De 380 parkeerplekken (of 430?) voor 710 woningen die gebouwd gaan worden aan de Houthavenkade in Zaandam zijn volgens Zaanstad meer dan genoeg.

Iedereen kan op het eigen terrein parkeren, de omringende buurten (Het Eiland, Russische Buurt en Havenbuurt) gaan geen overlast ondervinden.

Dat blijkt uit antwoorden op ‘artikel 51’-vragen van Marianne de Boer van Lokaal Zaans over mogelijke parkeerproblemen in de omringende wijken van de Houthavenkade.

In de ‘directe omgeving’ wordt wel betaald parkeren ingevoerd volgens het bestemmingsplan, maar “toekomstige bewoners komen niet in aanmerking voor een parkeervergunning voor de openbare ruimte.”

Het aantal parkeerplekken is 380 volgens het bestemmingsplan, maar 430 volgens de website van het project waar ook Zaanstad voor verantwoordelijk is.

B&W stelt “dat er voldoende onderbouwing over het autobezit is gegeven. Voor het project Houthavenkade is een uitgebreid verkeerskundig onderzoek uitgevoerd.”

Dat onderzoek gaat uit van een parkeerbehoefte van tussen de 0,3 (sociale woningbouw) en 0,7 (koop en vrije huur) voor het project wat neerkomt op ruim 400 plekken. Dan komen er nog 70 plekken voor bezoekers bij en bijna 20 voor winkels, bedrijven en horeca. Maar dat wordt in de praktijk lager volgens Zaanstad omdat niet iedereen op dezelfde tijd parkeert, het OV dichtbij is en autodelen tot een lagere parkeervraag zal leiden: 25 procent minder aldus Zaanstad. De onderbouwing van die laatste berekening ontbreekt overigens. Onder de streep zijn er 380 parkeerplekken nodig.

De Boer verwijst ook naar een artikel op De Orkaan waaruit blijkt dat in Zaanstad het autobezit niet minder dan 50 procent is (zoals verwacht wordt bij de Houthavenkade) maar dat 96 van de 100 huishoudens een auto heeft. Niet op de Houthavenkade volgens het college:

“Het college is van mening dat op basis van de uitkomsten van het rapport over het verkeerskundig onderzoek behorende bij het bestemmingsplan Houthavenkade er na realisering van de woningbouw er voldoende parkeerplaatsen zijn.”

Hieronder: de berekening van de parkeervraag, ook te vinden in de bijlagen van het bestemmingsplan (p. 788 van 824).