Snel gaat de trein niet. Hij kruipt de 11 kilometer tussen Zaandam en Uitgeest centimeter na centimeter via Koog aan de Zaan, Zaandijk, Wormerveer en Krommenie / Assendelft en dan weer terug.
De trein van zo’n anderhalve kilometer lang bestaat uit tientallen grintbakken, sorteermachines, stenenwassers, bielzenpakkers, transportwagons, locomotieven en controlewagens.
“Een enorme logistieke operatie” volgens de mannen langs het spoor. Op alle baanstukken wordt gewerkt om de zaak op zondag de 29e af te hebben.
In totaal gaat het om 36.000 nieuwe betonnen bielzen (dwarsliggers), 74 werktreinen en 45.000 ton ballast die aan- en afgevoerd moet worden.
Het grint wordt weggehaald en gesorteerd. De grote brokken worden schoongewassen en opnieuw gebruikt, de kleinere stukken worden afgevoerd via de goederentrein die op het andere spoor rijdt. Ruim een week is er dan ook geen treinverkeer mogelijk tussen Zaandam en Uitgeest.
Wij maakten een filmpje en een panoramafoto (helemaal onder).
De panorama: beweeg je smartphone of via de muis van de laptop naar links en rechts gaan.
[easy_panorama id=”58165″]
Noodzakelijke cookies zijn absoluut essentieel voor de website om goed te functioneren. Deze categorie bevat alleen cookies die voor basis functionaliteiten en beveiligingsmogelijkheden van de website zorgen. Deze cookies bewaren geen persoonlijke informatie.
Alle cookies die niet specifiek noodzakelijk zijn voor het functioneren van de website en specifiek wordt gebruikt om gebruikers persoonlijke data via analytics, advertenties en andere embedded content te verzamelen, worden gezien als niet-noodzakelijke cookies. Het is verplicht om gebruikers toestemming te krijgen voor het gebruiken van deze cookies op je website.
Zondag is pas het baanvak Zaandam -> Uitgeest klaar. Wanneer beginnen ze met Uitgeest -> Zaandam?
Joh, je houdt het niet voor mogelijk. Ze zijn zo slim bij de NS; ze doen alles in 1 keer!! Tis toch niet te geloven.