Waarom de Hemweg-tunnel een goed idee is

Eerder deze week schreven we over de Veilige Fietstunnel bij Hemweg. Was dat nu wel echt nodig werd er geopperd. Als auto’s zich niet aan de verkeersregels houden, moeten fietsers dan ‘gedwongen’ door een tunnel? En was die tunnel eigenlijk wel ‘sociaal veilig’.

Ja, die tunnel is een prima idee, en aangezien er alleen kleine stukjes onder de wegen afgesloten zijn, is die echt sociaal veilig. Je rijdt niet een paar honderd meter onder de grond.

Zowel het fietsverkeer als het autoverkeer op deze plek is de laatste jaren fors toegenomen, Elke 20 minuten, bij het verlaten van de pont vanuit Zaandam, wurmt een dikke stroom fietsers zich tijdens de spits over het fietspad richting Amsterdam en steekt de Nieuwe Hemweg over. Daar kruisen ze het verkeer op die weg (dat daar meestal erg hard rijdt) en moeten hopen dat ze voorrang krijgen van het autoverkeer dat van de pont rechtsaf slaat.

Het is vooral een goed idee omdat die kruising onoverzichtelijk en verwarrend is. Autoverkeer dat op de Hemweg / Nieuwe Hemweg rijdt heeft voorrang op de fietsers, maar de auto’s die rechtsafslaan hebben dat niet. De automobilisten zien wel haaientanden bij de fietsoversteek en kunnen daardoor denken dat ze voorrang hebben (en dat nemen ze ook vaak – ondanks het waarschuwingsbord). Fietsers hebben alleen voorrang op afslaande auto’s. Het is een recept voor gevaarlijk situaties.

(Amsterdam gaat die tunnel in drie maanden bouwen, wij kennen een gemeente die in 2014 al geld kreeg voor een fietstunnel onder de Guisweg in Zaandijk, maar daar toch liever vanaf zag en nu klaagt over de gevaarlijke oversteek.)

O ja, er waren ook mensen die serieus (?) suggereerden dat de tunnel wel onder het Noordzee-kanaal gelegd zou kunnen worden. Dream on… zeggen we dan. Eerst deze maar eens.

Lees ook: Veilige fietstunnel bij Hemweg

Door Piet Bakker.

Deel dit artikel:

9 reacties

  • M. vd Poel

    Je kan ook de haaientanden voor de auto’s weghalen, en op het fietspad plaatsen. dan ontstaat er een veiligere situatie. Zo ook bij rotondes met gescheiden rijstroken, waar de fietsers van links en recht voor de auto’s langs gaan. Hier gebeuren ook veel aanrijdingen. Als automobilist heb je minder zicht op de van links en rechts naderede fietser, en niet te vergeten, de aanstormende z.g.n. snorscooters. De fietser hebben in deze situatie een veel beter overzicht, en kunnen er veel ongevallen voorkomen worden.

    • Ton Lameijer

      Deze (gevaarlijke) situatie doet zich ook voor in Westerkoog. Als je op de Guisweg langs het Politie bureau richting Westzaan rijdt en rechtsaf slaat bij de rotonde, dan kun je overstekende fietsers, die voorrang hebben, bijna niet zien. Gewoon de ‘haaietanden’ omdraaien en de auto voorrang geven is veel veiliger voor de fietser. Maar helaas is deze oplossing te simpel.

      • R. Kreuger

        Ik kom daar dagelijks als automobilist en kan de fietsers prima zien. Ik kan ook automobilisten zien die zgn haast hebben of gewoon niet kijken als ze rechtsaf slaan.

  • die nieuwe rotonde wordt denk ik ook aangelegd, omdat binnenkort de amsterdamlogisticcityhub (aan het noordzeekanaal) klaar is. en dan komt er opeens een constante stroom vrachtverkeer langs. https://www.amsterdamlogisticcityhub.nl/

  • Jaap Meeuwsen

    Verkeerslichten en snelheidsremmende maatregelen bestaan nog steeds hoor.
    En….vele malen goedkoper !
    Maar we kunnen natuurlijk bij elke kruising / rotonde tunnels aan gaan leggen maar het geld kan in deze dure tijden beter besteed worden en ze kunnen het maar één keer uitgeven, dat lijken overheden tegenwoordig nog wel eens te vergeten.

  • Doris Bartels

    Nog los van die gevaarlijke situatie zijn er heel veel vrouwen (en misschien ook mannen) die dat stuk savonds helemaal niet durven te rijden. Ik zou echt graag van Zaandam naar Amsterdam willen en kunnen fietsen maar vind het daar met donker een heel lan verlaten en daarom doodeng stuk. Gek dat daar nou nooit eens aandacht aan is besteed.

    • P. Hoogkamer

      In Duitsland worden speciale Vrouwenparkeerplaatsen geregeld.. ook voor de fiets. met licht en camera beveiliging.
      waarom.kan dat hier niet.

  • Kees-Jan Kindt

    Waarop is dit besluit gebaseerd om juist hier zo’n dure fietstunen aan te leggen?
    Uit beschikbare informatie maak ik op dat hier weinig ongelukken zijn gebeurd, en niet eentje waarbij een fiets betrokken is.
    En dan het veiligheidsaspect. Staat er een groepje mensen in de tunnel of niet? Als fietser mis je overzicht. Veel fietsers zullen de tunnel mijden.

Reageren? Ja, graag! Houd je aan onze regels

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *