De ZaansePas, bedoeld om iedereen met kortingen van minstens 25 procent te laten genieten van “al het moois dat de streek te bieden heeft. Ook als daar thuis minder geld voor is”, biedt in de praktijk vrijwel nooit de beloofde korting van 25 procent.

Bij de 47 Zaanse acties die op de website worden aangeboden (van het totaal van bijna 300), wordt maar bij drie een korting van 25 procent of meer gegeven.

Volgens Zaanstad wordt er afgeweken van de voorwaarden “om bij livegang een zo groot mogelijk start-actieaanbod te hebben.” Volgens de woordvoerder van Groupcard, het bedrijf dat de stadspas aanbiedt, is de 25 procent korting een ‘ambitie’, maar kan het bij introductie nog niet gehaald worden. De communicatie had wel wat beter gekund.

47 Zaanse aanbiedingen

We schreven in juli van dit jaar al over de ZaansePas. Destijds waren de daadwerkelijke kortingen en acties nog niet bekend, maar nu wel. We waren erg benieuwd van welke acties je gebruik kunt maken met de ZaansePas, dus we namen een kijkje op de website. 

Wat meteen opviel, is dat er nog betrekkelijk weinig acties van bedrijven uit de Zaanstreek op de website te vinden zijn. Niet meer dan 47 van de in totaal 292 acties zijn echt Zaans.

Het meest opmerkelijk is dat op de partner-pagina van de website staat dat bedrijven zelf de acties mogen bepalen. Dit kan variëren van korting op toegang tot workshops en horecaproducten. Op de factsheet voor partners op diezelfde webpagina staat iets anders. 

Voor registratie van een actie hanteren we de volgende voorwaarden: 

  • De korting moet zodanig zijn dat het een daadwerkelijke prijsverlaging betekent. De minimale korting is 25%. 
  • Het moet een directe korting zijn, dus geen 2 voor de prijs van 1. 
  • Het moet een echte korting zijn, dus geen gratis proefles, open dag o.i.d.

Sokken

Vooral aan dat eerste punt voldoet een groot deel van de acties niet. Zo krijg je bij Grand Café Novels en cocktailbar Rosey’s 10 procent korting op de rekening (en geen 25 procent). Bij winkels zoals Pfann Schoenen en Runx Zaandam is de korting ook beperkt tot 10 procent.

Bij sommige partners krijg je een gratis product bij een minimaal aankoopbedrag, zoals bij Slijterij Drinks & Gifts en Groot Schoenen in Krommenie (flesje likeur en sokken). Dit lijkt ook in strijd met de algemene voorwaarden die de ZaansePas stelt aan de partners (directe en echte korting). Van de 47 Zaanse acties die momenteel op de website staan, lijken er slechts drie aan de voorwaarden te voldoen omdat daar een echte korting van minimaal 25 procent wordt gegeven.

Wethouder René Tuijn laat via zijn woordvoerder weten:

“De pas zoals we hem nu introduceren is een begin. Het aanbod zal de komende tijd blijven groeien. Ook het extra aanbod speciaal voor lage inkomens. Om bij livegang een zo groot mogelijk start-actieaanbod te hebben is ervoor gekozen om verschillende aanbiedingen in het aanbod op te nemen. Het klopt dat daarbij ook is afgeweken van de voorwaarden.”

Groupcard interview

We vragen opheldering aan Jochem Immerzeel van Groupcard. Hij meldt:

“Die 25 procent is ons streven. Dat is de ambitie waar we ook naartoe willen werken, maar ook om het vertrouwen te winnen van de Zaanse ondernemers en aanbieders hebben we ervoor gekozen om af te wijken van onze voorwaarden om hopelijk te groeien en naar 25 meer of meer en nog meer leuke acties. Dat is waar we naartoe werken.”

De Orkaan: Als ik die pas bestel denk ik: ik betaal € 25 en dan krijg ik 25 procent korting. Maar dan krijg ik een gratis flesje drank of een gratis sokken bij € 100 schoenen. Ja, dat komt zelfs niet In de buurt van 25 procent natuurlijk.

Immerzeel:

“We zijn net begonnen. Maar we zijn nog lang niet klaar om dat aanbod steeds beter en beter te maken. We willen aanbieders aan boord krijgen en samen het vertrouwen te wekken om ook samen naar die 25 procent toe te werken en meer.”

De Orkaan: Maar waarom halen jullie die voorwaarden er dan niet uit?

Immerzeel:

“doordat eigenlijk jullie daar nu terecht vragen over stellen, hebben we daar vanmorgen ook nog even overleg over gehad. Maar moeten we dan direct de algemene voorwaarden gaan aanpassen? Ja, dat zou dan ook een beetje raar zijn.”

De Orkaan: Als je de pas voor niks hebt gekregen dan is alles mooi meegenomen. Maar als je hem hebt gekocht, dan denk je dat je toch een ‘kat pas in de zak’ hebt aangeschaft.

Immerzeel:

“Dat je op dat moment geen waar voor je geld krijgt is absoluut niet de bedoeling. Dat is ook vervelend dat het zo overkomt. Er kan extreme verwarring ontstaan als het één wordt gecommuniceerd en in de voorwaarden staat. En in de etalage zie je het eigenlijk niet terug. Daar moeten we iets mee.”

De Orkaan: een iets betere communicatie op dit punt was wel handig geweest?

Immerzeel:

“Ben ik totaal met je eens. Ik ben verantwoordelijk voor het stadspas-product en uiteindelijk wil je ook gewoon dat alles klopt wat er staat en wat je doet en dat het uiteindelijk een mooi product is en en en vooral een eerlijk product is. Laat ik dat vooropstellen.”

De Zaanse pas kost € 25 per jaar (introductie-aanbod € 19,95) en is gratis voor mantelzorgers en inwoners met een laag inkomen. Bekijk het zelf op de site van ZaansePas.

Door Silva Honig & Piet Bakker. Bronnen: website ZaansePas, contacten met gemeente en Groupcard. Foto: Zaanstad.