amsterdam en steekt de Nieuwe Hemweg over. Daar kruisen ze het verkeer op die weg (dat daar meestal erg hard rijdt) en moeten hopen dat ze voorrang krijgen van het autoverkeer dat van de pont rechtsaf slaat.

Het is vooral een goed idee omdat die kruising onoverzichtelijk en verwarrend is. Autoverkeer dat op de Hemweg / Nieuwe Hemweg rijdt heeft voorrang op de fietsers, maar de auto’s die rechtsafslaan hebben dat niet. De automobilisten zien wel haaientanden bij de fietsoversteek en kunnen daardoor denken dat ze voorrang hebben (en dat nemen ze ook vaak – ondanks het waarschuwingsbord). Fietsers hebben alleen voorrang op afslaande auto’s. Het is een recept voor gevaarlijk situaties.

(Amsterdam gaat die tunnel in drie maanden bouwen, wij kennen een gemeente die in 2014 al geld kreeg voor een fietstunnel onder de Guisweg in Zaandijk, maar daar toch liever vanaf zag en nu klaagt over de gevaarlijke oversteek.)

O ja, er waren ook mensen die serieus (?) suggereerden dat de tunnel wel onder het Noordzee-kanaal gelegd zou kunnen worden. Dream on… zeggen we dan. Eerst deze maar eens.

Lees ook: Veilige fietstunnel bij Hemweg

Door Piet Bakker.